השיפור המטאורי ביכולותיה של הבינה המלאכותית, ופתיחתן לציבור הרחב של תוכנות כמו מידג'רני ו-ChatGPT, לא משאירים מקום לספק: AI הוא העתיד. בעוד לא מעט אנשים חוששים מהיום בו ה-AI ישאיר אותם מחוסרי עבודה, מומחים ממליצים להפסיק לפחד מהבינה המלאכותית, להתחיל להתיידד איתה וללמוד לעבוד איתה, בכל תחומי החיים. "הרעיון הוא לא לשחרר את העולם לשלטון הבינה המלאכותית", מבהיר פרופ' דב תאני מהמחלקה ללימודי המזרח התיכון באוניברסיטת בר-אילן, " אלא להשאיר את האדם בתהליך, כך שיוכל לשפר את המכונה, לשלוט בה – ולהמשיך ללמוד ביחד איתה".
אוניברסיטת בר-אילן מציעה החל משנת הלימודים הקרובה כ-200 קורסים והכשרות בתחום ה-AI, המשתלבים בתוכניות הלימוד בכל הפקולטות. הקורס של פרופ' תאני לדוגמה, "שימושי מחשב ובינה מלאכותית בניתוח מידע בהקשר המזרח התיכון", סוקר את השימוש ב-AI לצרכי ניתוח מידע מודיעיני. במהלך הקורס הסטודנטים מקבלים כלים מורכבים ומקצועיים שמסייעים להם, למשל, לסווג טקסטים ולזהות מתווים לוגיים בפוסטים ברשתות חברתיות. קורס אחר, "הסייבר בשירות הטרור האסלאמי גלובלי", שנלמד במחלקה למדעי המדינה, מלמד את הסטודנטים כיצד להשתמש בטכנולוגית AI לצורך התקפות סייבר.
בר-אילן נחשבת למובילה בינלאומית במחקר בתחומי AI לפי מדד CSRanking בכמה תחומים. במעבדות הפקולטה להנדסה והפקולטה למדעים מדויקים של האוניברסיטה מתבצעים מחקרים רבים בתחומים כמו עיבוד שפה טבעית, ראייה ממוחשבת, למידת מכונה ועיבוד תמונה, וקורסים בנושאים אלה מוצעים לסטודנטים זה מכבר. בתוכנית לגנומיקה וחישוביות ביו-רפואית, מיזם משותף של הפקולטה למדעי החיים עם המרכז הרפואי שיבא, משלבים את יכולות הבינה המלאכותית עם מדע הנתונים והביו-אינפורמטיקה בכדי להעניק לסטודנטים – כולם בעלי תארים מתקדמים ברפואה או במדעי המחשב – כלים מעשיים להשתלבות במהפכת ה-data והמידע ברפואה. "התוכנית הזו נחשבת לאחת התוכניות היוקרתיות בעולם בתחומי הביו-אינפורמטיקה, והיא מקנה לבוגריה כלים מקצועיים בעלי אימפקט משמעותי בכל תחומי הרפואה: דימות, כירורגיה, אבחון מבוסס גנטיקה, פתולוגיה, פענוח בדיקות דם, מעקב הריון ועוד", אומר ד"ר רונן טל-בוצר, מנהל התוכנית, "הבינה המלאכותית לא תחליף את הרופא, אבל רופאים שישתמשו בבינה המלאכותית יחליפו רופאים שלא ישתמשו בה".
גם במחלקות אחרות מכינים את הסטודנטים למקצועות העתיד המקושרים לבינה מלאכותית: במחלקה לפיזיקה למשל, יוצע בשנה הקרובה קורס לשימוש בעיבוד שפה טבעית ב-ChatGPT לצורך תכנון מחשב קוונטי; המדור לתוכניות מובנות ולימודי תעודה מציע קורס Data Science להכשרת מדעני נתונים עם התמחות בלמידת מכונה; במחלקה לסביבה תכנון וקיימות מציעים קורס בנושא נתוני עתק (ביג דאטה) והמרחב החכם, המתייחס לעתיד הכולל מכוניות אוטונומיות וערים חכמות; במחלקה למדעי המידע מציעים קורס ייחודי בנושא מבוא ליישומי בינה מלאכותית והנדסת פרומפטים ללא-מתכנתים; ובתוכנית לתואר שני במדעי הלמידה וההוראה מוצע הקורס 'בינה מלאכותית בהוראה ולמידה', בו מתרגלים הסטודנטים בין היתר שימוש בבינה מלאכותית יוצרת, המסייעת לתלמידים בהכנה של עבודות חקר בתקופות חרום, שבהן הזמינות של המורים נמוכה יותר.
לצד אלה, נבחנות גם הסוגיות החברתיות והאתיות של השימוש בבינה מלאכותית. במחלקה לפילוסופיה מתקיימים קורסים בנושא "בעיית הגוף והנפש", שם מתמודדים הסטודנטים עם השאלה האם מחשב יוכל אי פעם לחשוב או להרגיש, ובנושא המעמד המוסרי של בעלי חיים, בינה מלאכותית ואנשי-על. במחלקה לספרות, משתמשים בבינה מלאכותית לניתוח טקסטים עבריים, ובבית הספר למנהל עסקים מתוכננים קורסים העוסקים בכריית טקסט ובבינה עסקית. "הרחבנו את מספר הקורסים בנושא AIבכל עשר הפקולטות שלנו, מתוך ההבנה שיש בכך צורך העולה מהשטח", מסכם רקטור האוניברסיטה, פרופ' אמנון אלבק, "הסטודנטים שלנו יקבלו הכשרה בתחום כבר משנת הלימודים הראשונה שלהם באקדמיה, ויצאו מוכנים אל שוק העבודה".