בימים אלו משרד הפנים מקדם הצעת חוק חדשה שתחליף את תוכנית תמ"א 38 במתכונתה הנוכחית, מבצע "שומר החומות " חייב לשמש כתמרור אזהרה או אזעקת השקמה לכל הגורמים הנוגעים בדבר ולגרום להאצת ההליכים להמשכה של תכנית תמא 38 ביתר שאת עם ההתאמות הנדרשות.
תמ"א 38, שבמקור נועדה לחזק מבנים כנגד רעידות אדמה, הפכה עם הזמן לכלי להתחדשות עירונית וחידוש מבנים ומיגונם. בעלי הזכויות קיבלו לרוב תוספת נאה לדירה, ממ"ד, מעלית וחידוש המבנה ובטחון הדיירים הובטח. הביקורות החלו כשתמ"א 38 תפסה תאוצה באזורי המרכז בלבד, לאור שיקול הכדאיות הכלכלית של היזמים, כאשר מנגד הפריפריה נזנחה ללא חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ואירועים ביטחוניים וללא חידושם.
נראה כי הדיון הוסט בשנים האחרונות ועברנו לדבר על הטפל: התמורות לדיירים, התמורות לרשויות המקומיות והתמורות ליזמים. במקום לדבר על העיקר- שהוא מיגון העורף! במהירות והיעילות המירבית. אין אף תכנית שבה ניתן יהיה למגן את העורף במהירות הנדרשת וביעילות הרצויה אלא תכנית תמ"א 38. ויפה שעה אחת קודם.
הדיירים - חייבים להבין כי האינטרס העליון שלהם אינו מיקסום התמורות בכל מחיר אלא - מיגון הדירות ומוכנות לסבב הלחימה הבא שכולנו מקווים שלא יגיע, אולם לצערנו המציאות הביטחונית בעתיד הנראה לעין כנראה טומנת בחובה אירועים בטחוניים דומים לסבב הלחימה האחרון. מי שיכול היה להישמע להוראות פיקוד העורף וניכנס לחדר מוגן בזמן הקצר שהיה לו בין ההתראה לנפילת הטיל - ניצל. ומי שלצערנו לא הייתה לו את האופציה הזו שילם בחייו. אין ספק כי התמורה שצריכים לקבל הדיירים מהיזם צריכה להיות הוגנת אולם הפוקוס צריך להיות על מיגון מהיר ואיכותי.
המדינה - חייבת לקדם תכנית שתמגן את העורף במהירות ובאיכות לא מתפשרת ושתתגמל את היזמים כך שתקצר להם את ההליכים הבירוקרטיים ותשאיר רווח סביר שיכניס עוד שחקנים לתחום זה. כל זאת גם דרך תמרוץ הרשויות המקומיות כך שישתפו פעולה ויקבלו את דרישותיהן המוצדקות למוסדות ציבור לאוכלוסייה הגדלה באזורי הבניה. מתן מענקים לכל רשות שתקדם פרויקטים של תמ"א תעלה בסופו של דבר למדינה פחות כסף משיקום נזקי סבב הלחימה וכמובן תחסוך בחיי אדם.
אמנם נכון כי לתמ"א 38 נקבע לאחרונה תאריך תפוגה וזו עתידה לבוא אל סיומה בחודש אוקטובר בשנת 2022 (הלכה למעשה בעיריות רבות לא חיכו לתום תוקף התמא והגבילו אותה בתחומם, כך לדוגמה בעיריית רמת גן כבר זמן רב המדיניות לא מאפשרת התחדשות עירונית של בניינים בודדים וגם בגבעתיים הגבילו קידום פרויקטים של בניינים בודדים לפי חתך לא ברור בו ככל ולא הוגשה בקשה לתיק מידע עד ה-8.3.21 לא יוכלו לקבל היתרים לתמא 38, נוצר מצב בו כבר חתמנו על הסכמים לביצוע פרויקטים של תמא עם דיירים, לאחר מו"מ ארוך ובסופו של יום כל העבודה ירדה לטמיון והדיירים יישארו חשופים לטילים ורעידות אדמה), אך עד אז יש עוד שנה וחצי שבהן ניתן היה לקדם פרויקטים רבים אשר נתקעו בעטיים של אותם חסמים שלצורך הסרתם מונה הצוות לקידום התכנית החדשה.
הדיונים לאחרונה נתנו דגש לפתרון רחב יותר של מתחמי פינוי בינוי, הארכת תוקפה של תמ"א 38 מתחייבת על מנת לאפשר התחדשות עירונית גם במרכזים העירוניים הצפופים שבהם מחמת מגבלות שונות לא ניתן יהיה לבצע פרויקטי פינוי-בינוי והאפשרות היחידה להתחדשות עירונית תמשיך ותבוצע במתכונת של בניין בודד או צמד בניינים. אסור לפסול מסלול זה ולוודא כי כולם יוכלו להתמגן בהתאמה. כאשר האינטרס העליון הוא חיי אדם – מתקבלות ההחלטות מהמקום הנכון והמדויק. אסור לשכוח שגיבוש מתחמי פינוי בינוי והוצאת היתר בניה עבורם אורכת שנים ארוכות, שנים שבהן בעלי דירות חשופים לאיומי טילים ורעידות אדמה, יש לבחון כל פרויקט לגופו ולא לקבל החלטות גורפות על ביטול התמ"א כלאחר יד. יש לתת את הדעת גם ליישובי הפריפריה החשופים יותר להתקפות האויב מדרום ומצפון וגם יושבים על השבר הסורי אפריקאי, ולתת פתרון כך שיהיה כדאי ליזמים לפעול שם בהקדם.
מאת עו"ד פז רוקח ועו"ד לימור ויזל שותפות מייסדות, ויזל רוקח רווח ושות' משרד עו"ד