כבר ראינו מיליון תעלומות פשע, כולל חצי מיליון מתת-ז'אנר "הבלש או הבלשית חוזרים לעיירה שבה גדלו", אבל מה לגבי תעלומת פשע שמתרחשת דווקא בג'מייקה? בשביל זה יש את "מילי בלאק" ("Get Millie Black"): גיבורת דרמת המתח החדשה של HBO וערוץ 4 הבריטי, שמשודרת בישראל ב-yes ,HOT וסלקום TV, היא בלשית משטרה שמועזבת מהסקוטלנד יארד בלונדון ונאלצת לחזור למשטרת ג'מייקה בצל פרשה חדשה. שמענו על זה, ראינו את זה, פשוט לא ככה ולא שם.

את "מילי בלאק", שנקראת על שם הבלשית שבמרכזה, יצר זוכה פרס מאן בוקר הג'מייקני מרלון ג'יימס - ולמרות שהסדרה לא מבוססת על ספר אלא רק נוצרה על ידי סופר, זה די אותו הדבר. בלאק (תמרה לורנס) עובדת על תיק נעדרים עם שותפה הקבוע עד שהפרשה מצטלבת פתאום עם חקירה אחרת של הסקוטלנד יארד, מה שמכניס לתמונה בלש שלישי (ג'ו דמפסי, "משחקי הכס") שעתיד לטלטל את עולמה. מעבר להבטחות הדי כלליות הללו, "מילי בלאק" היא סדרה מסוג "כל פרט מידע נוסף רק יהרוס אותה". 

יחסית לסדרת ביכורים ויחסית לעוד דרמת פשע, אבל גם בפני עצמה, "מילי בלאק" לחלוטין מפתיעה לטובה. האקספוזיציה היא 10 מ-10, יש מספיק קונספירציות לכולם, כל פרק מתמקד בדמות אחרת בלי להפוך את זה לגורם שמסיח את הדעת - והגיבורה הלא-בלתי-קלישאתית עדיין מרובדת ומשוחקת לעילא. לכאורה יש בה את כל מה שאנחנו אמורים להכיר מהז'אנר, כולל המתחים הגזעיים והמטענים המגדריים (בתוספת אחות טרנסית), רק שהטיפול שלה בהם מרענן ולעיתים מבריק ממש. זה הישג לא מובן מאליו, בטח כש"מילי בלאק" מצליחה לשמור עליו בפרקים שנמסרו מראש וטרם שודרו: עוד שאלה, עוד גופה, עוד קורבן של חברה שתמיד תעדיף לדאוג לחלקים הבהירים שלה, ואותו כישרון שמאפשר לסדרה לא לגמגם לרגע.