Innovation, חדשונות, יצירת זווית ראיה חדשה על דבר מה שקיים שנים רבות ועבר תמורות מעטות עם השנים. הנדל"ן בכלל ותחום המגורים בפרט נחשב לתחום מסורתי שלא זוכה לחדשנות רבה. עיקר הפוקוס בחדשנות בנדל"ן בא לידי ביטוי בעולמות הבנייה והביצוע שנחשבים מיושנים וזוכים בשנים האחרונות לניסיונות לייצור פתרונות חדשניים שיובילו לייעול ושיפור הליכי הבנייה והביצוע. מה שנקרא "פרופטק".
אלא שזה הזמן לגעת בזווית אחרת של חדשנות בעולם הנדל"ן. זווית שאינה קשורה לעולמות הביצוע. על מנת להבין כיצד מייצרים חדשנות בתחום זה עלינו לחשוב בפריזמה של לקוחות הקצה, הרוכשים..
הצרכן בכלל והצרכן הישראלי בפרט הפכו מתוחכמים בשנים האחרונות והרגלי הצריכה כמו העדפות הצריכה השתנו בצורה משמעותית ביחס לעבר.
"הצרכן מחפש משמעות"
מחקרים מראים, כי בשנים האחרונות העדפות הקנייה של הצרכן מתמקדות בערך שנוצר מעצם הרכישה – לו, ולסביבתו, שלאו דווקא קשור מיידית עם המוצר או השירות שרכש. אם בעבר, לקוחות היו מתמקדים באופן בו הם נתפסים כשהם משתמשים במוצר עצמו (סמל סטטוס, בבחינת היקר ביותר מנצח) ורק לאחר מכן בתועלת שהמוצר מספק, הרי שהיום, הצרכן מחפש יותר, הרבה יותר.
ייתכן והכפר הגלובלי, החשיפה לעושר, כפי שהוא מתבטא בתמונות ובסרטוני וידיאו ההמלאים את הרשתות החברתיות, מייצרים הבנה שלא ניתן יהיה להיות העשיר ביותר, הגדול ביותר או החזק ביותר שכן - אין לכך סוף והפעם ניתן לראות זאת במו עיניינו
הערך הנוכחי שהאדם מחפש נוגע בערכים של אחריות חברתית, סביבתית וחדשנות. ע"ע טסלה - אדם הנוהג בטסלה מצהיר כלפי כולי עלמא שהוא לא מחשבן לסמלי הסטטוס של העבר כגון מרצדס/פורשה ומעדיף לנהוג ברכב שמביא ערך לצידו בבחינת - אני עושה זאת מבחירה מודעת ומושכלת ולא כתוצר של חוסר יכולת.
בחינה של שוק הרכב יכולה להוכיח שגם אם אנחנו עדיין לא ב-100% שם, הרי שאנחנו בדרך לשם שכן, מכוניות חשמליות הפכו פופולריות יותר ויותר ואף שמחיריהן של היקרות ביותר עולה על מחיריהן של רכבי היוקרה מונעי הבנזין – נתח השוק של המונעות בחשמל הולך וגדל וגם את רכבי היוקרה משכללים והופכים אותם לחשמליים.
שבירת פרדיגמות שהן נחלתם של דורות העבר וגמישות, מאפיינת גם היא את הצרכן המודרני. בני ה-50 פלוס הורגלו לחשוב בפריזמה של הגעה לנחלה (תרתי משמע) כמסמלת את האושר והעושר ולמעשה השתעבדו לקיום הנכסים שלהם. בניית אחוזות מפוארות, השתקעות וביסוס במקום מסוים כ"גביר העיר" כסמל להצלחה וחזות הכל.
לעומתם, יזמים מצליחים מהדור החדש שהפכו להיות מושא הערצה ומודל לחיקוי של בני הדורות החדשים (כמו איילון מאסק/מארק צוקרברג וכו') - נוהגים להתלבש בפשטות, גם כשהם מופיעים בפני אלפי אנשים, לא להשתקע במקום מסוים ומעל הכל – הם מתאפיינים בקריאת תיגר על הסטטוס קוו. הם מבקשים לנוע כל הזמן קדימה ולשפר גם את הדרך שבה אנשים מסתכלים על כסף ובעיקר על השימוש שהם עושים בכסף שלהם.
הרכבים וסמלי סטטוס אחרים ששייכים לדורות העבר מפנים את מקומם לתוכן של הדברים שנאמרים ונעשים על ידי אותם יזמים מצליחים.
בכלל, נראה שהמטוטלת נעה לעבר תוכן על פני עטיפה.
ייתכן שמחלחלת ההבנה שאם כל אדם ידאג לעצמו ויעשה לביתו בלבד - העולם שיוותר לילדינו וממשיכיהם - יהיה פחות טוב, אם בכלל יהיה.
