יהלום אזולאי הגיעה ללימודי תעודה בהוראה מותאמת בשפה ובמתמטיקה בסמינר הקיבוצים לאחר שכבר השלימה תואר בחינוך מיוחד ועבדה כמורה במשך עשור. "הכל השתנה מאז שהשלמתי את התואר שלי, בעיקר מבחינה טכנולוגית שהיא רוב העולם של הילדים כיום. כשנכנסתי לשנת שבתון החלטתי שאני הולכת להעשיר את הידע שלי וקיבלתי המלצות מחברות לגבי לימודי התעודה בסמינר הקיבוצים. למרות שאני גרה במעלה אדומים והיו לי אפשרויות לבחור במוסדות לימוד קרובים יותר או לימודים בזום, החלטתי להירשם לסמינר הקיבוצים ואני מאוד מרוצה מההחלטה".
לימודי התעודה להכשרת מומחים להוראה מותאמת בשפה ובמתמטיקה, היא תוכנית התמחות חד שנתית של סמינר הקיבוצים המיועדת לאנשי חינוך ולמטפלים במטרה לתת כלים ואסטרטגיות לאנשי חינוך לקידום תלמידים עם קשיים לימודיים.
"למדנו להתאים את ההוראה לתלמידים לפי התחביבים והחוזקות שלהם באמצעות משחקים, עזרים, מחשב, תוכנות וכלים טכנולוגיים שונים", מסבירה אזולאי. "התוכנית שמה דגש על שפה כי כל המקצועות דורשים ידע בעברית. עברנו הכשרה בהוראת קריאה, כיצד לאבחן ילד, לעבוד איתו ולבנות עבורו תוכנית עבודה מותאמת אישית לפי הקשיים שלו. הכל נעשה דרך משחק ויצירתיות והילד נהנה תוך כדי שהוא לומד. זה חשוב במיוחד למי שלא רכשו את המיומנויות הבסיסיות בקריאה ומגיעים אלינו. גם במתמטיקה למדנו שיטות וטכניקות יצירתיות להעברת יסודות החשבון כדי שילדים ידעו לזכור אותן".
איך הייתה חוויית הלימודים בסמינר הקיבוצים?
"הגענו פעם בשבוע ליום לימודים מרוכז. סמינר הקיבוצים הוא מקום מדהים, גם ויזואלית. הכל ירוק והאווירה שם מאוד נעימה ומשפחתית. הכרתי חברות מכל מיני מקומות בארץ, רובן מורות וגננות. המרצות בלימודים היו נהדרות. יש לנו קבוצת וואטסאפ איתן ואנחנו עד היום מעלות שם שאלות ולבטים מקצועיים ומקבלות תמיד תשובה. למדנו תוך כדי משחקים, חוויות, תנועה ויצירה. זה לא כמו קורס סטנדרטי בו יושבים וכותבים. עבורי הלימודים היו כיף ובשמחה הייתי ממשיכה עוד כמה שנים. היום אני מקבלת תלמידים באופן פרטי ומיישמת בכיתה את הכלים שקיבלתי בקורס ולא היו לי מלימודי התואר".
מהגיל הרך לגיל השלישי: הגננת ששינתה מסלול בזכות לימודי התעודה בסמינר הקיבוצים
עשרות מסלולי לימודי תעודה של סמינר הקיבוצים מציעים אפשרויות שונות להתפתחות מקצועית ואישית – בין אם לצורך הרחבת אופקים, התמחות נוספת בתחום עיסוק קיים או רכישת מקצוע חדש ומשנה חיים. הלימודים מיועדים הן לקהל הרחב והן לאנשי מקצוע ועובדי הוראה, ותנאי הקבלה משתנים בין מסלול למסלול.
לימודי התעודה בסמינר הקיבוצים המוקדשים לעובדי הוראה מאפשרים להם להתקדם בתחום התמחותם או לקבל הסמכה בתחומים חדשים. תמי גרינברג שהייתה גננת עשרות שנים היא אחת מהן. גרינברג, שלמדה הנחיה לפרט ולקהילה בגיל השלישי, הגיעה ללימודים לאחר שבשיא מגפת הקורונה הבינה שהיא מחפשת להעניק משמעות נוספת לחיים שלה ושל אחרים.
"אחרי עשורים של עבודה עם הגיל הרך, הרגשתי שהגיע הזמן להתקדם ולהמשיך הלאה", היא אומרת. "מצד שני, לא הסכמתי לוותר על כל מה שנתן לי משמעות כל השנים: עבודה עם בני-אדם שאפשרה לי לפתח ולהתפתח איתם בקשר הדדי, בלי קשר לגיל שלהם.
"הלימודים נתנו לי שפה וצורה למה שכבר היה קיים באינטואיציה ובמיומנות החברתית והבין-אישית שלי. הם גם העמיקו את ההבנה שלי בכיצד נראית הנחיה, בניגוד למשל לסוגי התערבויות אחרים".
