הנסיקה של תחום גיפט-קארד, כרטיסי המתנה שחברות וארגונים מעניקים לעובדים כשי לחג, מעמידה את המעסיקים בפני דילמה: איך לאפשר לעובדים לבחור את המתנה שהכי מתאימה להם, ובו זמנית לתת להם תחושה של השקעה ויחס אישי?

לדברי אנה שתיבי, סמנכ"ל מכירות b2b בחברת המתנות נופשונית, ככל שהשנים עוברות, המעסיקים מבינים שהדבר הכי חשוב הוא ההתאמה המדויקת של המתנה לעובד. "פעם היו נותנים מתנות פיזיות או שוברים שמתאימים לרשת אחת או שתיים, אבל היום מבינים בכל הארגונים שהכי חשוב לתת לעובד שי שכולל מגוון בחירה רחב, ונותן לו את האפשרות לבחור לרכוש מה שהוא רוצה ומתי שהוא רוצה".

בהמשך לכך, שתיבי מציינת כי מה שמנחה את חברת נופשונית הוא הרצון לסייע למעסיקים ללכת לקראת העובדים, עם כרטיסי מתנה ותווי שי שעונים לצרכים של כלל האוכלוסייה: מבוגרים, צעירים, נשים אחרי לידה, אוכלוסיה מותאמת מגזרים וכן הלאה. "הפתרון הנכון הוא לתת מגוון רחב מאוד של אופציות בכרטיס אחד. המעסיק בעצם חושב על הרגע הזה שבו העובד יקנה עם הכרטיס משהו שהוא באמת צריך", היא אומרת. "קשה מאוד לקלוע למה שהעובדים באמת צריכים כשנותנים מתנה ספציפית כמו סיר או שובר למסעדה שאולי לא מתאימה לטעמם. יש המון דברים שצריך לקחת בחשבון, ולכן בעיני העובד ההשקעה היא שחשבו עליו - ונתנו לו מתנה שבאמת עוזרת לו, ושהוא יהנה ממנה, בעיקר בתקופה הקשה שאנחנו נמצאים בה היום".

מעסיקים? מחפשים מתנה לעובדים שלכם? שתיבי מונה חמש עצות לבחירת השי המושלם לחג:

להתאים את המתנה לצרכי העובד

"כל אירגון צריך לשאול את עצמו איזו אוכלוסייה עובדת אצלו ואילו צרכים יש לה", אומרת שתיבי. "האם אתם מנהלי הרווחה של מפעל או של חברת הייטק? האם יתאים להם כרטיס שנותן דגש על אופנה ולייף סטייל או דווקא כזה שכולל גם רשתות מזון? לפני הכל צריך לבדוק מה מתאים לעובדים שלכם".

עם זאת, היא מדגישה כי חשוב לזכור שכל העובדים שונים זה מזה. "אם למשל יש באירגון עובדים מהמגזר הדתי או החרדי, חשוב לוודא שיש בכרטיס שבוחרים רשתות אופנה, מזון ומסעדות שמתאימות להם. כדאי גם לוודא שיש בכרטיס חנויות ומסעדות שנמצאות באזורים שבהם העובדים שלכם גרים. נסו לוודא שההיצע בכרטיס עונה על הצרכים של כל העובדים".

אנה שתיבי (צילום: צילום פרטי)
"בעיני העובד ההשקעה היא שחשבו עליו - ונתנו לו מתנה שבאמת עוזרת לו". אנה שתיבי|צילום: צילום פרטי

בחברת נופשונית מקפידים על מענה מדויק לארגון ולצרכים שלו, ומציעים מגוון רחב של כ-500 סוגים של כרטיסי מתנה (גיפט קארד), המאפשרים התאמה אישית לעובדים. כרטיסי הגיפט קארד הם משני סוגים: הסוג הראשון הוא גיפט קארד שמיועד למוצר או חוויה ספציפיים (למשל: ארוחת בוקר זוגית במגוון בתי קפה, כרטיסים למופעי סטנדאפ וקולנוע עם/בלי פופקורן ושתייה, שוברים שונים למגוון רשתות גלידה ופיצריות, טעימות ביקבים, מארזי פירות, מארזי סבונים וקרמים, סדנאות בישול ואפייה ואפילו סיור בכותל ובמקומות נוספים). "כמעט כל דבר שאפשר לחשוב עליו", כדברי שתיבי; הסוג השני הוא כרטיס טעון בסכום כסף לבחירת האירגון, שמאפשר לעובדים לבחור בעצמם היכן לממש אותו. שלוש הכרטיסים המובילים מסוג זה הם נופשונית Plus, נופשונית Rainbow ונופשונית Perfect.

