עמוד הפייסבוק "סטטוסים מצייצים" הפך בשנים האחרונות לאחד מהעמודים הישראלים הנפוצים והפופולריים ברשת החברתית. העמוד מציג עצמו כפלטפורמה לתוכן של גולשים - מבדיחות ועד תלונות צרכניות - אך מסתבר כי חלק מהעדכונים בדף הם תוכן פרסומי, שחברות שילמו כסף עבור קידומו.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
כ-718 אלף עוקבים נרשמו לעדכונים מהדף, שמגיע לשיעורי חשיפה גבוהים בהרבה כאשר לוקחים בחשבון שיתופים והפצות נוספות של תכני העמוד. בעמוד הפופולרי, אותו מפעילים העיתונאי לשעבר אבי לן ובת זוגו עדי בנטוב-לן, שזורים בין הסטטוסים גם תכנים פוליטיים שמקדמים אנשי ציבור מסוימים או סטטוס שמתנגח בשירות הלקוחות הכושל של חברה מסחרית.
מאות האלפים שעוקבים אחרי העמוד וחבריהם בפייסבוק נחשפים לסטטוסים אלה, מבלי לדעת שבחלק מהמקרים יש גופים ולקוחות שעומדים מאחוריהם. בשונה מסטטוסים שמקודמים דרך מערכת הפרסום הפנימית של פייסבוק ומופיעים תחת כיתוב שהם ממומנים בתשלום, במקרה הזה הגולש הממוצע לא יכול לדעת שמישהו שילם כסף כדי לקדם אג'נדה מסוימת.
גורם בכיר בשוק האינטרנט סיפר ל"גלובס" כיצד פועלת השיטה: כי "אתה יכול למצוא שם בנקים או חברות סלולר שקונים פרסום נגד מתחרים כמו תלונות על שירות לקוחות, בדיחות על המתחרה או סיפורי זוועה על החברה עצמה. הרבה מותגים משתמשים בזה בתור במה להפצת קמפיינים שנראים ויראליים לכאורה אבל קודמו בתשלום".
קידום למפלגות במאות אלפי שקלים
לדבריו, התנהלות זו עובדת מאחורי הקלעים כבר למעלה משנתיים, ו"הם דואגים שמישהו שבדרך-כלל כותב ומפרסם ב'סטטוסים מצייצים' יכתוב משהו מצחיק, מרגש או מזעזע על נושא מסוים - ואז 'סטטוסים מצייצים' מוצאים את הסטטוס 'במקרה' ומפרסמים אותו".
"אופציה שנייה זה לנצל גל של כתיבת גולשים על נושא מסוים - נניח שירות הלקוחות של הוט - ולדאוג שכל תלונה מתפרסמת", הסביר הגורם הבכיר. "סטטוסים ממומנים שלא בנויים באופן זה מצליחים הרבה פחות". להערכתו, הסטטוסים בעמוד מגיעים ל-2-3 מיליון גולשים מדי שבוע.
לידי "גלובס" הגיעה מצגת שמבהירה כיצד עובד התהליך, והיא כוללת מחירון מסודר בנושא: עבור "שיתוף פעולה תוכן ופרסום סטטוס בודד" ייגבה תשלום של 7,500 שקלים, שכולל עמלת פרסום בגובה 15% אך לא כולל מע"מ. מי שירצה לקדם פוסט שכולל סרטון וידיאו יצטרך לשלם 12 אלף שקלים.
בנוסף, בני הזוג לן מציעים חבילות פרסום לסטטוסים במחירים שמגיעים לעשרות אלפי שקלים: כך, למשל, החבילה היקרה ביותר כוללת עשרה פוסטים של סרטוני וידיאו ב-84 אלף שקלים. גורם בענף הפרסום סיפר ל"גלובס" כי הוא מוציא עשרות אלפי שקלים בחודש כדי לקדם אג'נדות של הלקוחות שלו. באחת המפלגות אף ציינו כי בתקופת הבחירות הנוכחית הוצעה להם חבילת קידום סטטוסים בעלות של מאות אלפי שקלים, שכוללת שני סטטוסים בשבוע עד ליום הבחירות.
פייסבוק: הנושא מנוגד לתקנון, אבי לן: "גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות"
יש לציין כי בתקנון "סטטוסים מצייצים", המופיע בעמוד הפייסבוק של בני הזוג לן, נרשמת האפשרות כי חלק מהתוכן יהיה ממומן, אולם הדבר נחבא בין השורות וכאמור - לא מופיע בסמוך לסטטוסים עצמם. בבדיקה שנערכה מול פייסבוק התברר כי קידום סטטוסים ממומנים כשהתשלום נעשה ישירות מול מפעיל העמוד, ולא באמצעות מערכת הפרסום של פייסבוק, מנוגד לתקנון של הרשת החברתית.
באשר לשאלה מדוע פייסבוק עצמה לא נוקטת צעד בנושא כדי למנוע מ"סטטוסים" לגבות תשלום על סטטוסים מקודמים - מפייסבוק נמסר בתגובה כי "לחברה יש מדיניות ברורה לגבי שימוש מסחרי בפלטפורמה. כל שימוש מסחרי במקומות שלא נועדו לכך מהווה הפרה של מדיניות זו. פייסבוק היא פלטפורמה של תוכן אמיתי ואותנטי. תוכן ממומן צריך להיות מסומן ככזה".
לן עצמו לא התייחס בעבר לכך שהעמוד מכניס כסף מסטטוסים מקודמים, אלא בחר דווקא לציין שקשה לו לראות הכנסות מהפופולריות שלה זוכה העמוד. בראיון ל"גלובס" ביוני אשתקד אמר לן כי "במתכונת הנוכחית העמוד לא מביא כסף. אין דרך לעשות כסף בפייסבוק. הנדל"ן לא שלנו, ולכן אנחנו לא מרוויחים עליו".
לן אישר את הדברים ומסר בתגובה כי "'סטטוסים מצייצים' הוא אחד מגופי התקשורת המובילים במדינה, המגיע לקהל של 3 מיליון גולשים בשבוע, וכמו גופי תקשורת מובילים אחרים, משתמש בפלטפורמות השונות ובנכסיו הדיגיטליים להעביר גם תוכן במסגרת שיתופי-פעולה ממומנים. כל התכנים של 'סטטוסים מצייצים' עוברים מבחן קפדני ומתפרסמים רק אם הם ויראליים, אותנטיים ועומדים בערכי המותג. גם לנו שמורה הזכות לבצע עסקאות תוכן שיווקי".