כמי שהנושא קרוב לליבה – הן כעו"ד בתחום הנזיקין והן כקצינה במילואים באוגדה 98 אשר ביצעה כ-400 ימי מילואים מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" – אני עוסקת בנושא זה במלוא עוצמתו משני צדדיו. בשנה וחצי האחרונות המצב הביטחוני מאתגר וגיוסים נרחבים הובילו בין היתר למעורבות גדולה יותר של חיילי מילואים, סדיר וקבע בתאונות דרכים. 

מכאן החלו להתעורר שאלות רבות לגבי זכויות החיילים בשירות ובפרט במקרים בהם מעורבים חיילי מילואים במהלך פעילות, במסגרת צו או בשעות הפנאי ובשאלת סיווג הרכבים המעורבים אזרחיים או צבאיים.

לפנייה ישירה לעורכת הדין יובל איזק – לחץ/י כאן

קיימים הבדלים מהותיים בהליכים המשפטיים כפי שיפורט להלן:

מצבי תאונה נפוצים בשירות הצבאי:

 1. תאונה ברכב צבאי

כאשר התאונה מתרחשת בנסיעה ברכב צבאי – קרי, כאשר החייל נוהג בכלי רכב ששייך לצה"ל – אין התלבטות. במקרה כזה, הגוף היחיד שאפשר לתבוע הוא קצין התגמולים במשרד הביטחון, על פי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט-1959.

2. תאונה ברכב פרטי (אזרחי) במהלך שירות מילואים

כאשר חייל מילואים נוהג ברכבו הפרטי בזמן שירות, קיימות שתי אפשרויות:

  • תביעה למשרד הביטחון:  ניתן להגיש תביעה באמצעות קצין התגמולים, בגין הנזק הגופני שנגרם. 
  • תביעה לחברת הביטוח:  החייל יכול להפעיל את פוליסת ביטוח החובה של הרכב ולהגיש תביעה אזרחית נגד חברת הביטוח, בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

3. מעורבות משולבת – רכבים צבאיים ואזרחיים:

  • במקרה שבו בתאונה מעורבים גם כלי רכב צבאיים וגם כלי רכב אזרחיים, לחייל הנפגע ניתנת הבחירה – הוא יכול לתבוע את קצין התגמולים של משרד הביטחון או את חברת הביטוח המבטחת את הרכב האזרחי.

4. תאונות בתחבורה ציבורית

גם חיילי מילואים הנפגעים בתאונות בתחבורה ציבורית (כגון אוטובוסים או רכבות) זכאים לפיצוי. במקרה זה, לעיתים עדיף להגיש תביעה לפי ביטוח החובה של הרכב המעורב – ולא מול משרד הביטחון.

בנוסף, יש לזכור כי כאשר אזרח נפגע בתאונה בה מעורבים כלי רכב צבאיים או רכבים הנמצאים בשירות הביטחון, ישנו טיפול משפטי שונה בהתאם לנסיבות.

מה קובע החוק ומהם הליכי התביעה

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה - 1975 מהווה את הבסיס לקבלת פיצוי מלא בגין נזקי גוף, נזק נפשי והפסדים כלכליים שנגרמו בעקבות תאונת דרכים. עם זאת, במקרים בהם החייל נפגע במהלך שירות – בין אם במסגרת פעילות או ביצוע צו – נדרשת התייחסות מיוחדת המאזנת בין זכויות החייל לבין חובת המדינה ומשרד הביטחון להבטיח הגנה מלאה.

למי עדיף לפנות – יתרונות וחסרונות של כל מסלול (המלצה בלבד שכן כל מקרה ייבחן לגופו)

תביעה מול משרד הביטחון (קצין התגמולים):

יתרונות:

  • זכאות להטבות ממושכות, כגון טיפולים רפואיים מתמשכים, הקלות במיסוי, הטבות בלימודים ונופשים.
  • פיצוי כספי חד פעמי ניתן רק כאשר שיעור הנכות נע בין 10%-19%, ובמקרים של נכות של 20% ומעלה ניתנת קצבה חודשית.
  • אפשרות להגיש בעתיד תביעה בגין החמרת הנכות, אם נקבעה נכות נמוכה מדי.

