בחירות חמישיות בתקופה של שלוש שנים זה כבר לא צחוק. ואם תשאלו חלק מהאנשים הם יגידו שזה גם כבר לא עצוב. הבחירות, שהיו אירוע משמעותי במדינה, הפכו לנון-אישיו, אירוע שלא מתרגשים ממנו, שלא מתכוננים אליו, כזה שחולף ליד. או שלא? יכול להיות שדווקא הבחירות האלו, שמביאות לשיא את האבסורד בו אנו חיים, יוציאו יותר אזרחים לקלפי, להצביע, כדי שאולי הפעם המעגל יישבר וסוף סוף תיבנה ממשלה יציבה.

ואיך כל הסחרור הזה משפיע על בעלי העסקים? עסקים פועלים הרבה יותר טוב כאשר הם יודעים לקראת איזה סיטואציה הם עומדים להיקלע. אך השנים האחרונות לימדו אותנו שהדבר היחיד שצפוי הוא הבלתי צפוי, ובעלי העסקים כבר למדו להיערך למצב עם הרבה גמישות מחשבתית ומענה מהיר לשינויים התכופים.

כך או כך, ביום הבחירות ימצא הציבור את דרכו לחנויות ולרשתות, והפדיון היומי של בעלי העסקים יהיה גבוה מהממוצע. אך יחד עם ההסתערות על החנויות, בעקבות המצב הכלכלי המשאב הכספי מוגבל, התחרות על ליבו וכיסו של כל צרכן תהיה עמוסה ולא פשוטה. כדי לגרום לצרכן להגיע דווקא אלינו ולא למתחרים שלנו, הישירים או העקיפים, כדאי להיערך מבעוד מועד, באמצעות יצירת מודעות, יצירת העדפה ובעיקר ביצירת עניין ושבירת השגרה.

יום הבוחר הוא יום מיוחד, וזו סיבה מצוינת למבצע מיוחד שיתרחש רק ביום זה עצמו. הרבה פעמים אנחנו כבעל עסק יוצאים במבצע הנובע מהאינטרסים העסקיים שלנו – חיסול סחורה שנתקעה על המדף, חילופי עונות, השקת מוצר חדש וכו'. זה בהחלט מהלך נכון אבל לצד זה אנחנו צריכים גם לחשוב מנקודת המבט של הלקוחות. מה יכול לגרום להם לבוא דווקא אלינו? תחשבו על המוצרים שהם אוהבים במיוחד וקונים בשגרה, או על מוצרים שמבדלים אותנו מהמתחרים. לכאורה אלו מוצרים שביום יום נמכרים היטב ולכן אין סיבה לעשות עליהם מבצע, אבל דווקא שבירת הפרדיגמה ומבצע על המוצרים האהובים, ליום אחד בלבד, עשוי להשאיר אצלנו את הלקוחות שישמחו במיוחד מהמבצע על המוצר שהם הכי אוהבים.

בחירות בבלוקצ'יין  (צילום: xtock, shutterstock)
ביום הבחירות הציבור ימצא את דרכו לחנויות|צילום: xtock, shutterstock

האפשרות להצביע מתחילה השכם בבוקר, החל מ 7:00 בבוקר ומסתיימת רק ב 22:00 בלילה, כך שתהיה תנועה ערה לאורך כל היום והלילה עד לרגע המדגם וגם הרבה אחריו עד לקבלה של תוצאות האמת ובהתאם כדאי להיערך ליום ארוך במיוחד, וליידע את הלקוחות על שעות הפתיחה המיוחדות.

כבר מעכשיו ברור שהקניונים יהיו עמוסים, אבל גם סביר להניח שהצרכנים לא ייפקדו כל חנות. כדי למשוך את הלקוחות דווקא לחנות שלנו כדאי להיעזר בטרנדים הדיגיטליים ובפעילות ברשתות החברתיות. קחו לדוגמה את טיקטוק, שכבשה את מסכי הטלפונים שלנו בסערה – צרו אתגר מיוחד ליום הבחירות בעמוד הטיקטוק שלכם, ותנו הטבה בלעדית למי שיבצעו את האתגר ויתייגו את העסק שלכם. כך גם תרוויחו טראפיק אליכם וגם תגבירו את המודעות לעסק שלכם.

יום הבוחר הפך ליום בו אפשר לבלות עם המשפחה. את התמונות של הילדים ליד הקלפי שממלאות את הפייסבוק אי אפשר לפספס. אבל גם הם יודעים שבתכל'ס ההורים בוחרים ותורם יגיע רק כשיגדלו. אבל מה אם נפתח בקניון במיוחד בשבילם קלפי ילדים? בו הם יוכלו לבחור את מי הם מעדיפים כראש מדינת הילדים? פו הדוב, החיפושית המופלאה, או אולי בכלל זהו בוב ספוג? הם ישמחו להצטלם עם הבחירה שלהם ובסיומה ייהנו משוברים עם הטבות בלעדיות לחנויות בקניון, בין אם זה אופנה, צעצועים או מזון, ובכך נגדיל את התנועה לעסקים השונים.

