בתקופה שבה ההורים נאבקים על שינוי האכיפה והפיקוח על גני הילדים, כשאנחנו חושבים איך ייראו אותם מוסדות חינוך בעתיד, אנחנו אולי מתארים לעצמנו מקום עתידני עמוס מסכים ומחשבים – אבל זו לא באמת הכוונה. הגן העתידי כבר כאן, והוא עוסק בהתאמת הפדגוגיה של הידע והמיומנויות הנדרשות לדור הצעיר, שגדל בעידן המסכים והרשתות החברתיות, ולהורים, שבעצמם מכורים לטכנולוגיה ורובם עובדים יום-יום שעות על גבי שעות. 

"בגלל קצב השינויים של העידן המודרני, אנחנו חיים באי-ודאות לגבי איך ייראה מחר, איך תיראה מערכת החינוך ובכלל – מה תהיה סביבת החיים שלנו. גן הילדים העתידי הוא מעין מגרש משחקים או חדר כושר, שאליו הילדים צריכים לבוא כדי להתאמן," מסבירה ד"ר נירה ואלה, ראש המחלקה לחינוך לגיל הרך במכללת סמינר הקיבוצים. "אנחנו לא מתייחסים לתקופת הילדות (מלידה ועד גיל שש) כהכנה לכיתה א', אלא כתקופה שעומדת בפני עצמה והיא בעלת חשיבות עצומה. אנחנו, נשות ואנשי החינוך, ההורים והילדים שותפים לעשייה החינוכית; והילד אינו פסיבי, גם הוא שותף לעשייה. לידע חשיבות פחותה, כי הוא זמין וכל אחד יכול להגיע אליו בלחיצת כפתור, ולכן בגן חשוב יותר ללמוד אסטרטגיות למידה ולצבור חוויות משמעותיות."

הטכנולוגיה מחליפה אינטראקציה

לדברי ד"ר ואלה, הגן צריך להיות מקום שמאפשר לילדים חופש והתנסות, וצריך להיות בו אקלים שיאפשר לילדים לפתח מיומנויות תוך-אישיות ובין-אישיות, ובעיקר אינטראקציה רבה ביניהם, ובינם לבין המבוגרים שבגן. "אחת התוצאות של הטכנולוגיה המתפתחת היא שלילדים יש מעט מאוד זמן אינטראקציה ביניהם. העולם שלהם מוצף במכשירים טכנולוגיים, ולכן ילדים לא משחקים מספיק שעות אחד עם השני," אומרת ואלה. "בנוסף, הילדים היום הרבה פחות פעילים גופנית. ביקרתי בגנים רבים, ובדקתי – ילדים יושבים כ-60 אחוז מהזמן, זה המון."

שינויים נוספים שחלו בשנים האחרונות הם שינויים בזמינות של ההורים: "ההורים הצעירים מאוד עסוקים, והסבתות 'יצאו' מהתפקיד שהיה שמור להן פעם – מטפלות מסורות בנכדים.  רובן עדיין עובדות ומבלות, כך שזה משאיר את הילדים בשעות אחר הצהריים עם ה'מוצץ הדיגיטלי'. בכלל, להורים קשה להיות עם הילד בנחת, באינטימיות. הילדים מגיעים לגן עם הרבה פחות תרגול של אינטראקציה בין-אישית ושל פעילות."

לא מדע בדיוני: איך יראו גני הילדים בעתיד? (אילוסטרציה: By Dmitri Ma, shutterstock)
אנחנו אולי מתארים לעצמנו מקום עתידני עמוס מסכים ומחשבים – אבל זו לא באמת הכוונה|אילוסטרציה: By Dmitri Ma, shutterstock

ד"ר ואלה מבהירה כי המטרה של הגן היא להיות מקום שבו מתאמנים על כישורים ועל מיומנויות ובונים את החוסן האישי, כמו יכולת עמידה בתסכולים, יכולת "לקרוא" מצבים חברתיים ועוד. זה הרבה יותר מללמד ילדים לכתוב אותיות ומספרים. "כשיש גננת טובה, שבונה גן עכשווי כמו שצריך, היא משמשת מודל להורים, והם לא צריכים לרוץ למטפלים או לרשום את הילד להמון חוגים," היא אומרת.

