בשנה האחרונה הטיסות שלנו לחופשות בחו"ל הפכו קשות יותר. חברות התעופה הזרות לא ממהרות לחזור לטוס לישראל ובלא מעט יעדים היחס כלפינו עוין. כך, גם ביעדים הכי מבוקשים של הישראלים, יש לא מעט הפגנות, אזהרות של המל"ל ותחושה עוינת. ובזמן שמרבית תשומת הלב מופנית למדינות אירופה, צפון אמריקה ואפילו אסיה, אף אחד כמעט ולא מדבר על אפריקה.

> הרשימה השחורה: אלה המדינות שלא תומכות בנו

> המדריך המלא למטייל באפריקה

"בניגוד לערים האורבניות הגדולות עמוסות האנשים, אפריקה מציעה לא רק מרחבים פתוחים, אלא גם ביטחון אישי", אומרת רונית הרשקוביץ, מנכלית ספארי קומפני, חברה המתמחה בתכנון והפקת מסעות ספארי פרטיים לאפריקה כבר למעלה מ-25 שנה. "ישנן מדינות באפריקה, כמו דרום אפריקה, צפון מוזמביק וקניה שבהן לא מומלץ לטייל כרגע, אך אפריקה היא יבשת עצומה וברובה יש לא מעט מדינות שבהן ישראלים יכולים לטייל בבטחה".

היא מוסיפה: "לאורך שנים אפריקה סבלה מיחסי ציבור שליליים, אבל בתקופה האחרונה חל שינוי משמעותי, במיוחד מאז תום תקופת הקורונה והמלחמה בשנה האחרונה. יותר ויותר ישראלים מגלים את הצורך לשהות במרחבים קרוב לטבע, מחפשים טיול עם משמעות ולא עוד שופינג בפריימרק שאפשר לעשות בכל סוף שבוע, אנשים מחפשים חוויות אותנטיות ומבינים שאפריקה מציעה חוויות שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר. יחד עם זאת התפתחות התשתיות במדינות המתוירות, קווי התעופה הזמינים, כניסה של רשתות בתי מלון בינלאומיות, תקשורת זמינה ושקט פוליטי ביבשת בהחלט מהווים מנוע צמיחה עקבי בביקושים".

לומה טוגו אפריקה (צילום: Beata Tabak, shutterstock)
זה מה שאנחנו חושבים על אפריקה|צילום: Beata Tabak, shutterstock

פרופ' אלון גלבמן, ראש התכנית הבינלאומית לתואר שני בניהול תיירות ומלונאות במכללה האקדמית כנרת, מוסיף: "המוצר התיירותי של אפריקה פחות מבוקש מיבשות אחרות בגלל שילוב של גורמים כלכליים, תדמיתיים תשתיתיים, קשיים וחסמים בשיווק התיירות, עלות גבוה של שירותי התיירות, חששות ממחלות ומודעות מעטה של התייר המערבי לאפשרויות הטיולים ביבשת. ברבות ממדינות אפריקה, התשתיות כמו דרכים, תחבורה ציבורית, מלונות ושדות תעופה אינן מפותחות כמו באירופה, צפון אמריקה או אסיה. הגישה לאתרים תיירותיים יכולה להיות מאתגרת, במיוחד באזורים מרוחקים. מדינות רבות ביבשת סובלות מתדמית של חוסר יציבות פוליטית, אלימות, מלחמות אזרחים או פעילות טרור. מצבים אלו יכולים להרתיע תיירים פוטנציאליים. אפריקה משווקת לעיתים קרובות בעיקר דרך הספארי או החיות הפראיות, דבר שמצמצם את קהל היעד. תרבויות עשירות, חופים מדהימים ומורשת היסטורית מרשימה זוכות לפחות תשומת לב".

"אנשים עדיין תקועים בתפיסה המיושנת של אפריקה - עוני, מדבריות וחום כבד", מסכמת רונית. "המציאות שונה לחלוטין. אני פוגשת מדי יום אנשים שמופתעים לגלות את המגוון העצום – מסוואנות ומדבריות, מיערות גשם והרי געש, ממפלים אדירים ומחופים בתוליים. אפריקה היא יבשת מגוונת שמציעה עולם שלם של אפשרויות. מי שמגיע אליה מתאהב וחוזר שוב ושוב.

ההשלכות של דרום אפריקה על הישראלים

בנוסף לתפיסה של הישראלים כלפי אפריקה, בשנה האחרונה דרום אפריקה, המדינה המשמעותית ביותר ביבשת, מציגה קו ברור נגד ישראל ובעד חמאס, ואף הובילה את התביעה נגדנו בבית המשפט לצדק בהאג, דבר שיכול מאוד להשפיע על הרצון של הישראלים להגיע ליבשת השחורה בתקופה זו.

