לפני כחמישה ימים, אחרי שהמתיחות בארץ עלתה שלב, לא מעט חברות תעופה בין-לאומיות הודיעו על ביטול הטיסות שלהן לארץ. על פי ההערכות, עשרות אלפי ישראלים שנמצאים כרגע במקומות שונים בחו"ל, מתקשים לחזור לארץ בעקבות שינויים וביטולים רבים. רק היום למשל, קבוצת לופטהנזה (הכוללת גם את סוויס, אוסטריאן איירליינס ובראסלס איירליינס) הודיעה שהיא מאריכה את הביטולים עד 12.8 (כולל).

> זה מה שחשוב לעשות לפני שטסים בימים אלה

זיוית, שהייתה אמורה לחזור לארץ מפראג, בלילה שבין יום רביעי לחמישי, עדיין לא הצליחה לחזור לארץ ביחד עם שלוש הבנות שלה, לאחר שהטיסה שלה מתבטלת או נדחית כל הזמן. זה התחיל כאשר חברת סקיי אפ, שהייתה אמורה להפעיל את הטיסה עבור ארקיע, ביטלה אותה, וכיום הן עדיין ממתינות, לאחר שנשארו במהלך השבת בעיר מבלי שתכננו לעשות זאת. "רצנו לשדה באמצע הלילה לטיסה שאמורה להמריא בשלוש וחצי וכרגע אין טיסה וכל פעם המסך מתעדכן", היא אומרת בשיחה עם מאקו. "בשלב מסוים הבנו שאין בכלל מטוס שבא לקחת אותנו. רק עכשיו, אחרי שהעברנו את כל הלילה בשדה, אמור להגיע מטוס ב-12 בצהריים שיעבור דרך לרנקה".

עוד יעד שלא מעט ישראלים נתקעו בו הוא בודפשט, זאת לאחר שחברת וויז אייר ביטלה את טיסותיה לארץ. "אנחנו פה עם שלושת הילדים שלנו", סיפרה אלה אתמול. "נאלצנו לחזור למלון ולאתר טיסות חלופיות לארץ או ללרנקה או אתונה ולחזור משם לארץ. מחישוב שעשינו זה יעלה לנו לא מעט. זה תפס אותנו ועוד נוסעים רבים בהפתעה גמורה. כל הטיול נהרס לנו".

גם אריאל ושני ילדיו נתקעו בבודפשט והם שוקלים להישאר עוד כמה ימים בעיר וליהנות מהחופשה במחירים שפויים מאשר לשלם אלפי דולרים עבור טיסה חזרה לארץ. "החלטנו להישאר עוד כמה ימים בבודפשט, כי גם ככה העלויות פה זולות יחסית ואז נראה מה קורה. אם העניינים יירגעו אז נחזור לארץ בכרטיסי טיסה זולים".

ישראלים תקועים בשדה התעופה בפראג
ישראלים תקועים בשדה בפראג

נזכיר שאם חברת התעופה היא זו שביטלה את הטיסה, לנוסע מגיע החזר כספי מלא. במקרה שהנוסע מבטל את הנסיעה בעצמו והזמין מחברת טיסה או סוכנות נסיעות ישראלית, על פי חוק הגנת הצרכן ניתן לעשות זאת בעלות של עד 5 אחוזים או 100 שקלים (הזול מביניהם) עד 14 ימי עבודה מהעסקה בתנאי שיש יותר מ-7 ימי עסקים עד הטיסה (נוסעים ותיקים, מגיל 65, זכאים לתנאים מקלים יותר). כך או כך, חשוב להקפיד לבצע כמה שיותר ביטוחי ביטול טיסה.


בתוך כך, אתמול (א'), שרת התחבורה, מירי רגב, הודיעה שהחל מ-6.8, יפעלו טיסות מוגברות מאתונה ולרנקה לארץ בעזרת חיל האוויר וחברות תעופה מסחריות. המטרה לטענתה היא להפוך את שני היעדים הללו להאבים מרכזיים שאליהם יוכלו להגיע ולחזור לארץ. נכון להיום, ישנן לא מעט חברות תעופה, כולל הישראליות, שהגבירו את תדירות הטיסות ממקומות אלה.

"טוסו, תיהנו, אך קחו בחשבון שאולי ייקח לכם זמן לחזור לארץ", אמרה רגב. "רק צריך לדעת שיש סיכון לטוס לחו"ל בזמן מלחמה". השלב הבא על פי השרה יהיה הפעלת שאטלים ימיים במידת הצורך. "כרגע אנחנו מבינים שיש 3,000 ישראלים שרוצים לחזור לארץ, אם נבין שמדובר ביותר, נפעיל גם הפלגות".

נמל התעופה באתונה (צילום: Markus Mainka, shutterstock)
נמל התעופה באתונה יהפוך להאב מרכזי|צילום: Markus Mainka, shutterstock

בנוסף, חברת אתיופיאן איירליינס חזרה היום לארץ. מדובר בחברת התעופה הראשונה שביטלה את הטיסות לארץ בגלל המצב, וכעת חזרה לפעול באופן רגיל. לחברה יש חשיבות, היות והיא אחת היחידות שמחברות כרגע את ישראל מזרחה (ביחד עם פליי דובאי ואל על לתאילנד), ומאפשרת לבצע קונקשן לשלל יעדים דרך אדיס אבבה. החברה הודיעה שתחזור ב-4.8 ואכן עשתה זאת.


מנגד, בזמן שמחירי הטיסות עולים בצורה משמעותית, ולא מעט נוסעים מחפשים דרכים לחזור הביתה, יש מאות שהחליטו דווקא להישאר בחו"ל ולא למהר לחזור לארץ בגלל החשש מתקיפה איראנית ושל חיזבאללה. "החלטנו להאריך את החופשה שלנו באתונה ובהמשך נגיע לטייל באיים", סיפר דני, השוהה עם משפחתו באתונה. "יש הרבה ישראלים שלא רוצים לחזור לארץ בגלל החשש ממלחמה. הספיקה לנו הטראומה של 7 באוקטובר, אז הארכנו את החופשה עד לסוף החודש".