בסוף השבוע התקבלו חדשות טובות: שלוש מדינות - בריטניה, סין ויפן, הודיעו על הורדת רמת אזהרת המסע לישראל. בעקבות הבשורות הללו, החלה לחזור התקווה שבעקבות אותן מדינות יגיעו מדינות נוספות שיקלו את ההנחיות לגבי ההגעה לישראל ובתוך כך, יגרמו לחברות התעופה הזרות לחזור לארץ הקודש. בפועל, המצב יותר מסובך.

> אלה חברות התעופה שביטלו את הטיסות לארץ

אין ספק שמדובר בשלוש מדינות גדולות ומשמעותיות שההקלה שלהן באזהרת המסע בהחלט משמחת, אך היא לא בהכרח תגרום לפתיחת שמיים משמעותית. נתחיל מיפן - אליה אל על מפעילה טיסות ישירות לאורך כל התקופה הזו, אך אף חברה זרה מהמדינה לא טסה לכאן גם בעבר. על מנת לפתוח את השמיים ליפן, צריך לחכות לחזרתן של חברות כמו קוריאן אייר מקוריאה הדרומית וקתאי פסיפיק מהונג קונג, שמאפשרות טיסות המשך נוחות, אך אלה לא בכיוון נכון לעכשיו.

לגבי סין, נכון להיום חברת היינאן מפעילה כ-4 טיסות שבועיות לעיר שנזן. בנוסף אליה, דווקא אל על ביטל את קו הטיסות שלה לרפובליקה. גם במקרה זה צריך להמתין גם לחזרתן של קתאי פסיפיק ובנוסף להחזרת הטיסות הישירות של החברה הישראלית.

היינאן איירליינס (צילום: יחסי ציבור)
למרות אזהרת המסע, היינאן דווקא המשיכה לטוס לארץ|צילום: יחסי ציבור

בניגוד אליהן, הורדת אזהרת המסע של בריטניה היא כנראה המשמעותית ביותר, היות והיא גם מבשרת את החזרת היכולת לבטח תושבים בריטיים שירצו להגיע לארץ הקודש. נכון להיום, שלוש חברות התעופה הישראליות טסות לבריטניה (אל על - לונדון, הית'רו ולוטון, ארקיע - מנצ'סטר, ישראייר - לונדון, לוטון). יחד עם זאת, כל החברות הזרות שטסו ליעד - בריטיש איירווייז, וירג'ין אטלנטיק ואיזי ג'ט, לא צפויות לחזור לפני אפריל 2025. 

אז מתי באמת החברות יחזרו לישראל?

נזכיר שכבר לפני חודשיים הסוכנות האירופית לתעופה EASA שינתה את המלצתה לחברות התעופה הזרות שלא לטוס לישראל, דבר שבזמנו הוביל ללא מעט ביטול טיסות. יחד עם זאת, בסוכנות עדיין מסווגים את ההמלצה לטוס לישראל וכותבים: "EASA ממליצה למפעילי אוויר ליישם תהליך ניטור והערכת סיכונים מחמירים עבור כל טיסה כאשר הם מתכוונים לפעול במרחב האווירי של ישראל. מפעילי אוויר צריכים לעקוב מקרוב אחר התפתחויות במרחב האווירי באזור ולעקוב אחר כל הפרסומים האווירונאוטיים הזמינים הנוגעים לאזור שהונפקו על ידי ישראל, לרבות מידע המשותף באמצעות הפלטפורמה האירופית לשיתוף מידע ושיתוף פעולה על אזורי עימות, לצד הנחיה זמינים או הנחיות מהרשויות הלאומיות שלהם. במילים אחרות: EASA לא אוסרת את הטיסות לישראל אך גם ממליצה לשקול בכובד ראש כל טיסה לאזור. ברגע שההנחיות האלה ישתנו גם, סביר שנראה חזרה יותר משמעותית של חברות זרות.

> אלה הדברים שצריכים לקרות כדי שחברות התעופה הזרות יחזרו לנתב"ג

בנוסף, בכירים בחברות תעופה מציינים שעל אף הפסקת האש בצפון, נכון לעכשיו ישנם מספר שלבים שצפויים להסתיים בתוך 60 ימים, והן מחכות לראות שהשקט יישמר לאורך התקופה הזו. היות והפסקת האש נכנסה לתוקפה בתאריך 26.11, רק בסוף ינואר נדע שהמצב הביטחוני נשאר שקט לאורך זמן.

נתב
לוח הטיסות צפוי לחזור לעצמו רק באפריל|צילום: גילי כהן-לב, פלאש 90

דבר נוסף, ואולי המשמעותי ביותר, הוא שכרגע מרבית חברות התעופה הגדולות כבר קבעו תאריכי חזרה לארץ רק החל מאפריל, אז מתחילה עונת התיירות, ונכון לעכשיו למטוסים שלהן כבר שובצו טיסות ליעדים אחרים. חזרה לארץ, אומרת ביטולי טיסות ליעדים אלו, דבר שאף חברה לא ממהרת לעשות, בטח כשהמצב הביטחוני עדיין לא יציב לאורך זמן. 

ואם כל זה לא מספיק, לא מעט חברות תעופה מחכות לראות מה קורה עם החזרת טרמינל 1 לפעילות, בו מיסי תפעול נמוכים יותר. גם ביטול חוק טיבי, שנכון לעכשיו לא מתקדם, ישפיע על ההחלטה של לא מעט חברות. 

נזכיר שבימים האחרונים טסו בכירים מרשות התעופה הישראלית במטרה לשכנע את החברות האמריקאיות לחזור לישראל. כל החברות הגדולות - דלתא, יונייטד ואמריקן איירליינס צפויות לחזור כרגע רק החל מאפריל 2025, ואין ספק שהחזרה שלהן תהיה אחת המשמעותיות ביותר לפתיחת השמיים בישראל, בטח בכל מה שקשור במחירים.