ביום שישי האחרון זה קרה. השתתפתי לראשונה בחיי ב-"ישראמן", הגרסה הישראלית והסופר קשוחה לתחרות איש הברזל הידועה. תחרות שמזקקת לתוכה חודשים רבים וארוכים של הכנות קפדניות ואימונים מפרכים. במהלך חצי השנה האחרונה הקפדתי על שגרת אימונים קפדנית שנועדה לאפשר לי בסופו של דבר להגיע אל קו הזינוק בכושר הפיזי והמנטאלי הטוב ביותר.
תחרות ה-"ישראמן', למי שלא מכיר, משלבת מאמץ גופני ומנטאלי מאומץ הכולל שחיה של 1.9 ק"מ, רכיבת אופניים של 90 ק"מ בהרי אילת, בתנאי שטח משתנים ועם עליות תלולות, ולקינוח, ריצת חצי מרתון של כ-21.1 ק"מ. כדי להגיע מוכן לתחרות שנערכת מדי שנה באילת, התאמנתי על כל אחד מענפי הספורט בנפרד, אך גם על כולם ביחד. קיימתי שיחות עם אנשים שהצליחו לסיים את המסלול המאתגר, האזנתי להרצאות, וגם ליקטתי כל מידע אפשרי תוך בחינה אם הוא רלוונטי אליי, ובמידה וקיימת רלוונטיות, כיצד הוא יעזור לי לסיים את האתגר בהצלחה. במסגרת ההכנות, נסעתי לפני כחודש לאילת יחד עם קבוצת Pipman, בהובלת שי פיפמן – שיאן ואלוף ישראל וספורטאי עלית בעברו ומאמן ואדם עתיר ידע וניסיון בענף הטריאתלון בהווה, כדי לבחון את המסלול ולבצע אותו מא' ועד ת' בכדי להכיר מקרוב את תוואי השטח, וגם להתמודד עם מזג אוויר שאמור להיות דומה לזה שאיתו אתמודד בתחרות עצמה. נכון, כל האימונים שמתבצעים על 'יבש' לא כוללים את ההתרגשות, האדרנלין, את המצב הפיזי והמנטלי המדויק בו נמצאים בתחרות, וגם את עניין מזג האוויר אין לדעת בוודאות.
ובכל זאת, מבחינתי עשיתי את המקסימום כדי להגיע מוכן למסלול עצמו תוך שאני מעמיד את עצמי במוכנות הגבוהה ביותר לאתגר המרוץ, מוכנות כזאת שתאפשר לי להתמודד עם הבלתי צפוי ותצמצם את אי הוודאות, ממש כפי שאני עושה בשגרת היום יום שלי כמנהל השיווק בחברת דן אנד ברדסטריט.
במציאות היומיומית שלי, זו שעל מגרש העבודה השיווקית ולא על מגרש האימונים הספורטיבי, הרעיון של לצמצם את אי הוודאות למינימום רלוונטי לא פחות. השימוש בכלים עסקיים המנתחים את מאגרי המידע שלנו, מאפשרים לי לקבל תובנות חשובות וממוקדות על הנושאים החשובים לי כמנהל שיווק. בין אם מדובר על הגעה ללקוחות פוטנציאלים, איתור צרכים ומתן מענה מדויק לקוחות קיימים, קבלת התרעות על סיכונים או הזדמנויות עסקיות, המידע מגיע אליי באמצעות כלים מגוונים, הנגישים היום לכל מנהלת ומנהל שיווק, ומייצרים מיקוד ויתרונות רבים שמובילים לתוצאות טובות יותר. באופן הזה רמת הוודאות, שעולה דרמטית, מסייעת לי לקבל באופן מושכל את ההחלטות השיווקיות הנכונות, להגיע מוכן יותר לפגישות, לנהל קמפיינים מדויקים יותר, ולהתמודד עם אתגרי התפקיד השונים.
בעידן של היום אנחנו מקבלים יותר ויותר מידע. אפילו יותר מדי מידע. מהפכת הביג דאטה שלא נגמרת, מעבירה אלינו מידע מכל עבר, חלקו רלוונטי, חלקו לא רלוונטי. לעיתים, בשל הדינמיקה המשתנה והאצת התהליכים, מידע רלוונטי שנמסר באיחור של כמה שעות הופך לעיתים לחסר רלוונטיות. המידע קיים, אבל גם אם נגיע אליו, יתכן והוא כבר יהפוך ללא רלוונטי, ואם הוא רק היה מגיע אלינו בזמן, היינו יכולים לבצע את ההחלטה הנכונה עבור הארגון אותו אנו מייצגים.
בעיני, אחת המגמות המשמעותיות ביותר שיבלטו ביתר שאת ב- 2022 תהיה המעבר מ-Big Data ל-Smart Data, כלומר מידע חכם ומדויק שמעניק תובנות אמיתיות ומאפשר קבלת החלטות בזמן אמת. בעולמות התוכן שלנו, יש חשיבות מכרעת לבצע עבודת הכנה על קהלי היעד שלנו, על הלקוחות שלנו, על מה מניע אותם ומה יכול לייצר מולם אינגייג'מנט עם מחויבות. באיזשהו מקום ובשונה מעולם ה-B2C, בעולם ה- B2B ניתן לקבל היום מידע שמייצר ודאות גבוהה ומאפשר ללמוד בצורה טובה את כלל המאפיינים של השוק, של קהלי המטרה, של המתחרים, וכד'. מכל מה שמסתמן היום, אני מאמין שהשנה, אחת המטרות העיקריות של נשות ואנשי השיווק, תהיה להצליח להשיג ולהשתמש ב- Smart Dataולדעת לנצל במקסימום את המידע הרלוונטי והנכון בתהליכי קבלת ההחלטות השיווקיות. הכלים של היום מעניקים כאמור את היכולת לנתח נתונים בזמן אמת, לקבל התרעות באם יש משהו בעייתי עם קהלי המטרה (אפילו לרמת העסק הבודד איתו אנו שוקלים לפנות במסגרת קמפיין), לבנות תכנית אסטרטגית ולנקוט בפעולות טקטיות שיקרבו אותנו להשיג את היעדים בצורה המהירה והמדויקת ביותר. אלו שיהיה בידם את המידע ויכירו בחשיבות הקבלה שלו, לא יצטרכו להסתמך על מזל, לגשש באפילה, ולקוות שהתחושות שלהם יהיו נכונות – הם פשוט יגדילו את סיכויי ההצלחה של המוצר והחברה בה הם עובדים, ובסבירות גבוהה יובילו את השוק.
ומה בסוף? סיימתי בחיוך את אתגר ה-"ישראמן" כשחציתי את קו הסיום כ-8 שעות ארוכות לאחר הזינוק אל המים. המבט כעת מופנה קדימה אל תחרות ה-"ישראמן" בשנה הבאה, רק במקצה המלא, בו המרחקים הם כפולים והאתגר גדול הרבה יותר. דבר אחד בטוח, את המסלול אני מכיר וודאות לגבי מה נדרש כדי לעבור אותו גם יש. עכשיו רק נשאר להמשיך להיות בתנועה ולהתאמן.
אופיר שמואל, הוא מנהל השיווק ב-d&b (דן אנד ברדסטריט)