בזמן ששדה התעופה נפתח מחדש לטיסות בסוף השבוע האחרון, ללא מגבלה על קניית הכרטיסים, חלה עלייה משמעותית בביקוש לחופשות. מלבד הנוסעים וחברות התעופה, דווקא הדיילים בחברות השונות, הם אלה שהכי מרוצים מהמצב החדש-ישן.

"בתחילת הסגר השני, למרות שהיה אסור לקנות כרטיסי טיסה חדשים, הטיסות יצאו די מלאות", מציין אמיר יעקבי, מנהל מחלקת דיילי אוויר של ישראייר. "ככל שהזמן עבר היתה ירידה בתפוסה ובסוף הגענו למצב של מטוסים כמעט ריקים. למרות זאת המשכנו לטוס כי אנחנו מחויבים לנוסעים שלנו. אפילו העבירו לנו נוסעים של חברות אחרות".

כך, בתקופת הסגר השני ישראייר היתה חברת התעופה שאחראית לפעילות הגדולה ביותר, כשהוציאה 155 טיסות עם 13,144 נוסעים – תפוסה ממוצעת של 57 אחוזים (ממוצע של 85 נוסעים לטיסה).

דייל ישראייר (צילום: באדיבות ישראייר)
אמיר יעקבי|צילום: באדיבות ישראייר

למרות הנתונים היחסית מעודדים והעובדה שכעת הטיסות התמלאו מחדש, אמיר לא יכול להסתיר את העובדה שהוא מתגעגע לימים שלפני הסגר. "כולם, וגם אני כמובן, רוצים לחזור למצב עבודה נורמלי כמה שיותר מהר. מה שהכי חסר בימים האלה זו האינטראקציה עם הנוסעים. חסר לי לראות פנים, לראות חיוכים, לראות את הסיפוק של הנוסעים שחוזרים מחופשה או שסתם היתה להם חוויה טובה. חסר לי לחזור לתחושות הרגילות".


מאז נכנס נגיף הקורונה לחיינו וגם בזמן שהיו שני סגרים, אמיר המשיך לעבוד ולטוס ללא הפסקה, אם זה בטיסה רגילה או בטיסת חילוץ. אחד הדברים המעניינים שיצא לו לחוות, מלבד העובדה שכל חוויית השירות השתנתה, זה את השינוי שעברו הנוסעים הישראלים בחודשים הללו. "תוך כדי תנועה היו לא מעט התאמות של הנהלים לפי מה שקורה בארץ ובעולם, כמו המסכות, שימוש מבוקר בשירותים, שירות מינימלי ועוד", הוא אומר.

"כשיצאנו מהסגר הראשון, היתה הרגשה של התרופפות והיו לא מעט נוסעים שכבר לא הקפידו על ההנחיות ואפילו הקשו עלינו כשניסינו לאכוף אותן. זה בא לידי ביטוי גם באלימות מילולית ובכמות הפעמים שנדרשנו להזמין משטרה. זה הלך וטיפס בחודש יולי ועוד יותר בחודש באוגוסט. לעומת זאת, לאחר שנכנסנו לסגר השני כולם כבר הבינו שאי אפשר לשחק. פתאום כולם חזרו להקפיד ולא היו לנו שום אירועים. ההרגשה היא שהציבור נבהל. מאז ראש השנה, הכל השתנה".

דייל ישראייר (צילום: באדיבות ישראייר)
גם הנוסעים עברו תהליך בתקופה הזאת. למצולמים אין קשר לכתבה|צילום: באדיבות ישראייר

אמיר מציין שנכון לעכשיו, הנהלים המחמירים עליהם הקפידו בקורונה ימשיכו כפי שהם ולא צפויים שינויים בעתיד הקרוב. 

זו הסיבה שלמרות הסיכון דיילים ונוסעים כמעט ולא נדבקים?
"מרגע שהמטוס נסגר סיכויי ההדבקה הם ממש אפסיים. מערכות הסינון שעל המטוס הם הכי טובים שיש, מדובר במסננים מיוחדים שיודעים להחליף את האוויר כל שלוש דקות. בנוסף לזה, לדיילים יש את החליפות והמסכות, ואנחנו מאוד נזהרים ושומרים על מרחק. אם אני עוזר לנוסע, אני מחליף כפפות אחרי. יש לנו ממש הגדרות ברורות כדי שנוכל לישמור על עצמנו. כל ההתמודדות הזו היא לא פשוטה, ואני חייב לציין שאני מאוד מודה לכל הדיילים שעובדים ונרתמים בתקופה הזו. זה דבר מדהים ומעורר הערכה". 

דייל ישראייר (צילום: באדיבות ישראייר)
"תיפקוד הדיילים בתקופה הזו מעורר הערכה"|צילום: באדיבות ישראייר

כאמור, למרות שהקורונה עדיין כאן, מאז הסופ"ש האחרון יש גידול בכמות הנוסעים ונראה שכולם הבינו שניתן לטוס בבטחה, כל עוד מקפידים על ההנחיות. בחברת ישראייר מציינים למשל שכל הטיסות לבלגרד בשבועיים הקרובים כבר מלאות. הסיבה לכך היא שסרביה היא המדינה היחידה, מלבד יוון (בולגריה הפכה לאדומה), שמאפשרת כניסה של ישראלים ללא בבידוד בהלוך או בחזור. היתרון שלה על יוון הוא בעובדה שהיא מאוד זולה ולא צריך לעבור בדיקת קורונה כתנאי להיכנס אליה. 

ולמרות הקושי, יש משהו שהיית שמח שיישאר גם אחרי הקורונה? 
"הייתי משאיר את הדרך בה יורדים מהמטוס. מאז הקורונה, תהליך הירידה מהמטוס עובד כך שכל אחד יורד רק כשהשורה לפניו ריקה. אנחנו מכינים את הנוסעים מראש על הדרך שבה זה צפוי להתבצע ומבקשים מספר פעמים בכריזה שיקפידו על נוהל הירידה הזה. ככל שעבר הזמן, הבנו שזה עובד יותר מהר. אף אחד לא מפריע לאף אחד ונמנעת הסיטואציה בה כולם נעמדים ברגע אחד ונוצר פקק. זה מדהים, אין ספק שחייבים להמשיך עם זה לתמיד".