אתגר גיוס המשקיעים, ההתמודדות עם העובדים בחו"ל, הגיוס הרחב למילואים וקשיי ההתנהלות אחרי השפעת המהפכה המשפטית: שורה של בכירות ובכירים מתעשיית ההייטק השתתפו בדיון החירום שערך פורום Duns 100 בנוגע למצב הענף בימי הלחימה. משתתפי הפורום, חברות הייטק וסטארטאפים מובילים בישראל הנכללים בדירוג ההייטק של דן אנד ברדסטריט, דנו בנושאים הבוערים הקיימים כעת בתעשייה והביאו את התייחסויותיהם לאתגרים הקיימים בתחום.
"ההייטק הישראלי נכנס לתקופה הנוכחית כשהוא מצוי בעיתוי מאתגר, הן בעקבות ההאטה הגלובלית והן כתוצאה מאי היציבות הפוליטית והחברתית בישראל", הסבירה אפרת שגב, מנכ"לית לשכת האשראי לישראל מבית דן אנד ברדסטריט. "למרות תנאי הפתיחה הלא פשוטים, חברות ההייטק היו מהראשונות שנרתמו באופן מרשים ובהיקפים עצומים לסיוע משמעותי לחברה האזרחית – מתן תמיכה ומענה לתושבי העוטף, לאנשי המילואים, וכמובן – לעובדים ולעובדות שלהן. לצד הפעילות הענפה לחיזוק העורף, החברות ממשיכות לנהל שגרה עסקית ומיקוד ביעדים מתוך הבנה שכעת יותר מתמיד, זוהי גם שעת מבחן להייטק הישראלי להמשיך ולהוות סמן ימני בסיטואציה מאתגרת שכזו ולהמשיך להיות שחקן משמעותי בתעשיית ההייטק העולמית".
גליה אקשטיין, סמנכ"לית משאבי אנוש בפאלו אלטו נטוורקס ישראל, הציגה את הקשיים וחוסר היציבות עמם נדרשים מנהלים להתמודד בימי המלחמה. "מאז פרוץ המלחמה, פאלו אלטו נטוורקס שמה לעצמה מטרה- להיות אי של יציבות בתקופה סוערת עבור עובדיה, לקוחותיה והקהילה", אמרה. "לצד תמיכה והכלה לעובדינו, שמנו דגש על המשך קידומה של משימתנו החשובה - להפוך את העולם לבטוח ומוגן יותר מאיומי סייבר. אנו משלימים כעת שתי רכישות של סטארט-אפים ישראליים מובילים, לצד גיוס מאות עובדים חדשים ב-2024. זוהי הבעת אמון של החברה במרכז המו"פ המשגשג בישראל, בקהילת ההייטק הישראלית, ובסופו של דבר, בחוסנה של החברה הישראלית, שממשיכה לפעול ולצמוח מתוך המשבר".
מאי אראל כהן, VP HR מחברת jit, הדגישה את חשיבות ההתגייסות של ההייטק כנדבך מרכזי בעורף הישראלי. “בתקופה כזאת, יש עלינו בעורף אחריות כפולה להיות חזקים ולהמשיך להניע את הכלכלה קדימה", אמרה. "אחרי מאורעות ה 7 באוקטובר, גם אנחנו כמו החברות, לקחנו את הזמן להתאבל, לעכל, לתמוך בעובדים שלנו ובמעגלים הנפגעים שלהם. לאחר מכן קיבלנו החלטה לקבל בשתי ידיים את המשימה החשובה של דחיפה קדימה בכל הכח את כלכלת ישראל. בשיתוף פעולה עם הסייט האמריקאי שלנו ותוך התחשבות ורגישות בכל הצרכים שעולים בנינו תוכנית עבודה שמאפשרת לנו להמשיך להתמקד ביעדים שלנו, להתפקס על השוק העסקי ועל הלקוחות שלנו, להמשיך לפתח את המוצר ולהעמיק את הערך שהוא מספק , להתחשב בעובדים שלנו שנדרשים לגמישות, לאפשר למילואימניקים שלנו לבצע את המוטל עליהם ולתרום בהסברה עולמית איפה שהתאפשר לנו. אנחנו מרגישים יום יום כיצד המציאות משלבת עם שוק העבודה אבל גאים להגיד שהחברה שלנו ממשיכה להתפתח ולקדם את המשק בראש מורם והרבה גאווה מקומית”.