כרטיס המתנה נופשונית Plus למשל כולל מגוון ענק של מותגים, עם יותר מ-750 רשתות לייף סטייל, אופנה ומוצרים לבית, בהן קבוצת פוקס, קבוצת נאמן ורדינון, קבוצת פקטורי, הום סנטר, פוד אפיל, סולתם, המשביר לצרכן, 148 מסעדות בכל רחבי הארץ, וגם אטרקציות כמו ijump, שביל התפוזים, מגוון מתחמי ספא, בתי מלון ותיאטראות. "העובד מקבל שובר שכולל בתוכו הכל, אין כמעט רשת או שירות שלא קיים בו", מדגישה שתיבי.

דווקא השנה - לכלול גם רשתות מזון וקמעונאות

"בשנה וחצי האחרונות, בעקבות המלחמה והעלייה ביוקר המחייה, הנטייה היא לא רק לתת גיפט קארד עם מגוון רחב של רשתות אופנה וחוויות, אלא גם כזה שכולל רשתות מזון", אומרת שתיבי, ומסבירה שאמנם בתפיסה של רבים קניות בסופר הן לא מתנה, אבל "היופי הוא לתת לעובדים את כל האפשרויות, כולל קניות בסיס של מזון". לדבריה, "במחלקות הרווחה של האירגונים הולכים ומבינים שהיום זה הדבר שהכי חשוב לעובדים.

"מי שמחפש דווקא אסקפיזם יכול ליהנות מ-750 רשתות אופנה לייף סטייל ומסעדות , לקנות לעצמו איפור, בגדים, בושם או לבלות במסעדה טובה. אבל הרבה עובדים כעת מעדיפים להיות פרקטיים ולממש על מזון, שהיום הוא מאוד יקר. מותרות הן כרגע לא בעדיפות ראשונה אצלו, ועבורו זה הדבר הכי נכון והכי מחמם לב. בשנה וחצי האחרונות הרגשנו עליה משמעותית ברכישת תווים שכוללים רשתות מזון, כלומר נראה שבארגונים מבינים את הצורך והולכים לקראת העובדים".

בנופשונית מציעים שני כרטיסי מתנה שלצד כל ההטבות מתאימים גם לרשתות המזון – גיפט קארד נופשונית Rainbow איתו ניתן לממש בקבוצת קרפור יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין; וגיפט קארד נופשונית Perfect שנותן מענה לרכישת סל מזון ברשת ויקטורי. לצד אלו, שני הכרטיסים כוללים עוד כ-12 רשתות מזון נוספות, עם מעל 400 סניפים, בהן רשת קינגסטור שפונה לקהל הערבי ורשת שפע ברכת השם שפונה לקהל החרדי, רשת סופר ספיר שדומיננטית מאוד בצפון הארץ, ורשתות ניצת הדובדבן ואניס המיועדות לקהל ששם דגש על תזונה בריאה ואוכל אורגני. בקרוב צפויה להצטרף לרשימה גם רשת טיב טעם.

"האירגונים מחליטים אילו מכרטיסי המתנה מתאימים יותר לעובדים שלהם לפי כמות הסניפים שיש באזור, לפעמים אפילו לפי הסמיכות למקום העבודה, ואנחנו גם מציעים להם את האפשרות לתת לעובדים בחירה בין שני הכרטיסים האלה, לפי ההעדפות שלהם", מסבירה שתיבי.

בנוסף לכל אלו, היא מדגישה, "כרטיסי המתנה של נופשונית הם היחידים שמאפשרים מימוש ברשת סופר פארם, בין אם זה כדי לקנות מוצרי טיפוח, מוצרי ילדים ותינוקות וכן הלאה".

כרטיס פיזי או דיגיטלי? תלוי בעובדים שלכם

"המון חברות מתמקדות היום בכרטיסים דיגיטליים בגלל עלויות התפעול. בניגוד אליהן, בנופשונית מצטיינים בכרטיסים פיזיים, וממשיכים לספק אותם עם ערכה ממותגת" אומרת שתיבי, "אנחנו מאפשרים לארגון למתג את כרטיס המתנה עם הלוגו שלהם ולהוסיף ברכה ממותגת בנראות ובצבעים שלהם. מצד אחד זה משאיר לעובד את כל אפשרויות הבחירה, בדיוק כמו בכרטיס דיגיטלי, אבל מצד שני זה מאפשר מפגש אישי כשמנהל מעניק לעובד שלו מתנה באופן פיזי".

לדברי שתיבי, כ-60%-65% מתווי השי שמספקים בנופשונית הם בכרטיסים פיזיים, לבקשת הלקוחות. "אנחנו עובדים עם מגוון אירגונים – חברות בנייה, מפעלים, עיריות, ובהרבה מהן עובדים גם אנשים שלא תמיד יודעים לתפעל את הטכנולוגיה, לפעמים אפילו אין להם טלפון חכם, למשל גמלאים של ארגונים גדולים. האנשים האלה מעדיפים להסתובב עם ארנק ולהשתמש בכרטיס מגנטי פיזי".

