סערה ברשת: יומיים לאחר שנחשף כי אחד מעמודי הפייסבוק הפופולריים ביותר בישראל, "סטטוסים מצייצים", גובה תשלום על תוכן פרסומי - העמוד הוסר מהפייסבוק. גולשים רבים שניסו להיכנס הבוקר (שישי) לעמוד מצאו את עצמם נזרקים בחזרה לדף הבית של פייסבוק.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
"אני לא יודע איך זה קרה", אמר מפעיל הדף אבי לן בשיחה עם חדשות 2 Online. "הופתעתי ואני בודק את זה ברגעים אלה מול פייסבוק. אני מאוד סקרן לדעת אם זה קשור למה שפורסם השבוע".
כ-718 אלף עוקבים נרשמו לעדכונים מהדף, שמגיע לשיעורי חשיפה גבוהים בהרבה כאשר לוקחים בחשבון שיתופים והפצות נוספות של תכני העמוד. בעמוד הפופולרי, אותו מפעילים העיתונאי לשעבר אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב-לן, שזורים בין הסטטוסים גם תכנים פוליטיים שמקדמים אנשי ציבור מסוימים או סטטוס שמתנגח בשירות הלקוחות הכושל של חברה מסחרית.
אלפי שקלים לסטטוס בודד
מאות האלפים שעוקבים אחרי העמוד וחבריהם בפייסבוק נחשפים לסטטוסים אלה, מבלי לדעת שבחלק מהמקרים יש גופים ולקוחות שעומדים מאחוריהם. בשונה מסטטוסים שמקודמים דרך מערכת הפרסום הפנימית של פייסבוק ומופיעים תחת כיתוב שהם ממומנים בתשלום, במקרה הזה הגולש הממוצע לא יכול לדעת שמישהו שילם כסף כדי לקדם אג'נדה מסוימת.
גורם בכיר בשוק האינטרנט סיפר ל"גלובס" כיצד פועלת השיטה: כי "אתה יכול למצוא שם בנקים או חברות סלולר שקונים פרסום נגד מתחרים כמו תלונות על שירות לקוחות, בדיחות על המתחרה או סיפורי זוועה על החברה עצמה. הרבה מותגים משתמשים בזה בתור במה להפצת קמפיינים שנראים ויראליים לכאורה אבל קודמו בתשלום".
לידי "גלובס" הגיעה מצגת שמבהירה כיצד עובד התהליך, והיא כוללת מחירון מסודר בנושא: עבור "שיתוף פעולה תוכן ופרסום סטטוס בודד" ייגבה תשלום של 7,500 שקלים, שכולל עמלת פרסום בגובה 15% אך לא כולל מע"מ. מי שירצה לקדם פוסט שכולל סרטון וידיאו יצטרך לשלם 12 אלף שקלים.
בנוסף, בני הזוג לן מציעים חבילות פרסום לסטטוסים במחירים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים: כך, למשל, החבילה היקרה ביותר כוללת עשרה פוסטים של סרטוני וידיאו ב-84 אלף שקלים. גורם בענף הפרסום סיפר ל"גלובס" כי הוא מוציא עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לקדם אג'נדות של הלקוחות שלו. באחת המפלגות אף ציינו כי בתקופת הבחירות הנוכחית הוצעה להם חבילת קידום סטטוסים בעלות של מאות אלפי שקלים, שכוללת שני סטטוסים בשבוע עד ליום הבחירות.
פייסבוק: הנושא מנוגד לתקנון
יש לציין כי בתקנון "סטטוסים מצייצים", המופיע בעמוד הפייסבוק של בני הזוג לן, נרשמת האפשרות כי חלק מהתוכן יהיה ממומן, אולם הדבר נחבא בין השורות וכאמור - לא מופיע בסמוך לסטטוסים עצמם. בבדיקה שנערכה מול פייסבוק התברר כי קידום סטטוסים ממומנים כשהתשלום נעשה ישירות מול מפעיל העמוד, ולא באמצעות מערכת הפרסום של פייסבוק, מנוגד לתקנון של הרשת החברתית.
באשר לשאלה מדוע פייסבוק עצמה לא נוקטת צעד בנושא כדי למנוע מ"סטטוסים" לגבות תשלום על סטטוסים מקודמים - מפייסבוק נמסר בתגובה כי "לחברה יש מדיניות ברורה לגבי שימוש מסחרי בפלטפורמה. כל שימוש מסחרי במקומות שלא נועדו לכך מהווה הפרה של מדיניות זו. פייסבוק היא פלטפורמה של תוכן אמיתי ואותנטי. תוכן ממומן צריך להיות מסומן ככזה".
לן אישר את הדברים ומסר בתגובה כי "'סטטוסים מצייצים' הוא אחד מגופי התקשורת המובילים במדינה, המגיע לקהל של 3 מיליון גולשים בשבוע, וכמו גופי תקשורת מובילים אחרים, משתמש בפלטפורמות השונות ובנכסיו הדיגיטליים להעביר גם תוכן במסגרת שיתופי-פעולה ממומנים. כל התכנים של 'סטטוסים מצייצים' עוברים מבחן קפדני ומתפרסמים רק אם הם ויראליים, אותנטיים ועומדים בערכי המותג. גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי".
מאבי לן נמסר בתגובה: "סטטוסים מצייצים הוא אחד הבמות המרכזיות של הגולשים הישראלים ברשת ומשמש במה לציבור וכלי ביטוי לאזרח הקטן מול חברות ענק-פרטיות וציבוריות במאות מאבקים ערכיים וצרכניים ולמען הציבור הישראלי. העמוד מתנהל במשך חמש שנים כשירות לגולשים ללא כל תשלום. בתקופה האחרונה פעלנו על מנת לייצר הכנסה מסויימת כדי להבטיח את המשך פעילותו. נדגיש כי במהלך חמש השנים הועלו בדף עשרות אלפי פוסטים ובחודשים האחרונים שובצו בו בסה"כ כמה פוסטים בודדים ממומנים - פחות מפרומיל מהפוסטים שבעמוד. סטטוסים מצייצים מתחייב להקפיד מעתה על קוצו של יוד לפעול לפי הכללים המחייבים של פייסבוק. אנחנו קוראים לפייסבוק להחזיר את העמוד מהר ככל שניתן למען הציבור הישראלי לו שימשנו כפה בשנים האחרונים. אנחנו גם מבקשים ממאות אלפי החברים שלנו ברשת, הישראלים שאנחנו מהווים חלק מחייהם - לתמוך בנו בתקופה זו".