אחת הביקורות המרכזיות על ענף ההייטק היא שכלל העובדים בתחום לא יוצאים מחוץ לגבולות ״מדינת תל אביב״, כאשר רק 3% בלבד מהמועסקים בהייטק גרים בפריפריה. מעסיקים רבים טועים לחשוב שגיוון וגיוס עובדים מהפריפריה יפגעו בביצועי החברה, אך מחקרים רבים מהשנים האחרונות מראים תועלת כלכלית וחברתית רבה שצומחת מכך. על רקע יתרונות אלו, מיזמים חדשניים של קרן רש״י מחברים בין חברות עסקיות מרכזיות במרכז, לצעירות וצעירים מהפריפריה שמחפשים הזדמנויות תעסוקה באזור מגוריהם, ומסייעים בהכשרת הצעירים בהתאם לצרכי המעסיקים.  

״הפריפריה איננה משוואה של חולשה. יש הון אנושי לא מנוצל ואין מספיק הזדמנויות בפריפריה. אנו רואים ייצוג מאוד נמוך על גבול האפסי של צעירים וצעירות מהפריפריה והמשמעות היא שהחברה הישראלית לא באמת נותנת להם הזדמנות״, מתארת מיכל כהן, מנכ״לית קרן רש״י, חברה בוועדת ההון האנושי להייטק ולשעבר מנכ״לית משרד החינוך, ״אני חושבת שבעידן פוסט הקורונה ניתן לאפשר יותר הזדמנויות לאוכלוסייה הזו להשתלב בחברות המובילות, ומעסיקים רק ירוויחו מכך – בגיוון, בחדשנות ובצמיחה״.

 לדבריה, הוכח במחקרים כי בחברות שהשכילו לבצע גיוון תעסוקתי ניכרה צמיחה כלכלית בהיקף של בין 35 ל-37 אחוזים. ״יש כאן  Win Win לכלל הצדדים – גם לחברה העסקית, גם לחברה הישראלית וגם לעובדים״, מדגישה כהן ומרחיבה, ״מדובר בחיבור כוחות בין מגזרי במטרה ליצור תשתיות לצמיחה. אנו מאמינים שככל שלא ניתן דגים אלא חכות, בדמות כלים להצלחה, נצליח לייצר חברה שהיא גם צודקת יותר וגם שווה יותר. כשלצעיר וצעירה מהפריפריה יהיו אפשרויות בחירה רבות למסלול קריירה - עשינו את שלנו.

מיכל כהן, מנכ״לית קרן רש״י (צילום: ניב אהרונסון)
מיכל כהן, מנכ״לית קרן רש״י|צילום: ניב אהרונסון

 

לדברי כהן, העסקת עובדים מהפריפריה משפיעה לא רק על העובד או על המעסיק – אלא מייצרת אדוות רחבות של קידום מוביליות ויכולה לצמצם תופעות של הגירה שלילית. ילד שגדל בפריפריה צריך שיהיו לנגד עיניו מודלים לתעסוקה איכותית, כשהקצה הוא ההייטק, אך יש תעסוקות איכותיות נוספות. זו אחריותנו הלאומית לשנות את המשוואה לפיה צעירים עוזבים את הפריפריה למרכז הארץ״.

 לחוסר הייצוג של עובדים מהפריפריה יש מספר גורמים. ״יש לא מעט חסמים בפריפריה ובניהם היעדר מיומנויות שנובע מהיעדר הכשרות רלוונטיות, פערי השכלה באנגלית, מתמטיקה ושימושי מחשב, וקושי כלכלי לממן לימודים והכשרות. כשמתקיימות הכשרות יקרות אנו גוזרים על אוכלוסיות ממצב כלכלי נמוך לא להשתתף בהן. לצד אלה, ישנו חוסר הזדמנויות תעסוקה וחסמים שנוגעים בקרבה למקומות עבודה״, היא מסבירה ומדגישה, ״התפקיד של כולנו ברמה הלאומית הוא לפתוח את ההזדמנויות עבורם ולהפסיק לחשוב שפריפריה זו חולשה. כשמדברים על פוטנציאל של צמיחה כלכלית למדינה, טוב ייעשה אם יוכנו תוכניות שיצמיחו את הפריפריה בעשור הקרוב ״.

