טיפול בהפרעות בתקשורת או בשמו המקצועי "קלינאות תקשורת", הוא מקצוע הכולל הכשרה מעשית באבחון, טיפול ושיקום של לקויות בתחום השפה, הדיבור והשמיעה וסטודנטים שלומדים אותו לתואר ראשון רוכשים כלים טיפוליים המשפרים את איכות חייהם של אלפי ילדים ומבוגרים. תוסיפו לכך את העובדה שב-2021 היו חסרים בארץ 2200 קלינאי תקשורת וקיבלתם לימודים שבסיומם תקבלו מקצוע מבוקש שיבטיח השתלבות מהירה בשוק העבודה וגם פוטנציאל השתכרות בשוק הפרטי.
מקצוע שמבטיח עבודה מתגמלת? כן יש כזה דבר
החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה קיים כבר למעלה מ-20 שנה והלימודים בו כוללים את תחום האודיולוגיה (אבחון, שיקום ומניעה של לקויות שמיעה) וגם את תחום השפה והדיבור. המשמעות היא שבסיום הלימודים בוגרי החוג נהנים מאפשרויות מגוונות בתחום התעסוקה ובאפשרותם להשתלב בתחום הקליני, במחקר, בהוראה ובהדרכה בליקויי תקשורת, ליקויי שפה, ליקויי שמיעה, ליקויי למידה, דיבור ובליעה. מגוון מסגרות עבודה של קלינאי תקשורת בסיום הלימודים כולל מוסדות וארגונים כמו בתי חולים, מרפאות, בתי ספר, גני שפה ותקשורת וקליניקות פרטיות.
1000 שעות של התנסות מעשית
בחרתם את המקצוע הנכון עבורכם, עכשיו זה הזמן לעבור לשאלה הכי חשובה שכל סטודנט לעתיד ישאל אותה: היכן ללמוד? במקרה של לימודי קלינאות תקשורת הכי חשוב לבדוק את את הרמה האקדמית ואת הניסיון המעשי שצוברים במהלך הלימודים.
תוכנית הלימודים בקלינאות תקשורת של מכללת הדסה משלבת לימודים עיוניים לצד התנסות קלינית בקבוצות קטנות – החל משנה א' ובמהלך התואר כולו. ההתנסות מתקיימת, בין השאר, בקליניקה לשפה ודיבור ובמכון השמיעה המוקמים בקמפוס וכוללים מעבדות משוכללות עם ציוד חדיש.
"החלק המעשי בלימודי אודיולוגיה, שפה ודיבור במהלך השנה הכניס אותי לעולם המקצועי של התואר וכך קיבלתי חיבור משמעותי לידע התאורטי", מספר גיא לוי, סטודנט שנה א' במכללה. "ההדרכה האישית בהתנסות המעשית הייתה בין הדברים שהכי חיזקו אותי ונתנו לי הרגשה שאני נכנס לעולם אקדמי עם כלים מקצועיים וביטחון בעצמי".
ההתנסויות שמציעים בהדסה לסטודנטים לקלינאות מתקיימות במגוון רחב של מוסדות - הן בקהילה, בגני ילדים, בחינוך הרגיל והמיוחד והן בבתי חולים ברחבי ירושלים: הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים ושערי צדק. את ההתנסות המעשית מנהל צוות מרצים וקלינאי תקשורת מהמובילים בתחום התמחותם. במהלך התואר הסטודנטים צוברים 1,000 שעות של התנסות קלינית.
"ההתנסות המעשית שעברתי הייתה בקבוצות קטנות ועם מנחות שהעשירו את הידע שלנו מעבר לידע המחייב", אומרת עדינה ריינפלד, סטודנטית שנה א'. "אני יודעת שכשאני אסיים את התואר, יהיה לי הרבה ניסיון בעזרתו אתחיל לעבוד בראש שקט בתחומים מבוקשים".
מה מצפה לכם ביום שאחרי סיום התואר
בוגרי החוג לקלינאות תקשורת יסיימו את לימודיהם עם תואר B.A. המכללה האקדמית הדסה מציעה גם תכנית ללימודי תואר שני בהפרעות בתקשורת שמטרתה להרחיב ולהעמיק את הידע האקדמי ואת המיומנויות הקליניות של קלינאי התקשורת. נקודת המבט של התוכנית לתואר שני בהפרעות בתקשורת היא קלינית ומתמקדת במתן רקע נרחב וכלים קליניים לגבי אוכלוסיות מגוונות איתן עובדים קלינאי התקשורת. התוכנית מקנה לבוגריה גישה מקצועית רחבה המאפשרת להעריך, לטפל ולהדריך באופן מקיף ומקצועי ביותר.
"הבוגרות שלנו נחטפות למקומות הטובים ביותר בזכות המוניטין המקצועי והרמה האקדמית של החוג שלנו", אומר פרופ' אבי בסר, ראש החוג להפרעות בתקשורת במכללה האקדמית הדסה. "מלבד תוכנית התואר השני, במהלך השנה האחרונה של לימודי תואר ראשון אנחנו מקיימים גם ימי עיון וסדנאות מרוכזות, במסגרתם אנחנו מזמינים בוגרים ובוגרות שלנו להרצאות העשרה בתחומים מקצועיים. נושאי ההרצאות כולם עולים מן השטח ומהעשייה היומיומית של קלינאי תקשורת והם נבחרים לאחר התייעצות עם הבוגרים עצמם. ההרצאות הללו הן ללא עלות וההרשמה אליהן נסגרת מהר מאוד. לחוג יש גם לימודי המשך המזכים בגמול במקום העבודה של הקלינאים והקלינאיות, כמו כן אנו מקיימים במסגרת החוג גם כנס בינלאומי שנתי וקורס להדרכה לקלינאיות המעוניינות להצטרף לסגל המדריכות הקליניות".
בקיצור, מקצוע שמשנה את החיים, כבר אמרנו?
כתבה באדיבות אתר לימודים בישראל study.co.il