לצמצם את הפער בין הגן לאקדמיה

בסמינר הקיבוצים שואפים שהמתכונת שבה ילדים לומדים בגן – למידה אינטגרטיבית דרך התנסות אישית – תהיה נהוגה גם באקדמיה, לפחות במחלקה להכשרת גננות לגיל הרך. "האקדמיה בנויה במודל של שיעור, הפסקה, שיעור, הפסקה... ובכל פעם נלמד נושא אחר. סטודנטית יכולה לצאת משיעור שהשפיע עליה, ואז להיכנס לשיעור אחר כאילו כלום? הלמידה באקדמיה צריכה להפוך להיות הרבה יותר אינטגרטיבית – כמו שהילדים בגן לא לומדים שפה לחוד, חשבון לחוד, הבנת הוראות לחוד, אלא הכול במשולב – כך צריך לצמצם את ההפרדה לנושאים שונים גם באקדמיה."

את השינוי מתכוונים לעשות בסמינר הקיבוצים במספר דרכים. למשל, באמצעות סיורים מחוץ למכללה, שבהם מספר מרצים יבנו יחד את הסיור. כל מרצה ילמד ויתרום את הזווית המיוחדת שלו – המרצה למוזיקה, המרצה לחגים, המרצה למדעים, המדריכה הפדגוגית ועוד. "זה לא אומר שלא יהיו שיעורים ונחסל את הכיתה, אבל המשימה היא לצמצם את הפער בין הגן לאקדמיה," אומרת ד"ר ואלה. רעיון נוסף שמתוכנן הוא לחבר בין קורסים, ושמרצים ילמדו את החומר במשותף – "למשל, ללמד קורס של לקויות התפתחותיות יחד עם קורס של פרקטיקות הכלה ושילוב. כלומר לשאול מה הן הבעיות שישנן ואיך אפשר להתגבר עליהן בגן? באופן הזה הסטודנטיות, הגננות לעתיד, ילמדו ויחוו לימוד אינטגרטיבי, אינטרדיסציפלינרי, לצד עבודת צוות ושיתוף פעולה. היום הידע זמין הרבה יותר מבעבר, הוא לא צריך להימסר, אלא להיספג אצל הסטודנטים באופן אחר."

נושא נוסף שעליו שמים דגש בהכשרת הגננות, הוא שהן יהיו בעלות יוזמה: "התוכנית נבנית יחד עם הסטודנטיות, החלק היזמי מהותי ביותר בעבודה בגן. ובהקשר לגן העתידי, שם יש מקום להרבה יוזמה של ילדים, והגננות צריכות לבדוק איך הן מפתחות אותה בתוך תוכנית העבודה שלהן. בעולם העתידי ילדים צריכים לגלות אחריות ויוזמה מהגיל הצעיר ביותר," אומרת ד"ר ואלה. "בנוסף, ההכשרה צריכה להיות ממוקדת בחוסן של הסטודנטיות והסטודנטים. הם חייבים להיות עם עמוד שדרה חזק יותר, כי העבודה בגן היא מורכבת, מאתגרת ומשתנה מאוד, היום יותר מתמיד."

מתלבטים מה ללמוד? אל תחליטו בלי שתטעמו: בסמינר הקיבוצים תוכלו לטעום בכל יום בשבוע משיעור אחר. שבוע טעימות במכללת סמינר הקיבוצים - מחכים לכם ב– 22-26 במרץ. להרשמה ובחירת קורס לחצו 

מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה המובילה לחינוך והוראה, מציעה מגוון רחב של תכניות לימוד לתואר ראשון, תואר שני, הסבה להוראה ולימודי תעודה.
לפרטים נוספים: 03-6901200