"הגישה של דרום אפריקה כלפי ישראל מבוססת על שיקולים פוליטיים ואידיאולוגיים, אך היא אינה משפיעה באופן מכריע על התיירות למדינה או ליתר היבשת", אומר פרופ' גלבמן. "אפריקה נותרה מגוונת בדעותיה כלפי ישראל, והפוטנציאל התיירותי שלה תלוי יותר בשיפור תשתיות, תדמית ויציבות מאשר בממד הפוליטי. הרקע למדיניות של דרום אפריקה כלפי ישראל והסכסוך הישראלי-פלשתיני נובע ממורשת פוליטית ואידיאולוגיה הקשור למשטר האפרטהייד לשעבר בדרום אפריקה המזוהה עם מאבקים לשוויון, ולכן המדינה מזדהה עם המאבק הפלסטיני, אותו היא רואה כמאבק דומה. במהלך שנות האפרטהייד, ישראל הייתה אחת המדינות ששמרו על קשרים כלכליים עם דרום אפריקה, דבר שהוביל לביקורת מצד מתנגדי המשטר דאז, ביניהם המפלגה השלטת כיום, וכן קיים לובי פנימי ופוליטי של קבוצות פרו-פלסטיניות במדינה זו, כפי שמוכר גם במדינות נוספות בעולם, המפעילות לחץ על הממשלה לנקוט עמדות ברורות נגד ישראל. עמדתה הביקורתית של דרום אפריקה כלפי ישראל אינה מעודדת תיירים ישראלים לבחור בה כיעד, במיוחד בהתחשב במודעות הפוליטית הגבוהה בישראל. עם זאת, התיירות לדרום אפריקה נשענת בעיקר על שווקים אחרים, כמו אירופה, אסיה וצפון אמריקה, ולכן ההשפעה הישירה של עמדתה כלפי ישראל בנושא זה מוגבלת. העמדה הדרום אפריקאית אינה נחשבת משמעותית בהשפעתה על החלטות תיירותיות למדינות אפריקאיות אחרות, בעיקר בשל המגוון האידיאולוגי והפוליטי של היבשת".

דרום אפריקה נגד ישראל בבית המשפט לצדק בהאג (צילום: רויטרס)
דרום אפריקה נגד ישראל בבית המשפט לצדק בהאג|צילום: רויטרס

רונית הרשקוביץ מוסיפה לכך: "לישראל וליבשת אפריקה קשרים הדוקים יציבים ברובם, לא מעט מדינות ביבשת עוד זוכרים שישראל היתה בין המדינות הבודדות שתמכו בהכרזת עצמאותן לאורך ההיסטוריה, שיתופי פעולה לאורך שנים בתחומי חקלאות ובטחון חיזקו את הקשרים האלו , מדינות כמו אוגנדה רואנדה טנזניה וזמביה לעיתים קרובות נמנעות או מתנגדות בהצבעות בנושא ישראל ומנהלות קשרים דיפלומטיים הדוקים גם בימים אלו".

מתי אפריקה תהפוך לטרנד תיירותי?

בתקופה בה היצע הטיסות לחו"ל הינו מוגבל, דווקא לאפריקה יש כמה אופציות נוחות, הראשונה שבהן היא טיסה עם אתיופיאן איירליינס, אחת מחברות התעופה שטסו לכאן הכי הרבה בזמן המלחמה. החברה נוחתת באדיס אבבה, וממנה ניתן להמשך לכל מדינות היבשת. בנוסף, גם איתיחד ופליי-דובאי מפעילות לא מעט טיסות יומיות לאבו דאבי ודובאי, ומהן ניתן להגיע לכל מקום.

האם יש סיכוי שאפריקה תהפוך לטרנד בקרוב? רונית הרשקוביץ בטוחה שכן: "מיום ליום אני רואה איך אפריקה הופכת ליעד מבוקש יותר ויותר. אפריקה היא יבשת ענקית ובכל מדינה יש את נקודת החן שלה: לצפות בנדידה הגדולה בטנזניה, לצאת לטרק בהרי וירונגה ולפגוש במשפחת גורילות, לשוט בדלתת האוקוונגו בבוצואנה ולהתפעל ממפלי ויקטוריה האדרים בזמביה, לראות תרבויות שבטיות מרתקות ומקומות לינה מעוצבים, קצת כמו בסרטים".

טנזניה ספארי (צילום: bumihills, shutterstock)
הספארי באפריקה הוא כבר סוג של טרנד, אבל ליבשת יש עוד דרך ארוכה לעשות|צילום: bumihills, shutterstock

"כדי להגביר את הביקוש של יבשת אפריקה בעולם, על המדינות לנקוט בכמה צעדים מהותיים כמו שיפור תשתיות תיירותיות ובדגש על פיתוח תשתיות תחבורה מגוונות כולל הרחבה והגדלת שדות תעופה", אומר פרופ' גלבמן. "מרבית הטיסות ליעדים באפריקה אינן ישירות ומחייבות טיסות המשך מה שמאריך ומייקר את מרכיב הנגישות. בנוסף, יש לגבש קמפיינים שיווקיים דיגיטליים ממוקדים המדגישים את המגוון של אפריקה והגברת המודעות לכך, שאפריקה היא הרבה יותר מטיולי ספארי אשר כבודם במקומם מונח. על מדינות אפריקה החפצות בתיירות לחזק את התדמית הביטחונית והבריאותית שלהן באמצעות מידע מדויק ופעולות ממשלתיות, ובמיוחד שסכנות ההדבקות במחלות כמו מלריה וקדחת צהובה קיימות במקומות מסוימים, לעומת מקומות רבים אחרים ביבשת שהתייר יכול להרגיש בהם בטוח. חיזוק שיתופי פעולה בין מדינות אפריקה לקידום תיירות יבשתית וכך כולם יהנו מיותר טיסות, יותר תשתיות ויותר תיירים. יש לאפריקה פוטנציאל גדול מאוד מבחינת תיירות, ואנו רואים בשנים האחרונות צמיחה בתחומים מסוימים כמו תיירות אקולוגית ותרבותית בקניה או תיירות מורשת ברואנדה. עם הזמן והשקעה נכונה, היא יכולה להפוך ליעד מבוקש מאוד, ובמיוחד שהנטייה של תיירים מנוסים לגלות ולחקור יעדים חדשים ולא ידועים".

הטיפ שלי לכל מי שחולם לצאת לטיול באפריקה ולא יודע איך להתחיל זה פשוט לשאול שאלות", מסכמת רונית. "עם מי טסים, איפה ומתי נוחתים, כמה ימים בפועל מטיילים, איפה ישנים, לא כל מלון שקוראים לו פאלאס באמת ארמון ומה קורה כשיש תקלה ברכב"?