בעוד בעלי עסקים קטנים ובינוניים סבורים כי אדם שמפחד להיכשל לעולם לא יוכל להצליח, רבים מהם מבצעים אינספור טעויות כבר בעת הקמת העסק וממשיכים לבצען במהלך תפעולו השוטף. ניקח לדוגמה אדם שפותח יחד עם חברו מהלימודים עסק למכירת דגמים של כלי רכב ואופנועים שמיוצרים בעבודת יד ולאחר פרק זמן מסוים השניים מחליטים להרחיב את היקף הפעילות העסקית ולמכור גם דגמים שהם מייבאים מהמזרח הרחוק.
לאחר שנה של פעילות רווחית, העסק המשותף גדל ומתרחב, השנים עוברים לחנות גדולה יותר ואף מתחילים להפעיל אתר אינטרנט למכירה מקוונת של מוצרי החנות, פותחים דף עסקי בפייסבוק ומתחילים להעסיק עובדים שכירים בחנות. למרות העובדה שהשניים מצליחים למכור את המוצרים בשתי חנויות – בחנות הרגילה ובחנות המקוונת, הם לא התייעצו עם עורך דין לפני הרחבת העסק ולכן ביצעו מספר שגיאות שנובעות מחוסר ניסיון אשר עלולות לעלות להם כסף רב בעתיד.
בכתבה שלפניכם יתוארו חלק מהטעויות השכיחות בעסק קטן או בינוני יחד עם פתרונות שמאפשרים להימנע מהן באמצעות קבלת ייעוץ משפטי מעורך דין מיומן, מקצועי ומנוסה בתחום המשפט המסחרי והעסקים.
לפניה ישירה אל משרד עו"ד ומגשרים אסף יוחאי, לחץ/י כאן
טעות ראשונה – בעלי העסק לא ניסחו תקנון לאתר האינטרנט שלהם
שני החברים אמנם הקימו אתר אינטרנט בסיוע של מפתח אתרים מוביל אך לא ניסחו תקנון לאתר ועל כן חשפו את העסק לתביעות של צרכנים ולקוחות שגולשים באתר. מדובר בטעות שכיחה מאוד שנפוצה גם בקרב בעלי אתרים שאינם עוסקים במכירת מוצרים.
טעות שנייה – ייבוא דגמי רכבים מוכרים מהמזרח הרחוק
שני החברים מייבאים דגמים מהמזרח הרחוק כדי להגדיל את היצע הדגמים שהם מוכרים ללקוחותיהם אך חלק מהדגמים הם של כלי רכב מוכרים שמיוצרים על ידי יצרנים שונים ברחבי העולם ולכן מדובר בהפרה של זכויות יוצרים ושל סימני מסחר. על כן, שני החברים חשופים לסיכון שהמשלוחים של המוצרים מהמזרח הרחוק יוחרמו במכס ושתוגש נגדם תביעה על ידי יצרני הרכבים.
רשויות המכס מוסמכות לעצור ולעכב מוצרים שחשודים בהפרת סימן מסחר או זכויות יוצרים ולכן עלול להיגרם לשניים נזק כלכלי משמעותי. אם השניים יחליטו למכור את הדגמים הללו בחנויות שלהם הם יחשפו להליכים משפטיים מסוגים שונים אשר במסגרתם ייתכן ויבוצעו בחנות חיפוש ותפיסה של מלאי הדגמים, דבר שייפגע באופן משמעותי ביכולתם של החברים להמשיך בפעילותם העסקית.
טעות שלישית – היעדר הגנה על זכויות קניין רוחני
שני החברים מתכננים ומייצרים דגמים שונים של כלי רכב אך לא דואגים להגן עליהם על ידי רישום פטנט או מדגם ולכן אין להם זכות קניינית רשומה. היעדר זכות קניינית רשומה עלול להקשות על שמירת הבלעדיות בדגמים שהם תכננו וייצרו. על כן, חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין מנוסה ומקצועי בתחום המשפט המסחרי ובתחום ההגנה על זכויות קניין רוחני לפני פרסום המוצרים בחנות המקוונת ומכירתם בחנות הרגילה.
טעות רביעית – בעלי העסק לא הסדירו את היחסים עם הספקים שלהם
הכנת הדגמים מחייבת שימוש במתכת, עץ וחומרים נוספים ולכן השניים התקשרו עם גורמים שיספקו להם את חומרי הגלם שהם צריכים. עם זאת, השניים לא החתימו את הספקים על הסכמים משפטיים מתאימים. טעות זו אף היא משותפת לבעלי עסקים רבים אשר לא מסדירים את מערכת היחסים שלהם עם ספקים באמצעות הסכם משפטי מתאים שנוסח על ידי עורך דין מקצועי ומיומן. ביצוע פעילות מסחרית מול ספקים בהיעדר הסכם מתאים עלול לחשוף את בעל העסק לשלל סיכונים משפטיים.
