מיכל צפיר אוכלת סופגניה
האם היא תעשה את זה? מיכל והסופגניה
כשהילדות היו קטנות, כל יום הקפדנו להדליק נרות עם משפחה או עם חברים. ולפני החג היו כמובן מסיבות חנוכה בגן, בכיתה ובחוגים. ניסיתי פעם לחשב כמה קלוריות צרכתי במהלך חג ממוצע כאשר מדובר בכמעט עשרה ימים של הדלקת נרות (שלוש בנות, משפחה וחברים), סופגניות ולביבות?  לדעתי אלפי קלוריות, בהנחה שסופגנייה ממוצעת היא 500 קלוריות. ואכן באותן שנים אני בעצמי הייתי סופגנייה לא קטנה. 

חידה: מה זה מטוגן מבחוץ, מטוגן מבפנים ועושה צרבת?

אני מניחה שרבים מכם מזדהים עם המתמטיקה של חג החנוכה. היום אני בעיקר חושבת כמה רחוק  אצטרך לרוץ כדי לשרוף את כמות הקלוריות הזאת. לדעתי קו החוף של מדינת ישראל לא מספיק ארוך. אז האם אני מרשה לעצמי סופגנייה קטנה פה ושם? האמת שאני מוותרת. לרוב. מקסימום ביס אם זאת סופגנייה שווה במיוחד שאני יודעת מה מקורותיה. לא בגלל שאני כזאת צדיקה אבל פשוט חושבת לפני ובוחרת. אני יודעת שזה בצק מטוגן, אני זוכרת שזה עושה לי צרבת מטורפת, ואני גם נזכרת בהדגמה אימתנית שפעם ראיתי כמה סופגנייה מתנפחת בקיבה. בקיצור, אני עושה שיקולי רווח והפסד ובוחרת. מפעילה את כל ארסנל הזיכרון שלי ויכולת השכנוע, והאמת שאני מצליחה לשכנע אותי.  

בעודי נושאת את נס המרד (חשמונאים או לא) רציתי לדעת מה רע כל כך באוכל מטוגן? אביטל סבג, שפית ונטורופתית, אומרת כי בטיגון טמפרטורת השמן עולה לכ 160 מעלות והשמן משנה את הרכבו הכימי וכתוצאה מהשריפה נוצרים רדיקלים חופשיים – אוקסידנטים. הרדיקלים הללו מתחברים למזון ונספגים אצלנו במערכת העיכול , (אגב, הם גם נמצאים באוויר שאנו נושמים). אלה מהווים חומר רעיל הגורם לנזק חמצוני  במערכת התאית ולאורך הזמן יתרחש תהליך דלקתי שיגרום עם הזמן לכשל של מערכות הגוף השונות כמו:סכרת, כולסטרול, מחלות לב, אלצהיימר עד גידולים וסרטן. 

מיכל צפיר - כך רזיתי (צילום: תומר ושחר צלמים)
"באותן שנים, הייתי סופגניה לא קטנה". מיכל של פעם|צילום: תומר ושחר צלמים

800 קלוריות על סופגניה!!!!

אז מה עושים? כמאמינה גדולה באג'נדה "ידע הוא כוח", הנה כמה עובדות טריוויה לחג חנוכה, שקיבלנו מיפית בן מרדכי, דיאטנית קלינית.

  • סופגניה סטנדרטית (בינונית במילוי ריבה) מכילה כ-460 קק"ל
  • סופגניות עשירות (כמו ריבת חלב, שוקולד וכו' ) יכולות להגיע לערך של עד 800 קק"ל.                            
  • בסופגניה בינונית אחת יש פחות שמן מבשתי סופגניות קטנות. היות ושטח הפנים ביחס לשטח של סופגניה קטנה גדול יותר משטח הפנים ביחס לנפח של סופגניה גדולה.
  • סופגניה רגילה חסרת ערך תזונתי, נטולת ויטמינים ומינרלים ולא משביעה היות וקמח לבן פחות משביע מקמח מלא בשל הערך הגליקמי הגבוה.
  • סופגניה מקמח מלא משביעה יותר  מסופגניה מקמח לבן.
  • מילוי ריבה עדיף על פני שוקולד, ריבת חלב, וכד' ויתרום להפחתת הערך הקלורי.
  • סופגניות ולביבות אפויות עדיפות על מטוגנות- הן בהיבט הקלורי והן בהיבט הבריאותי.
  • מבחינה קלורית וספיגת שומן, חצי סופגניה בינונית עדיפה על סופגניה קטנה, אולם סופגניה קטנה עדיפה על פני סופגניה בינונית. עכשיו רק תבדקי אם את מסוגלת להסתפק בחצי. אם אתם מאלה שלא יעצרו באדום, לכי על הקטנה.
  • במקום סופגניה בינונית אחת, את יכולה לאכול: חביתה מביצה  עם כפית שמן, 2 כפות גבינה, סלט קטן בלי שמן, שתי פרוסות לחם והפוך קטן עם כפית סוכר. סתם שתדעי.

אז מה עושים? כמה טיפים

אין תמונה
תחליטי מראש על סופגניה אחת בכל החג ולכי על הכי מושחתת!
- לדברי בן מרדכי, אם את לא חייבת, פשוט אל תאכלי. חנוכה הוא חג חשוב, אבל לא מחייב אכילה. אבל אם את לא יכולה בלי, תבחרי באופן מודע יום אחד במהלך החג ותתפנקי על סופגניה שממש עושה לך את זה. את גם יכולה לאכול שני חצאים בימים נפרדים. אם תחליטי על כך מראש, את בוודאות תהני מבלי להשמין ובלי מצפון.

- בטיגון סופגניה עדיף לטגן בשמן קנולה ולהוסיף מעט שמן אבוקדו (על כוס שמן קנולה, 2-3 כפות שמן אבוקדו), כך מונעים היווצרות רדיקלים חופשיים והאיכות התזונתית של השמן לא נפגעת.

- מומלץ להחליף את שמן הטיגון לאחר שני מחזורי טיגון לכל היותר (בשל תהליכי החמצון). עם תום הטיגון כדאי להניח את הסופגניות על נייר סופג, לספיגת עודפי השמן.                                                                                                                      

- לכי על קמח מלא. הוא ישביע אותך הרבה יותר מקמח לבן.

- לא חייבים לטגן הכל: את יכולה לטגן את הסופגנייה בשמן חם לזמן קצר ואז להעביר אותה לאפייה בתנור על גבי רשת.

- להפחתת תהליך החימצון, את גם מוזמנת להוסיף לשמן הטיגון – גזר ותמצית זרעי ענבים. כמו כן מומלץ שימוש בסיר נירוסטה ובשמן איכותי.

- את הסופגניה מומלץ לאכול בליווי שתיית תה ירוק. החומרים הפעילים בתה הירוק נמצאו כמסייעים בהפחתת ספיגת השומן שבמזון בגוף.

ויתרת על הסופגניה? יש לי כמה מתכונים מעולים בשבילך במקום