BREAKING: Video shows crash of Jeju Air Flight 2216 in South Korea. 181 people on board pic.twitter.com/9rQUC0Yxt8
179 בני אדם נהרגו בלילה שבין שבת לראשון באסון התעופה החמור ביותר שאירע בקוריאה הדרומית, כשמטוס של חברת Jeju Air סטה ממסלולו בעת נחיתה, התנגש בגדר והתפוצץ בנמל התעופה מואן שבמדינה. כעת, מומחה תעופה טוען כי "הרגע המכונן" של האסון, בסיומו אותרו שני ניצולים בלבד, היה ההתנגשות בקיר בטון שעמד בקצה המסלול – ולא היה אמור להיות שם, כפי שמדווח היום (שני) "סקיי ניוז".
דיוויד לרמונט, מומחה מוביל לבטיחות תעופה, סיפר לערוץ הבריטי כי "לא רק שאין הצדקה שהוא יהיה שם, אני חושב שזה על גבול הפלילי שהוא היה".
עדים דיווחו שראו מספר רב של ציפורים מסביב למסלול זמן קצר לפני ההתרסקות וכי מגדל הפיקוח הזהיר את הטייס מפני אפשרות של פגיעה. כעבור דקה, לפי הדיווח, שיגר המטוס אות מצוקה. בניסיון שני לנחות, ב-9:03, כַּן הנחיתה של המטוס לא נפרש. לרמונט, מאמין של-179 הנוסעים שנהרגו היה יכול להיות סיכוי לשרוד ברגע שהטייס נחת על הקרקע – למרות תאוצת המטוס.
"הטייס הנחית אותו בצורה יפהפייה בהתחשב בנסיבות, הם נוסעים מאוד מהר, אבל המטוס עדיין שלם כשהוא מחליק לאורך הקרקע", אמר מומחה התעופה, והוסיף: "מבנה כזה לא צריך להיות שם. זה נורא. זה נורא בצורה שלא תיאמן".
בתיעודים שהופצו בכלי תקשורת מקומיים, נראה פיצוץ אדיר שאליו התלוו עשן ולהבות בעקבות סטיית המטוס מהמסלול וההתנגשות. במקביל, תמונות של מפות לוויין הציגו את חומת הבטון ניצבת בקצה הדרומי של המסלול, קרובה לגדר היקפית, ולפי הדיווח בערוץ הבריטי, היא שם כבר שנים, מחזיקה את מערכת נחיתת המכשירים (ILS), המסייעת לטייסים לנחות בלילה או כאשר הראות לקויה. ברוב שדות התעופה מדובר במערכות שממוקמות על מבנים ניידים.
"חומת בטון פחות מ-200 מטרים מסוף המסלול. מעולם לא ראיתי דבר כזה בשום מקום", הוסיף לרמונט. לדבריו, אם המטוס לא היה פוגע בחומה הוא היה פוגע בגדר ההיקפית, ממשיך את דרכו ועוצר ככל הנראה בשדה סמוך, בשלמותו. "היה הרבה מקום למטוס כדי להאט, לעצור, ואני חושב שכולם היו בחיים. יכול להיות שהטייסים היו סופגים נזק כלשהו בהתנגשות בגדר, אבל אני אפילו חושד שהם היו שורדים", הוסיף.
#Now
Jeju Air flight (7C) 2216 (B738) from Bangkok, Thailand to Muan-Gun in South Korea crashed while landing in Muan, carrying 175 people on the morning of December 29, 2024. The incident is believed to have been caused by a landing gear malfunction following a bird strike.… pic.twitter.com/8G8VWtUuLd
סאלי גת'ין, מומחית תעופה אחרת, מסכימה עם לרמונט לגבי מיקום חומת הבטון, אולם חולקת על הסברה שכל יושבי המטוס היו שורדים, על רקע מהירות המטוס. "גם אם היה יותר מקום בקצה המסלול, זה היה יכול להיגמר בצורה קטסטרופלית", אמרה לערוץ הבריטי.
סגן שר התחבורה במדינה, ג'ו ג'ונג-וואן, מסר מנגד כי אורך המסלול, 2,800 מטרים, לא היה גורם שהשפיע על ההתרסקות, והוסיף כי הקירות שבקצהו נבנו תחת הסטנדרטים של תעשיית התעופה.