השנה האחרונה אילצה את בתי ספר להעביר את הלמידה לחללים אחרים: לחצר, לגינה הסמוכה לבית הספר או לפארק עירוני. בתוך כך, גילו במנהל חינוך בעיריית ירושלים (מנח"י) כי למידה בחוץ מציעה פדגוגיה אחרת, אשר מאפשרת למורים ללמד בצורה שונה ולתלמידים להוציא מעצמם משהו אחר - במפגש חברתי שונה ובלתי פורמלי.
המעבר ללמידה בחוץ מתאפשר בין היתר בשל ניצול חכם של שטחים נרחבים שיש לירושלים להציע לטובת העניין: חורשת היער, עמק הצבאים, גן סאקר, הגן הבוטני, ואחרים. המעבר לשטחים אלה התרחש לאחר הבנת מנח"י כי למידה בחוץ יכולה להביא לידי ביטוי יתרונות חינוכיים רבים שלא יתממשו באותו אופן בתוך הכיתה. כך למשל, עבור תלמידים רבים שמתקשים להעביר ימים שלמים בתוך הכיתה, יציאה החוצה תוביל לחוויה לימודית אחרת לגמרי. יתרון נוסף הוא אצל ילדים עם הפרעות קשב (בכל הגילאים), אשר גם להם הלמידה בחוץ יכולה לסייע. הטבע יכול לעזור להדגיש מיומנויות חשובות נוספות במיוחד: יכולתם של התלמידים להתמודד עם אתגרים באופן עצמאי ולא רק דרך המורה, שיתוף פעולה בין התלמידים, ופיתוח מיומנויות רגשיות-חברתיות.
יחד עם זאת, לצד היתרונות, יש גם לא מעט קשיים. מורים צריכים לקבל סל כלים להתמודדות עם הוראה מחוץ לכיתה, כאשר השאיפה אינה להעביר את אותו השיעור בחוץ – אלא ללמד אחרת. במיוחד עבור כך, במנ"חי בנו השתלמויות מיוחדות אליהן מגיעים כל מנהלי בתי הספר בירושלים, ובהן מתנסים בהוראת למידה חוץ כיתתית. בין היתר, מרכז החדשנות 'חוות דעת' בירושלים, בו לומדות כיתות באופן שוטף בשטח רחב ידיים, הוא דוגמא למקום בו מועברות השתלמויות לפדגוגיה של למידה חוץ בית ספרית.
להפגיש את התלמידים עם עצמם ועם חבריהם לכיתה
הלמידה החוץ כיתתית מתרחשת באיזורים רבים בעיר. לצד פארקים וחורשות בעיר, הלמידה קורית גם בגינות קהילתיות רבות הסמוכות לבתי הספר – באופן שמייצר חיבור בין כיתה, לשכונה ולמקום. המהלך מייצר עצמאות מאוד גדולה ובמנח"י מתכננים להמשיך איתו גם בשנה הבאה במסגרת מערך שיבנה באופן מיוחד לקראת שנת הלימודים הקרובה.
מקום נוסף שהוקם במיוחד עבור למידה בחוץ הוא "מחוצלכיתה", מרכז ODT חדש בעין יעל, שהוקם לפני כחודש במיוחד עבור הוראה בחוץ. הפרויקט מזמין את תלמידי חטיבות הביניים בעיר להגיע למתחם פעילות מיוחד. במרכז מצפים לכ-6,000 תלמידים שייהנו מיום גיבוש מרתק, כשהמטרה היא להפגיש את התלמידים עם עצמם ועם חבריהם לכיתה באופן שלא קרה זמן רב.
במנהל החינוך מקבלים תגובות רבות ממורים וממנהלי בתי ספר על הצורך לתמוך בשכבת הגיל של כיתות ז'-ט' ולתת לה מענה רגשי, חברתי ואישי בעיקר כעת, כשמערכת החינוך חוזרת לשגרה. בעקבות כל אלו ובליווי צוותים טיפוליים ורגשיים, בנו את התוכנית המרגשת הזו, והיא מציעה פתרונות לשכבת הגיל שבהרבה מובנים ספגה את הפגיעה החמורה ביותר בשנת הקורונה.
הפרויקט הוא שיתוף פעולה בין מנח״י ועיריית ירושלים ובין פארק עין יעל ובו מציעים לתלמידים מגוון פעילויות, כמו למשל: גשר חבלים, מתקן טרזן, תחנות O.D.T מגוונות, פעילויות של חיבור לטבע ועוד.
במהלך הפעילות, יחשפו התלמידים לזירת משימות המחולקת לתחנות. בכל תחנה תתמודד הקבוצה עם פתרון משימה שדורשת מיומנות אישיות כמו לקיחת אחריות ויוזמה, דימוי אישי, כושר מנהיגות ויכולת עבודה בצוות. בהיבט הקבוצתי, באים לידי ביטוי מיומנויות כמו שיתוף פעולה, תכנון, עמידה בלוח זמנים וביצוע, קבלת השונה, סבלנות, עזרה הדדית, אמון וכבוד.
לפתח את הפוטנציאל האישי, לחוות הצלחה ותחושת מסוגלות
מרכז ה-OTD הוא רק אחד הפתרונות שמצאה מערכת החינוך הירושלמית כדי לאפשר למידה קבועה מחוץ לכיתה. בחלק מבתי הספר תערך למידה מחוץ לכיתה בפארק או בגינה הסמוכה לבית הספר, חלק מתארחים באחד ממרכזי החדשנות בירושלים ובמרחבי הלמידה החיצוניים שהוא מאפשר, וחלק ינצלו את "היתרון הירושלמי" – וילמדו באחד ממוסדות התרבות או המוזיאונים שיש לעיר להציע.