מלמידה בטבע, דרך לימודי נגרות ואלקטרוניקה ועד ליזמות, אין ספק שמשהו מיוחד קורה בחינוך הירושלמי. 3 מרכזי חדשנות ייחודים בעיר מציעים לתלמידים ותלמידות למידה חווייתית, שונה ומאתגרת. דיברנו עם יובל, מעיין, יובל ומוישי, תלמידי כיתוב ד'-ז' בירושלים כדי לשמוע מהם על החוויה הייחודית במרכזי החדשנות, וההתלהבות בשמיים. "הייתי מחכה כל שבוע כדי להגיע למרכז החדשנות", מספרת יובל בן זקרי (8), העולה לכיתה ד' בבית הספר פלא בירושלים, "למדתי דרך המרכז לעשות דברים שלא ידעתי לפני".
מרכז החדשנות הראשון שהוקם בעיר על ידי מינהל החינוך בעיריית ירושלים הוא "איפכא", מרכז המאפשר לתלמידים ללמוד מקצועות רגילים במרחבי למידה מיוחדים. "למדתי באיפכא אנימציה וכל כך נהנתי מזה שאני ממשיך לעשות את זה ומשקיע ממש", מספר יובל גלוזנר (12), העולה לכיתה ז' ולמד בבית הספר תל"י פסגות, "ההבדל המשמעותי בין איפכא לבית ספר רגיל הוא שבאיפכא לא משעמם כי לא צריך לכתוב במחברות ולומדים בצורה לא משעממת. יש הרבה נושאים מיוחדים שלא לומדים בבית ספר רגיל, והם יכולים להיות שימושיים לדעתי גם בהמשך החיים כמו: אנימציה, הדפסה בתלת מימד ובנייה".
דרך הלמידה הייחודית במרכז מקנה לתלמידים מיומנויות בכל תחומי החיים. "יחד עם הקבוצה שלי חשבנו על המצאה ובנינו מדרגות מעץ שהופכות לשולחן. היו להמצאה כמה חסרונות אבל למרות החסרונות הצלחנו", מספר גלזנר ומדגיש, "אני מרגיש שלמדתי מזה כמה דברים: עבודה בקבוצה, בנייה ואת כל התהליך של המצאה ופטנט".
מרחב ללמידה עכשווית ורלוונטית
בעקבות הצלחת המרכז, הוקמו על ידי מינהל החינוך בעיריית ירושלים 2 מרכזים נוספים בעיר. כך, כמו תלמידים ברי מזל אחרים, התלמידה יובל בן זקרי השתתפה בפעילויות של מרכז החדשנות "פואנטה". המרכז מהווה מרחב ללמידה עכשווית ורלוונטית והוא פועל בשיתוף בתי הספר ויחד עם מרכז החדשנות והיזמות JLM SPARK. הפעילות מתבצעת מתוך ראיה חינוכית הוליסטית. "למדנו על גיאומטריה למשל, אבל בצורה כיפית ומאוד חווייתית", היא מספרת על החוויה במרכז, "למדנו על זוויות ועל היקף. הלמידה הייתה עם יצירות – להכין חותמות ודברים תלת ממדיים כשאנחנו משתמשים בצורות. זה מאוד שונה מלשבת בכיתה ואני אוהבת יותר ללמוד בצורה חווייתית כזו".
בן זיקרי מספרת על תהליך למידה מאתגר ומהנה. "הכנו במרכז החדשנות מעין סרגל למידה, שיש בו תהליכים של התמודדות עם אתגר. היו ארבעה שלבים: לנסות, לנסות שוב, להיעזר בחבר, ורק אז במורה", היא מספרת ומרחיבה, "זה היה ממש כיף ללמוד את זה ואני באמת פועלת ככה מאז. אמנם הסרגל לא תמיד אצלי, אבל אני חושבת דרך השלבים האלה. זה רשום אצלי במוח מאז".
מרכז החדשנות חוות דעת הוא השלישי לפעול בירושלים. הייחודיות שלו טמונה בעובדה כי הוא ממוקם בשטח פתוח רחב ידיים, המאפשר למידה חוץ כיתתית. "יום בחוות דעת לא נראה כמו יום בבית ספר, אלא שונה. מגיעים לשם, מתמקמים, יש הפסקת אוכל, ואז לומדים משהו, למשל – על פרחים, מערות, על הטבע ועל חיות", מספר מוישי סרלין (11), העולה לכיתה ו' בבית הספר אריאל. בל"ג בעומר למשל, הוא למד על מערות באופן הכי מוחשי שיש: "ממש נכנסנו אליהן וכך למדנו. בכיתה אם אתה לומד על מערה זה לא מרגיש אותו דבר, כי אתה לא בתוך מערה".
לדבריו מצטרפת גם מעין תורג'מן (11.5), העולה לכיתה ו' בבית הספר אריאל. "יום בבית ספר זה יום רגיל שיושבים ולומדים בו ולא עושים הרבה דברים. במרכז החדשנות אנחנו גם משחקים וגם לומדים, משלבים את שניהם ביחד וזה יותר כיף", היא מסבירה, "לומדים בצורה אחרת – דרך פעילות".
השפעה אדירה על קשרים בין אישיים
לימים במרכז החדשנות יש השפעה אדירה על הקשרים בין הילדים בכיתה. "בגלל שכל הפעילויות הן בשיתוף פעולה בין הבנים לבנות בכיתה, זה יותר מחבר. כשאני במרכז חוות דעת יש יותר חיבור וקשר ומשחק בין התלמידים", מספרת תורג'מן ובן זיקרי מוסיפה: "היו גם ריבים תוך כדי, לדוגמה על מי תהיה המנהלת של הקבוצה ואיך לעשות את הדברים, אבל היה צריך גם להתפשר. למרות המריבות, בגלל שהיינו חייבות לעבוד בקבוצה, למדנו איך להסתדר ואיך לדבר בנעימות".
בתקופת הקורונה לפעילות המרכזים הייתה חשיבות גדולה מתמיד. "הרגשתי שחוות דעת מאוד מקלה עלי בתקופת הקורונה כי אני יכולה לפגוש חברים ולהסתובב" מסבירה תורג'מן. גם סרלין הרגיש שהמרכז מסייע לו בתקופה המאתגרת, "זה עזר לי בשנה הזאת ללכת לחוות דעת ולהתאוורר, לפגוש חברים ולא להיות רק בבית ספר", הוא משתף.
כולם ממליצים בפה אחד לתלמידים נוספים להגיע למרכזי החדשנות. "זה נותן מרץ, מהנה ולומדים שם הרבה דברים אחרים שלא לומדים בבתי ספר רגילים", ממליץ גלזנר ותורג'מן מסכימה, "אני חושבת שגם ילדים אחרים ייהנו מאוד ללמוד דברים אחרים מחוץ לבית הספר. ללמוד על השטח באמצעות שילוב של פעילות זה הרבה יותר כיף. אני חושבת שכל הילדים ייהנו מזה".