רבים מאתנו נכנסים ללחץ כשנתקלים במילה מתמטיקה – תחושה שלא מרפה גם שנים אחרי בחינות הבגרות. אבל אם נחזור אחורה לתקופת הילדות, המתמטיקה (או החשבון וההנדסה) הייתה מהנה לא פחות מפעילויות אחרות. יתר על כן, החישובים הוסיפו רובד נוסף למשחקים שלנו, כמו למנות קוביות, לגלות איפה יש יותר או פחות ועוד.
"מתמטיקה היא חלק מהחיים וילדים מגלים את זה בשלב מאד מוקדם", מסבירה ד"ר רותי ברקאי, ראש ההתמחות למתמטיקה בסמינר הקיבוצים. "הם מזהים צורות, מודדים, משווים כמויות ומונים פריטים. הילדים נמצאים בשלב בו המתמטיקה היא כיף, הם עדיין לא מכירים את החרדה והסטיגמה שסובבת את עולם המתמטיקה, המתאים, כביכול, רק לגאונים".
במסגרת הכשרת המורים למתמטיקה בסמינר הקיבוצים קיים דגש רב על היכרות, עידוד ופיתוח חשיבה מתמטית כבר מהגיל הרך. "קיימים לא מעט מחקרים המוכיחים כי פיתוח חשיבה מתמטית תורמת להתפתחות, ליכולת העתידית ולהצלחה בהמשך", מגלה ד"ר ברקאי.
לא רק דפי לימוד
במדינות רבות בעולם, כמו אוסטרליה, אנגליה וארה"ב ועוד, יצאו בתקופה האחרונה מסמכים המצביעים על חשיבות העיסוק במתמטיקה בגיל הרך. "הלך הרוח העולמי הוא חיבור המתמטיקה לאוריינות ולשפה. אצלנו בארץ יצאה לפני כעשר שנים תכנית מסודרת לגני ילדים בכל הנוגע להקניית עקרונות בסיסיים של שפה מתמטית. זה חשוב לאין שעור, לפתח את החשיבה של הילד ולהראות לו שהוא מסוגל, שלא יחשוש מכישלון, וכל זה באמצעות דרכים ידידותיות.
"אנחנו מכשירים את הגננות והמורות להוראת מתמטיקה בכיתות הנמוכות בבית ספר יסודי להעביר את הידע המתמטי בצורה חווייתית באמצעות הפעלות, לא דפי עבודה לימודיים אלא ממש משחקים. לא כל הילדים בגיל הרך מגיעים עם אותו הרקע, והמטרה שלנו היא להקנות לילדים ארגז כלים בסיסי בגנים ובבתי הספר, גם עבור אלו שלא תמיד יש להם את האפשרות ללמוד זאת בבית".
באיזה גיל כדאי להתחיל?
"כבר בגיל מאוד מאוד צעיר אנחנו מונים עם הילד אצבעות או אפילו אומרים 'שלוש ארבע ו...', אבל שפה מתמטית יותר מודעת אפשר להתחיל ליצור בסביבות גיל שלוש או ארבע".
3 דרכים לגרום לילדים להתעניין בחשבון
- תרגול ספירה: לפי ד"ר ברקאי מומלץ לתרגל עם הילדים ספירה בשלב מוקדם, כמו למשל למנות כמה פירות יש בצלחת או לספור את המדרגות כשעולים או יורדים. מומלץ גם לשחק עם זה, כמו למשל, לספור בדילוגים, 2,4,6: "מה שהכי נחמד ומעניין זה לראות איך הילדים סופרים, אם שואלים אותם כמה פריטים הם רואים או אפילו לחשב כמה זה שתיים ועוד שלוש - בדרך כלל הם סופרים עם האצבעות. כדאי להסב את תשומת ליבם לכך שהדרך היא חשובה וכיפית לא פחות מהתוצאה שמתקבלת, והם לא צריכים להתבייש ולספור עם האצבעות מאחורי הגב", היא מסבירה.
- תפיסת הצורות: מומלץ לזהות עם הילדים צורות כמו ריבוע, עיגול, מעוין לא רק כחלק מהמשחקים אלא גם ביומיום. "מה שמניע את הלימוד הוא שהילדים יתפסו את הצורות או את המספרים כמשחק שהוא מחקר מהנה, וכך הם עצמם יגלו עניין בחישובים". ד"ר ברקאי מוסיפה שניתן לשלב בתפיסת הצורות גם כמויות: "כשמשחקים עם קובייה, פירמידה וגליל זה בדיוק הזמן לזהות גופים, ולבקש, נניח, לבנות מבנה המכיל שלוש קוביות, שתי פירמידות וגליל אחד".
- מידות וכמויות: ד"ר ברקאי ממליצה מאוד על משחקי הלוח השונים בהם מטילים קובייה ומתקדמים כמספר המצוין על הקובייה: "יש אלמנט של התאמת מספר לכמות או התאמת כמות לכמות".
חשיבה מתמטית היא דבר שמומלץ וכדאי להטמיע אצל ילדנו - בין אם על מנת להכין אותם לשיעורי החשבון והמתמטיקה אליהם ייחשפו בכל שנות לימודיהם, ובין אם בשביל לפתח אצלם מיומנויות שונות של חשיבה שיסייעו להצלחתם ולפיתוח היכולות שלהם במהלך חייהם הבוגרים. במכללת סמינר הקיבוצים דואגים להעביר את המסר הזה לדור העתיד של המורים הלומדים לקראת תואר ראשון בהתמחות מתמטיקה ובהמשך גם בתכנית תואר שני בחינוך מתמטי, אך השינוי יכול להתחיל כבר בבית שלכם ובזמן האיכות שלכם עם ילדכם כבר בגיל צעיר. שיהיה בהצלחה!
03-6901200