אם אתם מתעניינים בלימודי עיצוב באקדמיה, בטח הבנתם שחלק מתהליך הקבלה כולל גם בניית תיק עבודות שתפקידו להציג את מיטב היצירות שלכם, וגם כמובן לעבור את ועדת הקבלה. עבור מועמדים רבים,  מדובר בהתנסות ראשונית ביצירת תיק עבודות משלהם, ויחד עם הלחץ מהמעמד המחייב, הם חווים בלבול וחוסר ביטחון בתהליך יצירת "כרטיס הביקור" האישי שלהם.

אבל אל דאגה, אנחנו כאן כדי להרגיע ולעזור לך. לצורך השלמת המשימה פנינו אל דנה צרפתי, ראש המחלקה לעיצוב בסמינר הקיבוצים, ששיתפה אותנו ב"מאחורי הקלעים" של תהליך קבלת המועמדים ללימודי עיצוב.

מה ועדת הקבלה מעוניינת לראות בתיק העבודות של המועמד?

"אנחנו מחפשים לראות את הפוטנציאל, את ההתאמה", מסבירה צרפתי, "אנחנו רוצים לדעת את קווי החשיבה של המועמד, מה תפיסת העולם שלו, כמה הוא יצירתי. פחות את הטכניקה ויותר את היצירתיות. מי שיש לו את התשוקה הזו יוכל לעשות הכל. עוד הוכחה לכך היא העובדה שהרבה פעמים אם נצטרך לבחור בין שני מועמדים, כשאחד מאוד מהוקצע טכנית והשני מאוד מעניין מחשבתית – סביר להניח שנבחר באדם היצירתי עם המחשבה הרחבה ולא את מי שהציג כישורים טכניים מצוינים".  

הנה 10 טיפים שיעזרו לכם לבנות תיק עבודות מנצח:

  1. יש עם מה לעבוד – חשוב מאוד לדאוג שלתיק העבודות יהיה נפח. כשאתם מגישים 4-5 עבודות קשה להסיק מכך על היכולות הביצועיות והמחשבתיות שלכם.

  2. היה היה פעם - רצוי מאוד שהעבודות בתיק יהיו עדכניות. כבר היו מקרים שהגיעו מועמדים עם עבודות שהם עשו בתקופת התיכון. אם אין לכם יצירות מהתקופה האחרונה, צרו יצירות חדשות ו"תבראו" לעצמכם תיק עבודות.

  3. ערך מוסף - בסמינר הקיבוצים מאמינים שעיצוב הוא יותר מאסתטיקה. תמיד תחשבו, מעבר לעיצוב, על התרומה של היצירה שלכם לעולם, מה הערך המוסף שלה ומה הרעיון שעומד מאחוריה.

  4. תהיו שלמים עם עצמכם - לבוחנים חשוב לראות שהמועמדים מביאים יצירות שהם שלמים איתן. לא תמיד הם מחפשים לראות כישורים פיזיים, אלא דווקא יצירתיות ועומק מחשבה, כך שאם אתם מניחים יצירה ומתחילים להתנצל על איך שהיא נראית – חטאתם למטרה.

  5. הכל או כלום - עוד דבר שחשוב לבוחנים, הוא לראות שכל המשימות בוצעו והוגשו. כבר קרו מקרים שאנשים הגיעו ללא חלק מהמשימות כי לא הצליחו או לא היו בטוחים בתחומים הנוספים. מה שעובר לבוחנים בראש הוא שאם התייאשתם עכשיו מה יקרה במהלך הלימודים? חשוב להבין שמאחורי כל משימה שקיבלתם יש מחשבה.


  6. תנו כבוד – חשוב שתתנו כבוד לעבודות שלכם. לא להביא דברים לא אסתטיים או לצלם אובייקטים גדולים מדי שקשה לסחוב. אה כן, ואם בחרתם לצלם אז תעשו את זה מכמה כיוונים ותדפיסו כמו שצריך. אין תחליף לפרזנטציה טובה.

  7. תגידו למה - חשוב שכל מועמד יידע להסביר למה הוא עשה כל אחת מהיצירות שהוא הגיש ומה התהליך המחשבתי שעבר. לא משנה אם זה וידאו ארט, צילום, פיסול, או רישום – הכי חשוב שתדעו למה זה קרה. טכניקה היא דבר חשוב וכיף לראות אנשים ששולטים בטכניקה כזו או אחרת, אבל היא לא העניין אלא הרעיון שעומד מאחוריה.

  8. תהיו מיוחדים - בוחנים לא אוהבים תיקי עבודות גנריים. תחשבו כמה תיקים הם רואים ביום. כך שאם תגישו את המשימות מהמכינה ללימודי עיצוב עם דיוקן עצמי שלכם ב-7 טכניקות, זה לא ממש יעניין. תזכרו – מי שמיוחד זוכרים אותו.

  9. תעשו סלקציה – אין צורך להביא את כל היצירות שעשיתם, בטח לא אם מדובר ברישום על דף תלוש מפנקס. לא, גם לא אם הוא ממש יפה ולא, גם לא אם הוא הרישום היחיד שיש לכם. שימו לב לצורת ההגשה, לא כל יצירה ראויה להיות מייצגת.


  10. 50 גוונים של יצירה – גם אם אתם ממש טובים בפיסול או ברישום, אין צורך להביא 700 כאלה. חלק מהעניין של תיק העבודות הוא להראות את הגמישות המחשבתית שלכם ואת הנכונות שלכם לגעת בכל מיני סוגים של יצירה, גם אם אתם לא הכי טובים בזה. מעניין לראות שמועמד סקרן לבחון חומר חדש או מוכן לדמיין מה הוא יעשה עם חומר גלם חדש.

אז תתחילו ליצור...הוועדה מחכה לכם!