ייתכן שהשילוב בין ההבנה שלא ניתן להתמקם בפסגה ופשוט לשהות שם מבלי לקרוא תיגר על הסטטוס קוו באופן תמידי, לבין העובדה שתמיד יהיה מישהו שיש לו יותר - מובילה את הרוכש הפוטנציאלי לתור אחר הערך שברכישות שהוא מבצע. ערך אמיתי שאינו תלוי בסמלי סטטוס.
דוגמה נוספות לכך ניתן למצוא בעולמות השעונים החכמים – יותר ויותר אנשים שאין ספק לגבי יכולתם לרכוש שעוני יוקרה, בוחרים לענוד שעונים חכמים, המנטרים את תפקודי השינה שלהם, כמו גם את הפעילות הגופנית וקצב הלב שלהם ומחירם נמוך מאות מונים משעוני היוקרה.
נראה שהצורך להיות ייחודי לא השתנה בין הדורות הקודמים, שראו בסמלי הסטטוס ייחודיות השמורה ליחידי סגולה שהצליחו לייצר כסף רב - לבין הדורות החדשים, אלא שהפוקוס זז והוא כעת ממוקד ביצירת ערך אמיתי והשפעה על הרוכש ובעיקר על הסביבה.
ניתן לדמות את זה לעושר של פעם שככל שהוא נבנה, כך גם נבנו חומות ונוצרה התבצרות של אלה שהתעשרו, העושר שינה את ההתנהגות וההרגלים של אלה שיצרו אותו, לעומת אלו שמייצרים חדשנות, המשפרת את הסביבה ואת חייהם של האנשים בה, מאפשרת להם להגשים את עצמם מבלי להיות קשורים ומקובעים למקום אחד – אשר מייצרת עושר כתוצר לוואי לערך שהביאו אותם חדשנים שקוראים תיגר על הסטטוס קוו באופן קונסיסטנטי.
איך כל זה קשור לנדל"ן?
בעולם הנדל"ן המסורתי, יזמי הנדל"ן שהיו הראשונים לפעול בארץ ישראל – סימנו הצלחה של דור שלם שבא ללא דבר לארץ ישראל ובנה אותה. יזמים אלו, להם זכויות רבות בבניית ארץ ישראל כאמור, נהג לסמן את הצלחתו באמצעות סמלי סטטוס (מכירים יזמים שנהגו במרצדס S500?). דור היזמים שהגיע מיד אחריהם הבין שכדי שכולם ידעו שאתה יזם מצליח – אתה צריך סמלי סטטוס כמו של הדור הקודם, אלא שמה שעבד ב-1948, לא בהכרח עובד היום.
מנקודה זו יצאנו למסע לבניית חברת נדל"ן המייצרת ערך אמיתי למשתמשי הקצה שלה - לא עוד חברה הטוענת ל"בנייה בסטנדרט גבוה" ואשר "חרטה על דגלה את השירות ללקוח" - חברה המביאה באמצעות חדשנות - השפעה אמיתית על חיי הלקוח ומייצרת עבורו ערך אמיתי ברכישה. ערך בו הלקוח מחפש ומוצא משמעות, מתחבר אליו באמת ומשפיע על הסביבה שלו לבצע רכישה בעצמם.
חברה שה"למה" היא עושה את מה שהיא עושה מושתת על ערכים כגון ציונות ואהבת ארץ ישראל. ציונות שמלווה אותי הרבה לפני גיל 18 והגיוס לגדוד 12 בגולני. חברה שרואה עצמה כמייבשת ביצות מודרנית המייצרת קרקעות בלב אזורי הביקוש. כזו שהערכים שבבסיסה כוללים החזרה לקהילה בה מבצעת החברה פרויקטים של פינוי-בינוי באמצעות הענקת ערך אמיתי של חינוך פיננסי וכלים להתנהלות פיננסית נכונה, כך שבעצם התפקיד שלנו כחברה לא מסתיים במסירת דירה חדשה במקום דירה ישנה, אלא משדרג את חייהם של הדיירים שלנו בפרויקטים ב-360º או אם תרצו – מעדכנים גירסה לשכונה כולה.
התמורות החלות בשוק הנדל"ן מביאות איתן רוחות חדשות וכמו בכל שינוי, לא כולם מקבלים את הקידמה בברכה, אלא שמי שלא מבין שהעולם הולך קדימה – עלול למצוא את עצמו נשאר מאחור.
בעיניי מדובר בשינוי מבורך, אשר הופך את המדינה האהובה שלנו למקום שטוב יותר לחיות בו ואנחנו שמחים להיות חלוצים ולהוביל את השינוי של העדפות הצרכנים בתחום הנדל"ן, לספק ערך אמיתי לשותפים שלנו לדרך ואגב כך, להגשים את החזון שלנו כחברה מובילה בתחום ההתחדשות העירונית במדינת ישראל.
אלעד אפרגן, הוא מייסד ומבעלי חברת ישראל אירופה