איילת ספיר, VP HR בחברת Aeronautics ציינה כי מאחר שהחברה מפתחת ומייצרת מערכות לשוק הביטחוני - הם נדרשו להגיב במהירות. "בתוך כמה שעות נרתמו העובדים בחברה על מנת לסייע למאמץ המלחמתי", הסבירה. "הבנו שחשוב לנו כ HR לייצר תמיכה עבור העובדים שלנו, מענה למשפחות ולעובדים שגויסו למילואים, לעובדים שגרים בעוטף ולאלו שעובדים לילות כימים.יחד עם התמיכה והמעטפת שנתנו לעובדים הבנו שהדבר החשוב ביותר היא תחושת המשמעות, החיבור של העובדים לעשייה. כולנו מונעים מתוך מטרה אחת משותפת- לפעול במחויבות בלתי מתפשרת לטובת המשימה החשובה ביותר בימים אלו. גאוות היחידה מורגשת בכל אחת מהחזיתות אצלנו - בשטח, במשרדים, בחזית בהתנדבות מגוונות למען הקהילה ולטובת חיזוק הכלכלה הישראלית".
הדס פרידמן, VP People ב-nSure.ai הוסיפה "הימים המאתגרים האלה הובילו אותנו לנו לנקוט במספר צעדים שמטרתם לשלב בין עזרה ותמיכה בעובדי החברה ובאלה שנפגעו מהמצב יחד עם הרצון שלנו לשדר ״business continuity״ ולהמשיך לספק מענה איכותי ללקוחות החברה .בשלב הראשון, אחרי שדאגנו ליצור קשר עם כל עובדי החברה, נתנו את האפשרות, שעודנה קיימת, לעבוד מהיכן שנוח ומתי שנוח מתוך הבנה שכולנו צריכים את הזמן לעכל ולהתאבל על מה שעברנו במאורעות השביעי באוקטובר. בנוסף, הובלנו מספר פעילויות התנדבות כמו אריזת חבילות והכנת סנדביצ׳ים לחיילים, שלחנו חבילות לעובדים עם מוצרים מהצפון והדרום, ערכנו הרצאה על איך להיות שגריר בסושיאל מדיה ואף פתחנו את משרדינו עבור אלה הזקוקים למשרד לעבוד ממנו. על מנת לתת מקום גם לפן הרגשי, מעבר לשיחות ה 1:1, ערכנו הרצאה עם פסיכולוג קליני ששפך קצת אור ונירמל את התחושות והמורכבויות שכולנו חשים. החברה שלנו עוסקת במניעת הונאות ברכישת מוצרי און ליין ולקוחות החברה סומכים עלינו לספק את ההגנה שאנחנו מחוייבים לה וכך המשכנו לעשות תוך שימת דגש על רגישות והכלה. אנחנו מאמינים גדולים בהמשכיות והנעת הכלכלה ובנוסף גם פתחנו לאחרונה מספר לא מבוטל של משרות ואנחנו עומלים בקצב רב להרחיב את הצוות שלנו".
תחושה שרואים אותך
גלית רגב, Site Manager, HR and Operations ב- CHEGG הסבירה את חשיבות שמירת הקשר האישי עם עובדי החברה, בשגרה ובחירום. "בעתות משבר, כמו המלחמה שפקדה אותנו, הקשר וההיכרות הקרובים הללו עוזרים לנו להבין מהר מאוד מה הצרכים של העובדים שלנו ולדייק את המענה שאנחנו נותנות עד לרמה האישית, הפרסונלית, של כל עובד.ת שלנו. זה תורם פלאים לתחושה שרואים אותך, שאכפת ממך ושמתאמצים עבורך כאדם. הפרסונליזציה הזו יוצאת מרקם אישי- אנושי מיוחד אצלנו וכמובן שתורמת גם לתחושת ה- Engagement והערך של העובדים".
מאיה לוין אקרמן, VP of Human Resources ב-VERINT, הדגישה את מקומם של אנשי ה-HR בשמירת המשכיות ותכניות עבודה. "די מהר הגיעה אצלנו בורינט ההבנה שבניגוד לתקופת הקורונה, הפעם העולם לא עצר", היא אמרה. "ורינט הגלובאלית לא עצרה, וצריך למצוא את הכוחות והפוקוס להמשיך קדימה בכל הכח, תוך התאמה ופריוריטיזציה של תוכניות העבודה. בתוך כל הבלגן אנחנו מחויבים לעסוק בתכנון ובניה כדי להבטיח המשכיות, רלוונטיות וצמיחה. בתקופה כזו של חוסר ודאות קיצוני התכנון הרבה יותר מורכב אבל הוא גם הרבה יותר חשוב, הוא מתווה את הדרך, הכיוון, המטרה, את היעד אליו רוצים להגיע ובעיקר ממקד אותנו בתוך הסערה. זה מחייב יותר אג'יליות, גמישות מחשבתית ויצירתיות. המפתח הוא לשחק בין הטווח הקצר לטווח הארוך (יחסית..). לאסוף דאטה מדוייק, להבין באמצעותו מה נכון כרגע בהסתכלות קדימה, ולעשות התאמות תוך כדי תנועה. להתרכז בעיקר באבנים הגדולות, תוך התאמה /קסטומיזציה לאתגרי התקופה, והתייחסות לתוכניות כאל בסיס לשינויים – המגדלור שמתווה את הדרך אבל לא מקבע אותנו".