קרן רש״י ושותפיה החליטו להרים את הכפפה, והקימו תוכניות ומיזמים ייחודיים שמתמקדים בקידום הזדמנויות לתעסוקה איכותית בפריפריה, בין היתר באמצעות יצירת אקוסיסטם אזורי, יצירת הכשרות מקצועיות ועוד. זאת, מתוך הבנה שההון האנושי והפוטנציאל הקיים בפריפריה אינו שונה מזה של צעירי המרכז. בין התוכניות המרכזיות שהובילה לקחו חלק חברות מרכזיות במשק כמו סיסקו, בנק דיסקונט ואמדוקס.

 אם בעבר חברות עסקיות חשבו שתרומה לקהילה מתחילה ונגמרת בערוצי הפילנתרופיה, המודל שמציעה קרן רש״י מביא גישה חדשנית לחלוטין: ״אנו מדברים על שינוי מציאות וגישה חדשה. אנו שואפים לשנות תפיסה למקום של תרומה לחברה, תוך שינוי המציאות בצורה שמטיבה עם החברה העסקית ועם הפרט - כך שכולם מרוויחים מהחיבור״.

במסגרת שיתופי הפעולה, הקרן בונה יחד עם החברה עסקית תוכנית ייחודית המותאמת למאפייניה ויעדיה הספציפיים. ״אנו בונים חליפה מותאמת לפי מאפייני החברה עצמה. חברות עסקיות רבות רוצות ליצור תעסוקה איכותית, לנצל פוטנציאל וליצור הזדמנויות, ויש לפרויקטים שלנו הוכחות להצלחה בכך״, מספרת כהן ומדגימה, ״בשיתוף פעולה עם חברת סיסקו יצרנו תכנית הכשרה בעולמות הטכנולוגיה. התחלנו עם מכינה להייטק עבור עשרות צעירים מהפריפריה, ואחריה הם עברו הכשרה שערכנו בשותפות עם סיסקו למקצועות טכנולוגיים, עם הצלחות השמה מרשימות".

זיקה אב-צוק, סמנכ
זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי סיסקו ישראל

זיקה אב-צוק, סמנכ"לית פיתוח עסקי סיסקו ישראל: "אנחנו רואים חשיבות רבה ביצירת הזדמנויות איכותיות לשילוב אוכלוסיות מגוונות, שתעשיית ההיי טק, אינה נגישה עבורן. בקבוצות העבודה המגוונות בסיסקו רואים בבירור רמות של יצירתיות ואפקטיביות גבוהות יותר,

לכן אנחנו גאים בשיתוף הפעולה עם קרן רש"י, המביאה לשולחן את הניסיון עתיר השנים שלה בעשייה לקידום האוכלוסייה בפריפריה וליצור הזדמנויות לעתיד מקצועי ואישי מבטיח לצעירות וצעירים מהפריפריה. זאת דוגמא ליכולת אמיתית לשינוי המציאות שאנחנו חיים בה ".

 עם כל חברה מתקיים שיתוף פעולה שונה וייחודי, המותאם לאופי החברה ופעילותה.

ענת סיגמן, מנהלת אחריות תאגידית, בנק דיסקונט
ענת סיגמן, מנהלת אחריות תאגידית, בנק דיסקונט

ענת סיגמן, מנהלת אחריות תאגידית, בנק דיסקונט: "בבנק דיסקונט אנו מאמינים שהפעילות למען הקהילה צריכה להתקיים בשגרת הפעילות הקבועה שלנו וכדרך חיים. בחרנו למקד את הפעילות שלנו בתחום זה בקידום מוביליות חברתית בחברה הישראלית באמצעות תמיכה בתוכניות של חינוך, השכלה ותעסוקה בפריפריה החברתית והגיאוגרפית.

שיתוף הפעולה של בנק דיסקונט וקרן רש"י משקף הלכה למעשה את העוצמה של חיבור בין עולמות- עסקיים וחברתיים- ליצירת הזדמנויות איכותיות לשינוי המציאות בחברה הישראלית". 

 

יחד משנים חברה בעולם התעסוקה - קרן רש"י