רוני וטלי הכירו והחליטו להינשא. לשניהם היו אלה נישואים שניים. גם לרוני וגם לטלי היו ילדים מנישואיהם הראשונים ולכל אחד מהם הייתה גם דירה ורכוש נוסף שהספיק לצבור בחייו. בני הזוג רצו כל אחד מהם להותיר את הרכוש שצברו לפני הנישואים השניים לילדיהם מהנישואים הראשונים, לכן עשו הסכם ממון.

למרבה הצער רוני הלך לעולמו לאחר שנות נישואים קצרות ומאושרות, כאשר הוא סבור ובטוח שרכושו מובטח לילדיו. ברם, הפתעה נכונה לילדיו של רוני: לפי חוק הירושה טלי יורשת חצי מהרכוש של רוני ומקבלת גם את הרכב המשותף והריהוט המשותף.

לפניה ישירה אל משרד טוען רבני אביחיל צדוק, לחץ/י כאן

הוראה צוואתית בהסכם ממון איננה תקפה

הסכם הממון שעשו רוני וטלי לא היה יכול למנוע זאת, גם אילו היו רשומות בו הוראות מדויקות מה יהיה עם הרכוש לאחר פטירת אחד מן הצדדים, משום שעל פי חוק הירושה הוראה צוואתית בהסכם ממון איננה תקפה.

כדי למנוע הורשה כזו לטלי, לרוני הייתה אפשרות לערוך גם צוואה בנפרד מהסכם הממון בה הוא מוריש את כל רכושו רק לילדיו. יצוין כי גם במקרה הפוך, לו טלי הייתה הולכת לעולמה, רוני היה יורש מחצית מעיזבונה וכדי למנוע זאת היה על טלי לערוך גם צוואה בתוספת להסכם הממון.

מזונות ומדור מהעיזבון

סיפור דומה היה גם אצל איציק ונועה. בשונה מהמקרה של רוני וטלי, איציק ידע שלא ניתן לצוות בהסכם ממון ולכן עשה גם צוואה בה הוא הוריש את כל רכושו לילדיו. לאחר שהלך לעולמו פנתה נועה לטוען רבני אשר הסביר לה שהיא זכאית על פי כתובתה למזונות ומדור מן העיזבון (שכן, החתן חותם בחתונה על כתובה בה הוא מתחייב בעשרה דברים, שניים מהם הם מזונות ומדור מהעיזבון).

במקרה זה, הטוען הרבני פתח תביעת מזונות אלמנה בבית הדין הרבני ונועה זוכתה במזונות חודשיים מן העיזבון, כל עוד היא לא תינשא לאחר. בית הדין גם קבע מדור ספציפי לנועה בביתו של איציק למגורים לכל ימי חייה או כל עוד לא תינשא לאחר, משום שהצדדים חיו במשותף בביתו של איציק וטלי זכאית על פי הכתובה להיוותר בביתו לאחר פטירתו.

את נוסח ההתחייבות של הבעל בכתובה ניתן לתרגם כך: ''את תהיי גרה בביתי וניזונת מנכסיי כל ימי המשך אלמנותך בביתי".

מה ניתן לעשות כדי למנוע את הזכות למזונות ומדור על פי הכתובה?

גם טלי מהמקרה הראשון הייתה יכולה לקבל זכות זאת מבית הדין הרבני, אולם בית הדין היה אומר לה: "אין כפל מבצעים". טלי לא הייתה יכולה לקבל גם זכויות על פי חוק הירושה שהוא מנוגד להלכה וגם זכויות על פי הכתובה שהיא על פי ההלכה, והיא הייתה צריכה לבחור רק באחד המסלולים.

את הזכות למזונות ומדור לפי הכתובה יכול לפתור רק מסמך המנוסח על פי ההלכה, שכן רק על פי ההלכה ניתן למנוע זכויות שניתנות על פי ההלכה.

אפשרות א: ההסכם יהיה עם הגדרות לפי ההלכה וקניין בזמן מסוים ומוגבל, בו הבעל לא מתחייב לאשה את כל ההתחייבויות שבכתובה, משום שעל פי ההלכה אדם יכול להתנות על תנאי הכתובה, כלומר להסתלק מזכות המגיעה לו על פי הכתובה.

אפשרות ב: ניתן לערוך צוואה על פי ההלכה.

מה מיוחד בצוואה על פי ההלכה?

לפי דין תורה נקבע שאין שלטון לאחר המוות ולכן אדם לא יכול להוריש למי שלא יורש שלו על פי התורה, רק לתת לו מתנה מחייו. לכן כותבים בצוואה כזו שהרכוש של האדם ניתן במתנה (ולא מצווה) שעה אחת לפני המוות (מותו).

אם כן, בשעת המוות, כשיש צוואה לפי ההלכה לא קיים לנפטר רכוש כלל, הוא כבר ניתן במתנה שעה אחת לפני פטירתו, וכאשר אין עיזבון, אין ממה לגבות מזונות ואין מקום (דירה) לתת בו מדור, העיזבון כולו כבר שייך ליורשים.

יצוין כי קיים תנאי נוסף לקבלת זכות של אישה למזונות ומדור בעיזבון בעלה, כל עוד היא לא תובעת את סכום כתובתה שגם הוא אחת ההתחייבויות בכתובה. לכן, צריך מאד להיזהר כשתובעים מזונות ומדור מהעיזבון שלא לתבוע יחד עם זאת את סכום הכתובה. לעיתים סכום מזונות חודשיים ומדור ארוך שנים שווה לאין מונים על סכום הכתובה.

לסיכום הדברים, הסכם ממון ערוך על פי ההלכה או צוואה ערוכה על פי ההלכה כדאי לעשות אצל טוען רבני, המכיר את כל הניואנסים של התחייבויות בכתובה.

טוען רבני אביחיל צדוק (צילום: מירי צדוק)
טוען רבני אביחיל צדוק|צילום: מירי צדוק

טוען רבני אביחיל צדוק מוסמך בהליך גירושין בשיתוף פעולה, עוסק בניהול תיקי גירושין, בייצוג בבתי הדין הרבניים, בתכנון אסטרטגיה של הליכי גירושין, בהליך גישור משפחתי,  מוסמך לערוך צוואות פרימיום ועוד. הכתבה באדיבות din.co.il. 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפנייה ישירה לטוען הרבני אביחיל צדוק - 053-9428569