לדברי גרינברג, הלימודים העניקו לה קשרים חברתיים חשובים וחשוב מכך, גם את הסביבה המודרכת והכלים להקמת הפרויקט שלה "הזמן שלנו", מיזם להנחיה, תוכן והפגת הבדידות לבני הגיל השלישי והרביעי. המיזם פועל בשני ערוצים: הנחייה אישית, או מארזים מותאמים אישית לצרכי המשפחה וחוויותיה הייחודיות.
"הכרתי בלימודים קבוצה של חברות מפרגנות ומוכשרות שהיו חיוניות להצלחה שלי, לא פחות מתכני הקורס", היא אומרת. "נהיינו קבוצה של חברות נפש שמצאתי איתן שפה משותפת".
מתוך המסלול, גרינברג מציינת לטובה את קורס היזמות שעברה, במהלכו יצרה מערך שיעור שלם להעשרת עולמם של בני הגיל השלישי. לאחר מכן, במסגרת ההתנסות המעשית, היא הדריכה והנחתה את בני הגיל השלישי על מנת לצבור ניסיון מקצועי, בליווי של מנחי התוכנית.
על פי גרינברג, הידע שקיבלה במהלך הלימודים, הפך להכשרה פרקטית שהראתה לה כי היא בדרך הנכונה: "אני מרגישה שהתכנים של הקורס לימדו אותי לחפש ולמצוא פתרונות יצירתיים עבור בני הגיל השלישי, כמו התמודדות עם האתגרים שהביאה לחיינו מגפת הקורונה".
"לימודי התעודה בסמינר הקיבוצים סיפקו לי תשתית וביטחון לפתוח קליניקה"
תחומי לימודי התעודה בסמינר הקיבוצים הינם בעלי נחיצות תעסוקתית ומכוונים להשתלבות בשוק העבודה. מלבד לימודים לקידום עובדי הוראה, בתוכנית מוצעים גם לימודי הורות, הנחיית קבוצות ואימון, לימודי תרבות, אומנות ועוד. בכל תחום מספר מסלולים, למשל בתחום מקצועות הטיפול, ניתן ללמוד טיפול דיאדי, טיפול באמצעות בישול, פסיכותרפיה אנליטית יונגאינית ועוד.
הלימודים יכולים להיות גם בסיס למעבר מוצלח בין קריירות שונות מאוד בתכליתן. ענבל שני גרינברג, שהייתה דירקטורית פיתוח עסקי באחת מחברות המזון הגדולות בישראל, החליטה שמה שהיא באמת רוצה לעשות בחיים קשור יותר לתחום הטיפול מאשר לעולם העסקי. לאחר קריירה ארוכה ושני תארים (בפסיכולוגיה ואומנות ובניהול משא ומתן ויישוב סכסוכים), גרינברג החליטה להירשם ללימודי תעודה במסלול פסיכותרפיה וייעוץ אקזיסטנציאליסטי בסמינר הקיבוצים, בסיומם פתחה קליניקה פרטית מצליחה כפסיכותרפיסטית.
"המעבר מהעולם העסקי לעולם הטיפול היה חלק מאוד ברגע שהתקבלה ההחלטה" אומרת גרינברג. "החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות בחיים ושנגמר עידן והתחיל עידן חדש. אני מאוד מרוצה מהמהלך הזה".
מדוע בחרת בלימודי תעודה בסמינר הקיבוצים במקום בעוד תואר?
"אין תואר במדינת ישראל לפסיכותרפיה, רק לימודי תעודה. אלו לימודים שיש בהם היבטים תיאורטיים נרחבים אבל בסוף, ההיבטים המשמעותיים ביותר בטיפול זה הפרקטיקה. בסמינר הקיבוצים הפרקטיקה היא משמעותית מאוד – גם בהדרכה וגם בפרקטיקום עצמו. קיבלנו הדרכה של מגוון אנשי מקצוע שיושבים איתנו על התכנים והדילמות שעולות, וחווינו מגוון גישות. כמטפל, אתה פוגש אנשים בתהום חייהם ואתה צריך לשהות איתם שם ביחד וזה משהו שאי אפשר ללמוד רק בתיאוריה.
"עוד סיבה שבחרתי בסמינר הקיבוצים היא שרציתי ללמוד פסיכותרפיה אקזיסטנציאליסטית, כלומר את הגישה הקיומית. זו גישה שיש בה מרחב של חופש וחיבור יותר משמעותי לאדם שמולך ופחות לפרוטוקולים טיפוליים".
לדברי גרינברג, הלימודים סיפקו לה הן את הביטחון לפצוח בקריירה חדשה והן את המטופלים הראשונים, אותם הכירה במהלך הסטאז' והמשיכו איתה לאחר קבלת ההסמכה ופתיחת קליניקה עצמאית.
"הלימודים סיפקו לי את האהבה למקצוע ואת התשתית והביטחון המלא שאיתם יכולתי לפתוח קליניקה מיד עם ההסמכה ולהתחיל לעבוד. הרגשתי חד-משמעית ערוכה לזה", היא מסכמת.