אם עדיין לא הבנתם מה ההבדל בין רכב בנזין, היברידי וחשמלי, אתם לא לבד, אבל בשביל זה אנחנו פה. כחלק מוועידת התחבורה של המחר, דני שביט, מנכ"ל לובינסקי, לקח את דרור גלוברמן לסיבוב על רכב חשמלי, והסביר לו בדיוק מהם ההבדלים: "רכבי בנזין הם רכבים עם מנוע בעירה פנימי, וכתוצאה מהבעירה הזאת – יש רעש, ריח וזיהום אוויר, ואנחנו לא אוהבים את זה", אמר שביט. "השלב הבא הוא רכב היברידי (רכב שנטען בחשמל בנסיעה), הוא נסמך על מנוע הבנזין שמאפשר נסיעה לטווחים ארוכים, והבנזין טוען אותו בחשמל כשצריך. אחר כך עברו לרכבים שהם 'פלאג אין הייבריד', היברידים אבל עם יכולת טעינה, והשלב הבא והמתקדם ביותר הוא רכב חשמלי מלא, כמו זה שאנחנו נוסעים בו עכשיו. יש לו רק מנוע חשמלי שמאפשר לו טווח נסיעה של 250 עד 300-350 ק"מ".
היום ליטר דלק עולה 5-6 שקלים. כמה עולה ליטר חשמל?
"לרכב בנזין רגיל אתה משלם בערך 60 אג' לקילומטר", אמר שביט. "בהיברידי אתה יורד לאזור ה- 30-35 אג' לקילומטר, לרכב חשמלי פחות מ-10 אג' לקילומטר. ברכב הספציפי הזה ממדידות אמיתיות שאנחנו עשינו, 9.5 אג' לקילומטר. בנוסף, על רכב בנזין או דיזל רגיל אתה משלם תחזוקה שנתית של 1,500-2,000 ש"ח. ברכב חשמלי אין בלאי, אין מערכות נעות, אלא יש מנוע חשמלי וסוללה. אין טיפולים. הטיפול השנתי הוא עדכוני תוכנה ובדיקות".
בוא נהפוך את זה לשקלים. חסכנו 12,000 שקל על דלק שעברנו למכונית חשמלית.
"וחסכת עוד 1,500 ש"ח על תחזוקה לשנה", הוסיף שביט. "כשאתה מקבל רכב מהעבודה, אתה משלם בתלוש שלך שווי שימוש. מה שווי השימוש אומר? 2.5% מהמחירון של הרכב, כלומר על רכב של 100 אלף ש"ח, אתה צריך לשלם בתלוש השכר שלך 2,500 ש"ח בחודש. מה אומרים פה? ברכב החשמלי אתה מקבל הטבה של 1,000 ש"ח על השווי שאתה צריך לשלם, כלומר תשלם 1,000 ש"ח פחות".
הדברים שהכי מטרידים היום נהג שצריך לבחור זה מה יקרה אם אני אתקע ולא יהיה לי איפה לטעון את הרכב.
"אתה צודק מאוד, אפילו יש לזה מושג שנקרא 'חרדת טווח'. מי שקונה רכב חשמלי קונה גם חרדת טווח בהתחלה, עד שהוא לומד להתנהל עם הרכב. כי ברכב חשמלי, בניגוד לרכב בנזין, כל מה שצריך לעשות כשנוסעים נסיעות ארוכות זה לתכנן את הנסיעה. היום יש 12 עמדות DC (עמדות טעינה) ברחבי הארץ שמאפשרות טעינה של 20%-80% תוך 15-25 דקות. עקרונית יש היום תוכנית פריסה של כאלף עמדות ציבוריות שאמורות להיפרס במהלך השנה, שנה וחצי הקרובות". ולמרות זאת, מדינת ישראל עדיין לא הבינה שהעתיד והאינטרס שלה הוא לעודד את האזרחים למכוניות חשמליות, ועוד לא החלה להשקיע בזה.