משחקים במשהו ונהנים מכל רגע? זה ממש לא מובן מאליו. בין היתר, בעלי מקצוע ספציפיים דואגים שהמשחק ימשיך לעניין ולאתגר אתכם – כדי שהחוויה הבידורית תהיה כמה שיותר מרגשת. אחד מבעלי התפקידים שאחראיים על כל הדבר הזה הוא איש מונטיזציה, שזה בעצם תחום השיווק של המאה ה-21. אבל מה זה אומר? עצרנו את המשחק כדי לבדוק.

"חוויה פרסונלית לכל שחקן"

על מנת לעשות את התפקיד שלהם כמו שצריך, אנשי מונטיזציה נדרשים לשלב בין נתונים, תוכן, טכנולוגיה, הנגשה וכלים קלאסיים של שיווק. המטרה היא כמובן להגביר את המוטיבציה שלנו לשחק, אבל גם לבנות מול השחקנים מערכת יחסים הדרגתית ובעיקר מותאמת אישית. וזה עוד לא הכל.

"בזכות התבססות על הדאטה ועל כלים טכנולוגיים, אנחנו יכולים לייצר תוכן ולספק חוויה פרסונלית לכל שחקן", מסביר גיא אגיב, Senior Monetization Manager בחברת פלייטיקה. "זה מה שנקרא בתחום השיווק RTM – Real Time Marketing, או שיווק בזמן אמת – רק שאנחנו חיים אותו כל יום, כל היום, וישירות מול השחקן".

"התפקיד שלנו הוא לבנות את מערכת היחסים מול השחקן במשחק, על ידי מתן מענה בזמן אמת לצרכים באמצעות חוויות משחק משתנות ומתפתחות", ממשיך אגיב. "בשביל להחליט מה יופיע על המסך ואיזה הודעות השחקן יקבל, אנחנו בודקים איזה חוויה הוא בדיוק סיים – אם היא הייתה חיובית או שלילית – וזאת כדי לייצר מולו תקשורת מיידית וטובה יותר".

"למשל, תחשוב שרשת פארם תדע מתי קיבלת מכה כדי להציע לך בדיוק רגע אחרי פלסטר או משכך כאבים", מסביר אגיב, "אז גם כאן, היכולת שלנו להגיב לצרכים שלך היא מיידית, וזה מה שמאפשר לשחקן ליהנות מחוויה מושלמת".

איך קובעים איזו הודעה תופיע על המסך שלכם?

למי מאיתנו זה לא קרה: משחקים, מפסידים ואז המשחק איכשהו יודע שאנחנו מבואסים, אז הוא שולח לנו עוד כמה מטבעות במתנה – או מינימום ניסיון נוסף בחינם. אם עד היום חשבתם שזה רנדומלי לחלוטין, כנראה לא שמעתם על המושג Live ops.

" Live opsזו המערכת שאחראית על כל מה שמגיע בזמן אמת למסך של השחקן", מגלה אגיב, "כמו למשל פופ אפים, פושים, הודעות וכל סוג אחר של אמצעי תקשורת. בנוסף, כדי לדעת איזו הודעה לשלוח ואיך לשדרג את חווית המשחק, אנחנו מפיקים תובנות מההתנהגות של השחקן".

במילים פשוטות, התנהגות השחקן היא זו שמאפשרת למנהלי מונטיזציה לדעת מה הוא צריך ואיך לפנות אליו. לכן מחלקים את השחקנים לקבוצות משתמשים עם מאפיינים דומים ובודקים את התגובות שלהם. על בסיס הנתונים, מתאימים את התוכן במשחק לחוויה האישית של כל משתמש ומשלבים בפנים המון רגש.

משחקים פלייטיקה (צילום: Playtika, יחסי ציבור)
Board Kings icon|צילום: Playtika, יחסי ציבור

תוכן עשיר בהתאמה אישית – בדיוק כמו ספוטיפיי ונטפליקס

"בהקבלה לעולם האמיתי, אם אדם חווה יום רע בעבודה, אני יכול להציע לו כבר בחזרה הביתה משהו מנחם", מתאר אגיב את התפקיד בפועל של אנשי מונטיזציה. "אני רואה שיש לך העדפות  והרגלים מסוימים כאשר אתה משחק, או שמדד האושר והסיפוק שלך בעקבות פעולה מסוימת גבוה, אז אני יכול לפנות אליך בהתאם ועם פיצ'רים רלוונטיים".

"במציאות זה יהיה שיר טוב ברדיו או כוס יין, אבל בעולם הגיימינג זה יהיה פרס במשחק, אנימציה או מתנה וירטואלית. ככל שנייצר לשחקנים שלנו תוכן עשיר יותר ועניין בהתאמה אישית, כך הם יישארו איתנו יותר זמן. בדיוק כמו נטפליטקס, ספוטיפיי או כל פלטפורמה שמייצרת חוויה בידורית למשתמשים שלה".

אגיב מספר שבפרספקטיבה של שנים, הבסיס לכל העשייה שלהם הוא המוצר. "לכן אנחנו כל הזמן מרעננים מוצרים מסוימים בתוך כל משחק ומנסים לייצר עוד תוכן חדש. מונטיזציה נכנסת בשלבים יותר מתקדמים, שלReason to stay  ו-Reason to pay".

"היום למשל, כאנשים מחליטים בעצמם על תרבות הפנאי וכל אחד מייצר לעצמו את התרבות האישית שלו, אז גם במשחקים ברמת מורכבות גבוהה, כל עוד אתה מייצר אתגר ומרדף אחרי איזה חלום, הצלחה או הישגיות - תמיד יש מקום לעשות מונטיזציה ולשדרג את החוויה".

משחקים פלייטיקה (צילום: Playtika, יחסי ציבור)
Pirate King|צילום: Playtika, יחסי ציבור

יודעים לספר סיפור? אולי תהפכו אותו למשחק

"כל בן אדם עם אוריינטציה שיווקית הוא פוטנציאל מבחינתנו", מסכם אגיב ומגלה מה חברת פלייטיקה מחפשת במועמדים שלה למשרות. "באקדמיה של פלייטיקה למשל יש אנשי מכירות, אנשי שיווק, תקציבאים, פלנרים וכו'. זה קשת רחבה של אנשים, אבל מבחינת הרקע המקצועי - אוריינטציה שיווקית או אפילו קמעונאים יכולים להשתלב בתחום הזה בהצלחה".

בסופו של דבר, מכיוון שהמנעד של האנשים המתאימים הוא כל כך רחב, בפלייטיקה מחפשים את הערך המוסף: "זה אומר יצירתיות, גמישות מחשבתית ויכולת של אנשים לייצר פתרונות לבעיות. בסוף, התפקיד שלנו הוא להנגיש דברים לשחקנים, אבל הכי חשוב - לדעת לספר סיפור".