חסרונות:

  • התהליך עלול להיות ממושך ומסורבל יותר, במיוחד במקרים מורכבים.

תביעה מול חברת הביטוח - תביעה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה -1975 (ביטוח חובה):

יתרונות:

  • הפיצוי בדרך כלל ניתן בכל מקרה, בהתאם לחומרת הנזק, בשילוב של פרמטרים כמו גיל, שכר ופוטנציאל השתכרות.
  • בנוסף, במסגרת חוק הפיצויים ניתן לקבל פיצוי עבור ראשי נזק נוספים  (כאב וסבל, עזרת צד ג', הפסדי השתכרות לעבר ולעתיד ועוד) ובכך להשיג מענה כולל לנזק שנגרם.
  • התהליך מתנהל בצורה ישירה מול החברה המבטחת.

חסרונות:

  • הפיצוי שמתקבל לרוב הינו סכום חד-פעמי, ללא אפשרות להחמרה עתידית של הפיצוי.

תביעה על פי חוק הנכים (תגמולים ושיקום), תשי"ט - 1959 (תביעה מול משרד הביטחון):

יתרונות:

  • המנגנון מבוסס על תגמול חודשי – ככל וניתנה נכות מעל 20% נכות צמיתה.
  • זכות לקבלת הטבות נלוות לטווח ארוך, כגון טיפולים רפואיים מתמשכים, הקלות במיסוי, הטבות בלימודים ונופשים.

חסרונות:

  • התהליך מחייב מיצוי מלא של ההליכים מול משרד הביטחון, כולל בדיקות רפואיות בוועדות והליכי ערר – מה שעלול לגרום לעיכוב בתשלום הפיצויים.
  • סעיף 36 לחוק (והפסיקה הנלווית) קובע כי במידה והחייל מקבל פיצויים לפי החוק האחר – כלומר, לפי חוק הפיצויים – הוא מאבד את זכאותו לתגמולים לפי חוק הנכים.
    לכן, חשוב להחליט מראש על המסלול הרצוי, שכן פתיחת התביעה מול חברת הביטוח עלולה למנוע את האפשרות להגיש תביעה נוספת מול משרד הביטחון, ואף להיפגע מתנאי הסכמי פשרה.

לסיכום, תאונות דרכים בזמן שירות בצה"ל מציבות אתגרים משפטיים מורכבים במיוחד, כאשר מדובר בחיילי מילואים הנוהגים ברכבים פרטיים או בכלי רכב צבאיים. הבחירה בין תביעה מול משרד הביטחון לבין תביעה מול חברת הביטוח תלויה בנסיבות האירוע, בגובה הנזק ובתנאי הפיצוי האפשריים.

ככלל מנחה, מומלץ – בכפוף לייעוץ משפטי מקצועי – לשקול בחינה מעמיקה של האפשרויות, כאשר במקרים רבים (אך לא בהכרח) המסלול לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים עשוי להניב פיצוי משתלם יותר.

החלטה זו חשובה במיוחד, מאחר שהפעלה מוקדמת של אחת מהאפשרויות עלולה לפגוע בזכאות לשנייה. לכן, במידה ונפגעתם – בין אם בזמן שירות ובין אם בזמן חופשה – הקפידו לקבל ליווי משפטי מקצועי ולהבין את הזכויות שלכם, כדי להבטיח את מיצוי הפיצוי המגיע לכם בצורה היעילה והמשתלמת ביותר.

עו
עו"ד יובל איזק|צילום: משה לדרמן

עורכת הדין יובל איזק מלווה, מייצגת ומייעצת בתחום הנזיקין, לרבות תביעות מול הביטוח הלאומי. מיומה הראשון של המלחמה ועד כתיבת שורות אלה משרתת במילואים כקצינה בחטיבת הסיוע באוגדה 98. הכתבה באדיבות האתר din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפנייה ישירה לעורכת הדין יובל איזק – 053-6260437