טעות חמישית – היעדר הפרשת זכויות פנסיוניות ומסירת הודעה על תנאי העסקה לעובדים
בעלי העסק לא מפרישים לעובדיהם זכויות פנסיוניות, לא מוסרים להם הודעה על תנאי ההעסקה ולא משלמים להם גמול עבור שעות נוספות. על כן, מאחר שהשניים מפרים חוקי עבודה הם חשופים לתביעות שעובדיהם עשויים להגיש נגדם בבית הדין לעבודה.
טעות שישית – השמצת מתחרים בפייסבוק ובזירות נוספות
השניים סבורים כי מתחרה שלהם העתיק את אחד מדגמי הרכבים שהם מוכרים ולכן משמיצים אותו בדף הפייסבוק העסקי שלהם. על ידי פעולה זו, השניים חושפים את עצמם ואת העסק לתביעה בגין פרסום לשון הרע ולתשלום פיצויים בסכומים גבוהים.
טעות שביעית – משלוח הודעות טקסט שיווקיות לקהל הלקוחות
לקראת חג הפסח הקרב ובא, השניים מחליטים לשלוח הודעות טקסט שיווקיות לכל קהל לקוחותיהם כדי לעודד אותם לרכוש את המוצרים, מבלי שקיבלו מהם הסכמה לכך. לפיכך, בעלי העסק חושפים את עצמם לתביעה לפי חוק הספאם.
טעות שמינית – אי החתמה על הסכם סודיות
לאחד מבעלי העסק יש רעיון לסדרת דגמים ייחודיים וחדשים והוא מציג אותו לשותף פוטנציאלי נוסף מבלי שהחתים אותו על הסכם סודיות לפני כן. השותף הפוטנציאלי מתלהב מהרעיון החדש אך במקום לחבור לבעלי העסק הקיים, מחליט דווקא לפתוח לבדו עסק עצמאי ומתחיל לייצר ולשווק את הדגם הייחודי שאחד מבעלי העסק הראה לו כאמור. בעקבות זאת, שני החברים מחליטים לוותר על השקת המוצר החדש שכבר נמכר על ידי המתחרה במחיר נמוך יותר מהמחיר שבו תכננו למכור אותו ללקוחותיהם מלכתחילה.
טעות תשיעית – היעדר הגנה על סודות מסחריים
לעסק המשותף יש רשימת לקוחות שכוללת בין היתר פרטי התקשרות עם לקוחות ופרטים של רכישות קודמות שביצעו בחנות הרגילה ובחנות המקוונת. רשימות אלו אינן מוגנות בסיסמה ולכן לכל עובד בעסק יש גישה חופשית אליהן בכל עת שיחפוץ. התנהלות זו חושפת את העסק לגזל של סוד מסחרי מבלי שתהיה לו יכולת ממשית להתגונן בפניו ביעילות.
טעות עשירית – היעדר הסדרה של השותפות העסקית בחנויות
החברים מתווכחים ביניהם ומחליטים שאינם מעוניינים לעבוד יחדיו. על כן, הם מעוניינים לפרק את העסק המשותף וכל אחד מהם מעוניין לעזוב את החנות הרגילה ולהמשיך בפעילות אך ורק עם החנות המקוונת. מאחר שהשניים לא הסדירו את היחסים ביניהם באמצעות הסכם שותפות הם מתקשים להגיע להסכמות באשר לחלוקת הנכסים ביניהם. הסכסוך העסקי פוגע לשניים בחברות ארוכת השנים, מלווה בהפסדים כספיים משמעותיים, בעוגמת נפש רבה, ובהוצאות משמעותיות לעורכי דין.
אם השניים היו פונים לעורך דין מבעוד מועד ומבקשים שיערוך עבורם הסכם שותפות מפורט, היו יכולים להסדיר מראש מצב שבו יחליטו להיפרד זה מזה, היו נמנעים מהסכסוך, חוסכים כסף רב ואף מצליחים לשמר את חברותם ארוכת השנים.
ליווי מקצועי של עורך דין יסייע לבעל העסק להגן על עצמו מתביעות ולשמור על האינטרסים שלו
לפני הקמת עסק קטן או בינוני חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בתחום המשפט המסחרי והעסקי כדי שינחה וילווה את בעל העסק ויסייע לו להגן על עצמו מתביעות עתידיות ולשמור על האינטרסים שלו מול שותפים, עובדים, ספקים וצדדים שלישיים נוספים. היוועצות מוקדמת עם עורך דין יכולה לסייע לבעל העסק להיערך מראש לשלל תרחישים עתידיים ולחסוך לו עוגמת נפש, זמן וכסף.
עורך דין אסף יוחאי עוסק במשפט מסחרי, ייעוץ לעסקים, לשותפויות ולחברות. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.