לקבל שידרוג למחלקה מתקדמת בטיסה זה כנראה אחד החלומות הכי מבוקשים שיש. לאורך השנים פותחו לא מעט תאוריות וטיפים שנועדו לעזור לנוסעים מזדמנים להגדיל את הסיכויים שלהם לקבל שידרוג: החל מלבוש הולם, דרך התנהגות נחמדה לדיילות הקרקע ועד הגעה מוקדמת לטיסה. יחד עם זאת, חשוב לציין שנכון להיום, השידרוגים האלה מעטים מאוד וניתן לראות אותם בעיקר בסרטים.

> 25 שאלות על טיסות ומטוסים שממש כדאי לדעת את התשובה עליהן

ואם זה לא מספיק, בסיכום שנה שערך לאחרונה CNN נכתב שהשדרוגים בחינם הולכים להפוך לקשים יותר ב-2025. הסיבה לכך נובעת, כמו כמעט כל דבר בחיינו, מהיצע וביקוש. כך, ב-CNN ציינו למשל שכמות הנוסעים מסביב לעולם עולה בקצב גבוה יותר מכמות המטוסים החדשים, כך שעל כל מושב מתחרים למעשה יותר נוסעים, גם במושבי היוקרה.

בנוסף, חברות התעופה מציינות שבשנים האחרונות יש יותר ביקוש למושבים במחלקות היוקרה מבעבר, מה שאוטומטית מצמצם את כמות המושבים הפנויים. העלייה בביקוש הזה, נובעת בעיקר כי יש יותר נוסעים מתמידים מבעבר, שמחזיקים בסטטוסים שיכולים לשדרג אותם באופן אוטומטי.

נשיא חברת התעופה דלתא איירליינס, גלן האונשטיין, מציין שלפני 15 שנים נרכשו רק 12 אחוזים מהמושבים במחלקות המתקדמות והשאר ניתנו לשידרוגים ולבעלי הנוסע המתמיד. היום זה התהפך, ורק 12 אחוזים ניתנים לשידרוגים, כאשר את הרוב המוחלט רוכשים מראש.

מחלקת אקונומי פרימיום (צילום: יחצ)
מחלקת הפירמיום "משתלטת" על המטוסים, והביקוש גבוה|צילום: יחצ

לכל אלה צריך לצרף את השינוי שעשו חברות התעופה במחלקות היוקרה שלהן. אם בעבר מחלקות היוקרה היו מחלקה ראשונה ומחלקת עסקים, כיום לא מעט חברות תעופה ויתרו על המחלקה הראשונה שלהן והשאירו את מחלקת העסקים כמחלקה הכי מתקדמת. מחלקת הביניים, הפירמיום, הלכה ותפסה תאוצה ויש יותר מושבים מסוג זה בטיסה. הדבר גרם לכך שהמחלקות המתקדמות נגישות יותר במחיר ויותר אנשים משריינים אותם. 

באמריקן איירליינס למשל, ביטלו את המחלקה הראשונה במטוסי הבואינג 777-300ER הקיימים שלה, ויגדילו את מספר המושבים העסקיים והפרימיום ביותר מ-45 אחוזים עד 2026. כמו כן, במטוסים החדשים שהם רוכשים, הם מראש כבר לא מתקינים מחלקה ראשונה, אלא רק עסקים ופרימיום.