רווחת העובדים - בחזית
אלמנט נוסף שעבר טלטלה בענף הוא תחום מיתוג המעסיק. נילי גור, סמנכ"לית מיתוג מעסיק בסיילספורס הסבירה כי עם פרוץ הלחימה, רווחת העובדים עברה לראש סדר העדיפיות בחברה. "סיילספורס הייתה בין החברות הראשונות שהעניקה סיוע כספי לכל העובדים שלה ותמכה בעובדים מפונים מבתיהם או שחששו לבטחונם. בנוסף, החברה העניקה סיוע לקהילה שהושפעה: סיילספורס תרמה מעל 3 מיליון דולר לארגונים ללא מטרות רווח, העובדים שלנו יצאו לפעילויות התנדבות ברחבי הארץ, והצוותים שלנו העניקו סיוע טכנולוגי בזמן אמת לחברות, עמותות וארגונים שונים שהיו זקוקים לכך. כמרכז פיתוח אסטרטגי , היה לנו חשוב לשמור על הפעילות העסקית ככל שניתן ודאגנו באופן מיידי להקים ערוצי תקשורת פנימיים יעודיים, פתוחים ושקופים עם העובדים, קיום פגישות הנהלה וחברה מידי שבוע, פתיחת סדנאות פיתוח מיוחדות למנהלים ועוד. הפידבקים המעולים שקיבלנו מהעובדים על כך שהם מרגישים מחוברים לארגון יותר מתמיד - מחזקים אותנו להמשיך ולהשקיע בהם, במשפחות, ובקהילה".
שני בראונשטיין, VP HR בחברת אטרה, סיפרה כי ״ביום הראשון של הלחימה ניכר כי יש אירוע משמעותי שאנחנו צריכים להידרש אליו ברמת הנהלה וחברה - בין אם ברמה הלאומית, ובין אם ברמה הארגונית.ברמה הלאומית הדבר בא לידי ביטוי בעזרה מיידית לכוחות הביטחון, למפונים ולמשפחות שנפגעו. ברמה הארגונית - בניית מערכת פעולות (מישיבות חברה יומיות, וארוחות צהריים לכל הארגון, ועד לזיהוי וטיפול בצרכים ספציפיים של העובדים), שמטרתה היתה חזרה לפעילות ארגונית מהר ככל שניתן. זאת מתוך ההבנה שחברה חזקה תייצר תחושת ביטחון וערבות הדדית בקרב העובדים, אשר כל כך נדרשה, וכזו שתסייע לנו לקחת חלק פעיל בהנעת הקטר הכלכלי״.
ליאור גז, Talent Acquisition Team Lead ב-Cymulate, אמרה כי החברה "נעה בציר בין גמישות ואמפתיה לבין תפעול וביצוע מתוך הבנה ששניהם חשובים. צוות משאבי האנוש בשיתוף עם המנהלים, שאף הוכשרו בהדרכות שנבנו במיוחד בנושא ניהול בעת מלחמה, דואגים לתקשורת שוטפת עם כלל עובדי החברה ותמיכה בצרכיהם. החברה מחוייבת לערך של We Care הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, למשל על ידי הפיכת המשרדים לבית מלון למפונים מהעוטף. כולנו יחד חזקים, מנווטים דרך האתגרים שהמציאות המורכבת הציבה בפנינו."
צורית גולן, Cheif People Officer ב-Pentera, סיפרה: "בשנים האחרונות פנטרה מלווה את גדוד 890, ולאור המצב אימצנו מס' גדודים נוספים. במקביל אנו מלווים את מפוני נתיב העשרה ותומכים בהם ככל הניתן. אנו שומרים על תקשורת פתוחה עם עובדינו, במילואים ובעורף, במטרה לתמוך בהם ובמשפחותיהם ולתמוך בהם בתקופה זו. המשכנו לגייס לעשרות תפקידים תוך הגמשת תהליכי הגיוס, כדי שלא נפספס אף אדם מצוין עבור הצוות הייחודי שלנו.הקפדנו להעניק יציבות עסקית ללקוחותינו ושותפינו ולתפקד כבימי שגרה, והענקנו לחברות ישראליות את שירותינו ללא עלות כדי לשפר את חוסן הסייבר של המשק".