תהליכי ההכשרה של מהנדסים בארץ ובעולם התבססו בעבר על הקניית ידע, הנוגע ישירות לתחום ההנדסי הנלמד כמו תכנון, חישובים וכתיבת קוד. אך היום אפשר לומר שתם זמנן של שיטות ההכשרה הוותיקות, ויש צורך לספק לתעשייה בוגרים בעלי חשיבה יצירתית וחדשנית, עם סט כישורים המתאים לדור החדש של המהנדסים.

הכשרת הסטודנטים למנהיגות הנדסית מתבססת לא רק על הצד הטכני ועל ביצוע משימות, אלא בעיקר על הקניית כלים למהנדסים השואפים להוביל קבוצות עבודה, מצוות קטן ועד מחלקה שלמה ופרויקטים גדולים. מנהיג הנדסי הוא לא ביצועיסט, אלא אדם שרואה את המערכת בה הוא פועל כזירה שבה הוא אמון על מציאת הפתרון הטוב ביותר, לצורך הגעה למטרה ולתוצאות.

בפקולטות להנדסה ברחבי העולם כבר דואגים לשלב בתוכניות הלימוד קורסים שמטרתם הטמעת תכונות של מנהיגות במהנדס. בארץ אפשר למצוא תוכנית לימודים כזו, המשלבת מספר קורסים באופן רוחבי ומשולב מכל תוכניות הלימוד בהנדסה ומתמטיקה שימושית, במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה בכרמיאל. התוכנית מציעה הכשרות מבוססות על "למידה מבוססת בעיות" – או באנגלית PBL – Problem Based Learning. במסגרת ההכשרה, הסטודנטים הם האחראים על תהליך הלמידה, מתנהלים בצורה עצמאית ולומדים לעבוד בצוות, תוך התמודדות עם פתרון בעיות כאמצעי ללמידה משמעותית.

אז מה קורה במהלך ההשתתפות בתוכנית הלימודים?

"אימוץ PBL כגישה מובילה בהוראה ובלמידה, מציבה את המכללה בעמדה ייחודית בהשכלה הגבוהה ההנדסית בארץ, שכן זו המכללה היחידה המכשירה את הסטודנטים בכל הכישורים והמיומנויות הנדרשות מהמהנדסים של היום". מסבירה ד"ר נירית גביש, ראשת המרכז לחינוך הנדסי וליזמות במכללת בראודה, "כבר במהלך הלימודים לתואר, הסטודנטים שלנו מתנהלים כמו מהנדסים בתעשייה וצוברים ניסיון חשוב שמכשיר אותם להוביל את תעשיית המחר".

לשם כך צריכים הסטודנטים לאמץ תכונות כמו למידה עצמית ומשמעת, יכולת לעבוד בצוות וראייה מערכתית – לא רק בצורה תיאורית אלא גם דרך פרקטיקה מעשית, הנרכשת באמצעות פרויקטים, תחרויות וקבוצות קטנות המתרגלות למידה מעשית יחד בליווי המרצה. כמו כן, תכנית התמחות (סטאז') נעשית במאות מפעלי תעשייה בארץ, וגם במוסדות מחקר בארץ ובעולם.

אורט בראודה (צילום: המכללה האקדמית להנדסה בראודה)
"צוברים ניסיון חשוב שמכשיר אותם להוביל את תעשיית המחר"|צילום: המכללה האקדמית להנדסה בראודה

בינתיים: כך ייראה דור המהנדסים של העשור הקרוב

"על מהנדס העתיד להשתלב בעבודת הצוות, ללמוד באופן עצמי לאורך הקריירה ובנוסף עליו להיות יזם ובעל 'ראש פתוח' – סוג של אינטלקטואל השולט במגוון רב של תחומים". אומר פרופ' אריה מהרשק, נשיא המכללה. "המהנדס לו זקוקה התעשייה כיום שונה ממהנדס האתמול, ואנו במכללה כבר פועלים במרץ לקראת העשור הבא, על מנת שבוגרינו יוכשרו למתן המענה המבוקש בתעשייה. המכללה משקיעה בסטודנטים את מיטב שיטות ההוראות המודרניות כדי להכשירם כמהנדסים 'חושבים', 'אינטלקטואלים', וגם כאלה היודעים לעצב פתרונות יצירתיים לבעיות".

ואיך בעצם עושים את זה?
"אנחנו מציעים, למשל, קורסים בשיטת 'למידה מבוססת בעיות', בהם משתלב המרצה כמנטור, וביחד איתו מתמודדים מול הבעיה ומעצבים את הפתרון ההנדסי הנדרש. למהנדס יש יד חופשית להפעלת מיטב דמיונו, כשרונו ויצירתיותו. זו אמנות במלוא מובן המילה. מלבדם מוצעים קורסים רב-תחומיים, המשלבים סטודנטים ממחלקות שונות לכדי צוות רב-תחומי, המיישם פתרון רב-מערכתי. קורסים אלה ואחרים מגובים בסדנאות ובהאקתונים אותם יוזמת המכללה מעת לעת".

אורט בראודה (צילום: המכללה האקדמית להנדסה בראודה)
על מהנדס העתיד להשתלב בעבודת הצוות|צילום: המכללה האקדמית להנדסה בראודה

בראודה שמה לה למטרה להנגיש את ההשכלה הגבוהה בתחומי ההנדסה והמדעים גם לצעירים שלא זכו לקבל הזדמנות חברתית, חינוכית וכלכלית שווה. באמצעות תוכניות ליווי וחונכות ייחודיות זוכים צעירים אלה להוכיח את כישוריהם במהלך הלימודים, תוך עמידה בדרישות הבלתי מתפרשות שיבטיחו את מצוינותם כבוגרים. בראודה מובילה בכל הנוגע לקשר בין האקדמיה לתעשייה, תוך שימת דגש על תכנית התמחות (סטאז') בשנת הלימודים האחרונה, ומכינה את בוגריה לאתגרי התעשייה העתידית באמצעות תוכניות לימוד חדשניות.


יום פתוח מקוון של מכללת בראודה ייערך בתאריך 12/1/21 בשעה 16:00. לפרטים והרשמה >>