נתונים, מספרים ואינפורמציה יוצרים את התשתית לכל משחק שאותו אנחנו אוהבים. אבל בשביל שהמשחק יצליח לעניין אותנו ולנצח בתחרות מול אפליקציות בידור אחרות, יש מי שעובד קשה מאחורי הקלעים כדי לנתח את המידע הזה.

בין שלל בעלי המקצוע הקיימים בתחום, אחד הבולטים הוא Business analyst. מיהו ומה הוא עושה? טוב ששאלתם: "BA אחראי בעצם על כל שאלה, מחקר ובדיקה שקשורים לנתונים ותפקידו לתת שירות לכל מחלקות הארגון", מגלה לנו אבי מינביץ', דירקטור אנליזה וכלכלה בפלייטיקה.

"בנוסף, אנליסט גיימינג חוקר, בודק ומנטר את המצב של כל משחק במטרה לזהות באגים או מגמות שליליות, למצוא אפשרויות צמיחה ולעזור לו לגדול יחד עם השחקנים".

אז יאללה, תעשו Save למשחק שאתם שקועים בו כרגע והבא נצלול יחד לעולמם המסעיר של המספרים והנתונים.

הרבה כלים, מטרה אחת: חווית בידור טובה יותר לשחקן

איך Business analyst בגיימינג עושה בתכלס את העבודה שלו? לדברי מינביץ', יש לו לא מעט כלים: "זה מתחיל ממענה לשאלות דאטה מזדמנות, ממשיך בניטור יום-יומי של מדדים עיקריים שאנחנו בוחרים להתמקד בהם וכולל כמובן זיהוי מוקדם של מגמות ותחקור הסיבה מאחוריהן".

"כמו כן, Business analyst אחראי על בניית דשבורדים שינגישו את המידע למנהלי המשחק ועל ביצוע A/B Testing כדי לדעת מה עובד ומה לא. מעבר לכך, התפקיד שלו הוא לחקור את הפוטנציאל של פיצ'ר חדש במשחק, כדי לזהות נקודות חולשה ולשפר אותן". מינביץ' מסביר שאם Business analyst עושה עבודה טובה, הוא יכול לעזור למשחק לצמוח ובעיקר לעצב בצורה מהנה יותר את חווית המשתמש של השחקן .

איך מנתחים יותר מ-30 מיליון שחקנים פעילים?

כאן המקום להזכיר שחברת המשחקים פלייטיקה מנהלת כמות מטורפת של דאטה. נכון להיום, יש  מעל 30 מיליון שחקנים פעילים שמשחקים במשחקי החברה מדי חודש.

"כמות המידע שיש בפלייטיקה היא עצומה ואף יוצאת דופן בהיקפיה", אומר מינביץ', "אבל כיוון שיש חשיבות למשאבים, רצוי גם להגדיר היטב את המידע שאנליסטים מעוניינים לצרוך".

"ככל שהניסיון של האנליסט גדל, הוא נחשף ליותר ויותר משימות מגוונות שדורשות שימוש במגוון גדול של מקורות מידע וכך הוא לומד איפה נמצא המידע הרלוונטי שנחוץ לו. במקביל, כמובן שתמיד מומלץ להיעזר בחברי הצוות ולבדוק אם מישהו נתקל או עבד בעבר עם המידע הדרוש", מסביר מינביץ'.

משחקים פלייטיקה (צילום: Playtika, יחסי ציבור)
BF|צילום: Playtika, יחסי ציבור

"היתרון העיקרי - מקבלים פידבק מיידי לעבודה"

"אני יכול לומר שביחס להרבה חברות גדולות אחרות ותחומים אחרים, לאנליסטים בפלייטיקה יש תפקיד חשוב ומשמעותי בקבלת החלטות והגדרת הזהות של כל משחק. כל אנליזה שמבוצעת בפלייטיקה מקבלת התייחסות ראויה על ידי הגורמים הרלוונטיים".

"אנליסטים מעורבים בכל החלטה וההשפעה שלהם היא עצומה: על ידי בדיקה או חקירה מסוימת, Business analyst יכול לחסוך לחברה שמפתחת את המשחק סכומי כסף משמעותיים, או לייצר נתיבי הכנסה נוספים".

 מינביץ' מוסיף שהדבר הכי משמעותי לדעתו בעבודת אנליסט בחברה כמו פלייטיקה זה הפידבק המיידי לעבודה ולתוצרים שלו. "זה יתרון גדול שמבטיח סיפוק אדיר ואף הופך את תפקיד האנליסט לאטרקטיבי מאד לעומת מקומות אחרים. צריך להבין: פלייטיקה היא חברה שמגדירה את עצמה Data Driven ולכן היא נותנת הרבה מאד משקל לאנליזה ומסתמכת על המלצות האנליסטים שלה", הוא אומר.

אוהבים לשחק עם מספרים? הנה עבודה בשבילכם

התוצר שלBusiness analyst היא חווית בידור טובה יותר עבור כל אחד ואחת מאיתנו. "כאשר יש מספיק נתונים ושחקנים לאורך זמן, ניתן ללמוד מה השחקנים שלנו היו רוצים להוסיף למשחק, מה הם היו רוצים לשנות, מה הם הכי אוהבים ומה פחות, והכל על סמך נתונים בלבד - ללא תקשורת ישירה עם השחקנים ובלי להפריע להם", מסביר מינביץ'.

עד כה הבנו שכתוצאה מכמויות המידע העצומות, מי שעובד בפלייטיקה יכול לראות את תוצאות העבודה שלו במהירות, לייצר חוויות דינאמיות שמשתנות תוך כדי המשחק, לקבל החלטות על בסיס מקורות מידע מגוונים ובעיקר לנתח מספרים כדי להבין אנשים.

אם מוסיפים לזה סביבה יצירתית שהיא ממילא משחקית ומהנה, מקבלים מתכון לעבודה מגניבה וסופר-חשובה. עכשיו רק נשאר להבין איך מצטרפים אליה: "קודם כל, צריך זיקה למספרים, תשומת לב לפרטים הקטנים וכמובן יכולת לעבד נתונים לכדי המלצות מילוליות שההנהלה יכולה לקחת וליישם בפועל", חושף בפנינו מינביץ' את רזי המקצוע.

"עבודת אנליסט יכולה להיות ממוקדת למשימה נקודתית וברורה, אך מצד שני גם להתבסס על חיפוש ומחקר לא מוגדרים, מה שדורש הרבה מאד סבלנות, יצירתיות וכמובן מוטיבציה. לבסוף, אהבה למשחקים תורמת באופן משמעותי לחיבור של העובד למקום העבודה ולתפקיד, אז גם זה יכול לעזור", הוא מסכם.