עבור עסקים שפועלים גם אונליין, זו הזדמנות מצוינת לחסוך לצרכנים זמן ושיטוט בקניון ולהוביל אותם לרכישה ישירות מהאתר. תיידעו אותם כבר מעכשיו על מבצעים שיהיו ביום הבחירות בלבד, כך שהם יכינו לעצמם רשימת קניות וביום הבחירות רק יצטרכו לבצע את הרכישה עצמה, ובכך יפנו את הזמן לבלות עם חברים ומשפחה.

ואם הזכרנו משפחות, זו הזדמנות מעולה עבורן ובמיוחד לאלו שמגבילות את עצמן בסופי שבוע לצאת ולחרוש את הארץ ואת אתריה. בעלי עסקים בתחום התיירות לדוגמה או בכל תחום אחר שנמצא על הדרך, נצלו את ההזדמנות לטראפיק הגדול הצפוי והציעו הטבה ייחודית למשפחות, אם בדמות כניסה משפחתית מוזלת או בהטבה אחרת שמפנקת את הילדים שמחפשים הפתעות.

אין מה שאהוב עלינו הישראלים יותר מאשר להיות מעורבים בבחירות. לא בהכרח ללכת ולהפגין ולהיות מעורבים פוליטית, אלא יותר בעניין של להביע עמדות, לשוחח ולהתווכח ולהיכנס לדיונים אינסופיים. ואם יש מקום אחד שאהוב עלינו במיוחד אלו ה"פרלמנטים" המקומיים, לשבת עם החבר'ה, לשתות ולנשנש ולקשקש. בעלי עסקים, בעיקר בתחום המסעדנות ובתי הקפה, יכולים להיערך עם יצירה של שולחנות ייחודיים ל"פרלמנטאים", עם תפריט "פרלמנטרי", עם דוכני נואמים סטייל הייד פארק ועוד. ואם כבר מזון, אז זה בדיוק הזמן ליצירת מנות מיוחדות ליום הבוחר בלבד. לא טעמת? פספסת. וכדי למצות עד תום את הפרלמנט, למה לא להרחיב את שעות הפעילות שלו ולהפוך את שידור המדגם לאירוע מיוחד? בדיוק כמו הקרנות של משחקי ספורט חשובים, גם משדר הבחירות ששיאו במדגם הינו בעל פוטנציאל עצום לצפייה חברתית. וגם אליו אפשר להיערך עם מנות מיוחדות, לשעות הערב המאוחרות עם כוסית יין או בירה ליד.

אבי זיתן מומחה לשיווק ואסטרטגיה (צילום: פאולה וליאון, קשת 12)
אבי זיתן|צילום: פאולה וליאון, קשת 12

יום הבחירות הוא יום מפתיע, בעיקר התוצאות שאף אחד לא יכול לחזות. וגם לנו יש אפשרות להפתיע ולשבור פרדיגמות. הציבור רגיל שיום הבחירות זהו יום שבתון, בו המדינה למעשה "שובתת" ורק עסקים בתחומי הבילוי והצרכנות פתוחים. אבל למעשה יום זה הינו הזדמנות מצוינת לעשות סידורים שאף פעם לא מספיקים במהלך השבוע. תארו לכם שאחד הבנקים היה מפתיע את לקוחותיו ומודיע על פתיחה של הסניפים ללקוחותיו? מעבר לרווח מהפעילות העסקית הבנק היה יכול ליהנות גם מעלייה בתדמית, מכך שהוא מבין את צרכי לקוחותיו ופועל למענם.

יום הבחירות עשוי להוות הזדמנות אדירה עבור בעלי עסקים לא רק להגדלת הפדיונות אלא גם להגברת החיבור עם לקוחותיו ושיפור התפיסות והתדמית. את זה אפשר לעשות באמצעות חשיבה מחוץ לקופסה, בניסיון להבין את הצרכים של הלקוחות וביצירת מהלכים שיפתיעו אותם. הרי את מה שיש לעסק להציע בשגרה הם מכירים, שבירת השגרה היא זו שתגרום להם לזכור אתכם ולרצות לחוות חוויה אחרת וייחודית. היתרון בכך הוא שיום הבחירות מגיע פעם ב 4 שנים, לכאורה, כך שגם אם נעשה מבצע משוגע, גם אם הוא לא יהיה רווחי במיוחד, הרי שהיתרון שלו הוא בערך התדמיתי שהוא ייצר, ערך שיישאר איתנו הרבה אחרי, בשאיפה לפחות עד ליום הבחירות שאחריו.