נופשונית rainbow (הדמיה: נופשונית)
נופשונית rainbow. כ-60%-65% מתווי השי בחברה הם כרטיסים פיזיים|הדמיה: נופשונית

תנו לעובדים להחליט בזמן שלהם

בניגוד לרוב חברות המתנות, שפותחות את אפשרות הבחירה בין המתנות לשבועיים-שלושה ואז סוגרות אותה ושולחות לעובדים את המתנות, כיום נופשונית מציעה גם מערכת מתנות בה מגוון עצום של כרטיסי מתנה לבחירה , עם אפשרות בחירה למשך שנה מרגע הענקת תו המתנה.

"אנחנו שולחים לעובד את המתנה ומתי שהוא רוצה הוא יכול לבחור ולהשתמש בה. עברו חודשיים ופתאום מתחשק לו לנסוע לאילת? הוא יכול להיכנס למערכת המתנות ולבחור לילה בבית מלון. הוא נמצא בטרקלין חשמל ורוצה לקנות מכשיר חשמלי? הוא יכול לבחור תו שכולל את רשת טרקלין חשמל ממש במעמד הקנייה", מסבירה שתיבי.

אחרי שהעובד כבר בוחר את המתנה, אם מדובר בשובר כספי, הוא בתוקף למשך 5 שנים נוספות, ואם הוא בוחר שובר למוצר או חוויה ספציפיים, הוא בתוקף למשך שנה וחצי עד שנתיים, בהתאם לשובר שנבחר ותנאיו. "היופי במערכת שלנו הוא שיש גמישות מאוד גדולה ואין שום לחץ על העובד – הוא יכול לקנות מה שהוא באמת צריך, ומתי שהוא באמת צריך", מדגישה שתיבי. לדבריה, זה מאפשר גמישות גדולה יותר גם למחלקות הרווחה באירגונים: "הם לא צריכים להילחץ ולחשוב אם העובדים קיבלו את האפשרות לבחור בזמן. הם יכולים לשלוח להם את המתנות חודש לפני החג וגם שבוע לפני החג, ולדעת שהעובדים יקבלו את המתנה שהם רוצים, מתי שהם רוצים".

בחרו בחברת מתנות שתעניק לכם את השירות הטוב ביותר

"לא משנה איזו מתנה מדהימה ואיזה גיפט קארד מגוון בחרתם, אם הם לא יגיעו בזמן – איכזבתם את העובדים שלכם", אומרת שתיבי. "תדאגו לעבוד עם חברה שאתם בוטחים בה, שמנהל הלקוחות מטעמה נמצא איתכם בכל צעד ונותן לכם מענה, גם אם זה בשעות חריגות, ושמספקת לכם הכל בזמן ועל הצד הטוב ביותר".

שתיבי מבהירה שחשוב לבחור בחברה שתעניק גם שירות לעובדים עצמם, אחרי שהם מקבלים את המתנות. "צריך שיהיו אמא ואבא מאחורי הכרטיסים שאתם נותנים לעובדים", היא מדגישה, "בנופשונית יש מוקד שירות שמונה מעל 40 נציגים שנותנים מענה לעובדים שיש להם שאלות לגבי כרטיסי הגיפט קארד או תהליך המימוש שלהם ברשתות". לצד זה, היא מוסיפה, המוקד העסקי של נופשונית מעניק שירות למנהלי הרווחה של האירגונים בכל שאלה, בנוסף למנהל הלקוח שמלווה כל ארגון באופן אישי.

בנוסף, שתיבי ממליצה לוודא שאתם בוחרים בחברה אמינה, שאפשר לסמוך עליה שהכרטיסים שלה יכובדו ברשתות, שיש לה ניסיון ומומחיות רבת שנים "האירגון צריך לקחת אחריות על המתנה שהוא נותן לעובדים שלו – שיכבדו כמו שצריך את הגיפט קארד ברשתות ושיהיו מספיק ספקים איכותיים למימוש, גם לאור השינויים ויוקר המחייה במשק.

קבוצת נופשונית, היא מדגישה, מורכבת משלוש חברות: לצד חברת נופשונית עצמה, פועלת גם חברת knowledge4all, שמנהלת את מועדוני הלקוחות הגדולים ביותר בארץ כיום - 'ביחד בשבילך' (של הסתדרות העובדים הכללית החדשה) ו'בהצדעה' (האגף לחיילים משוחררים ומילואים, משרד הבטחון), עם יותר משני מיליון לקוחות פרטיים, ובנוסף תחת הקבוצה חברת DTS, הזרוע הטכנולוגית של החברה, שמספקת שירות ותשתית טכנולוגית, בין השאר גם לחברת תו הזהב. חברת נופשונית היא כאמור הזרוע השלישית בקבוצה, שמספקת שירות ללקוחות עסקיים ופרטיים, ועובדת כיום מול יותר מ-4,000 אירגונים בארץ. "הפכנו להיות שחקן חזק ומרכזי מאוד בשוק המתנות, ואנחנו נמצאים היום כמעט בכל ארגון, כולל הארגונים הגדולים ביותר במשק, בזכות העובדה שאנחנו מספקים מגוון עצום ומעטפת מלאה ואיכותית לכל סוגי האירועים והמתנות".