הקורונה שנכנסה אל חיינו בסערה הצליחה להעלות את המודעות ללא מעט נושאים, שעד כה לא היו בפרונט, ובזכותה עלו על סדר היום. אחד מהנושאים האלו, שמסיבות מצערות קיבל זרקור בשנה האחרונה והפך לאחד הנושאים המדוברים, הוא נושא האלימות במשפחה.

מי שהחליטה להרים את הכפפה ולקחת את המודעות הזו צעד אחד קדימה לכדי שינוי זו חברת סופר-פארם שכבר במשך עשרות שנים, כחלק מתפיסת האחריות התאגידית והתרומה שלה לקהילה, תומכת בארגונים למען בריאותם ורווחתם של נשים וילדים.

"כבר בתחילת הקורונה היה ברור שמדובר בנושא מאוד קריטי", מספרת רחלי מישורי, יזמית חברתית, ובת זוגו של לאון קופלר, הבעלים של סופר-פארם, שבעקבות המצב חברה לרשת לטובת קידום השינוי. "כבר כשנסגרנו בבתים בפעם הראשונה, אי אז במרץ 2020, חשבתי לעצמי שיש כל כך הרבה נשים וילדים מסכנים שחיים בתוך מציאות של אלימות במשפחה ועכשיו נסגרים בבית, בתוך המציאות הזו. באמת לא לקח הרבה זמן, ואכן השיח על הנושא הגיע לכותרות – המספרים נסקו, התלונות למוקדי הסיוע גברו, והגיע שלב – גם בעקבות מקרים שונים שסוקרו בתקשורת – שהבנתי שהמודעות לנושא הגיעה לשיא של כל הזמנים, ועכשיו חשוב לפתח על זה שיח שיוביל לעשייה ולמעורבות. הגענו למצב שאין כמעט בן אדם בישראל שלא מדבר על זה, חשוף לזה או חושב על זה".

רחלי מישורי (צילום: אורי וידס)
רחלי מישורי, יזמית חברתית|צילום: אורי וידס

עלייה מדאיגה במספר הפניות בעקבות הקורונה

והנתונים, כפי שמספרת מישורי, אכן מדברים בעד עצמם. על פי הערכות גורמי הרווחה, בישראל חיות כיום 200,000 נשים הסובלות או נפגעות מאלימות במשפחה ו-600,000 ילדים עדים לאלימות. כלומר, במדינת ישראל כלואים במעגל האלימות כמיליון נשים, גברים וילדים. בויצ"ו מבקשים להדגיש שהערכות אלו מבוססות על סקר מיושן משנת 2002 וכיום ההערכה היא שבישראל יותר מ-200,000 נשים נפגעות אלימות.

20 נשים נרצחו בשנת 2020 על רקע אלימות בתוך המשפחה, 18 מהן מראשית חודש מרץ, פרוץ משבר הקורונה. כשמסתכלים על העשור האחרון, המספר מגיע כבר ל-200 נרצחות. 654 נשים ו-1,046 ילדים שהו ב-2019 ב-14 המקלטים לנשים הסובלות או נפגעות מאלימות במשפחה ברחבי הארץ. באפריל 2020, בשל מגפת הקורונה, נפתח מקלט חירום ארצי שמופעל על ידי ויצ"ו, אשר קלט במהלך שבעת החודשים האחרונים 147 נשים ו-212 ילדים, פי שלושה מתפוסה שנתית של מקלט אחד.

סופר-פארם נרתמת למאבק נגד אלימות במשפחה. לכל הפרטים >>

"בתור התחלה החלטתי לחקור את הנושא", מספרת מישורי, אשר לה ניסיון עשיר בסיוע לעמותות וארגונים חברתיים במגוון תחומים, "להבין מה אפשר לעשות, איך אני יכולה לתרום ולהוביל לשינוי ושיפור של המצב. יצאתי למסע מחקר של שבועות, שבו קראתי חומרים שנכתבו בכל העולם. חיפשתי את המדינה שהטיפול בנושא הזה, הכי מתקדם וחדשני בה – רציתי ללמוד מה עושים שם ולראות איך אפשר לשפר כאן. המדינה שבחרתי כמודל הייתה אוסטרליה. במקביל נפגשתי, יחד עם סופר-פארם, עם עמותות וארגונים בארץ שנוגעים בנושא של אלימות במשפחה, נגד נשים וילדים. אחרי כל העבודה הזו, שיניתי את כל ההתנהלות הסביבתית שלי. פתאום זה זרק אותי למכרה שלי מהעבר, שנפל לי האסימון שיש מצב שכל השנים האלו היא חיה באלימות, לפי הסימנים. זה משנה חיים".  

מעבירים הילוך ממודעות למעשה

המהלך החדש שנוצר משיתוף הפעולה הזה הוא פרויקט ארוך טווח תחת הכותרת "אלימות במשפחה – זה לא נורמלי". יריית הפתיחה של הפרויקט תושק באמצעות קמפיין מקיף הכולל סרטונים בטלוויזיה ובדיגיטל וכן מערך תוכן נרחב, תחת האתר והאפליקציה של רשת סופר-פארם, המרכז ומנגיש את כלל התכנים, הנתונים והמידע בנושא. במסגרת מערך התוכן, שנכתב בליווי מקצועי של עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ועמותות מרכזיות הפועלות ובקיאות בתחום, ניתן יהיה לקרוא על כל הדרכים לפנייה לעזרה ולסיוע, נורות האזהרה והסימנים המקדימים, מידע על העמותות השונות ועל חשיבות המעורבות והערנות של הסביבה הקרובה, כמו השכנים החברים והמשפחה.

"החלטנו להקים מאגר מידע שיעביר הילוך ממודעות למעשה", מסבירה מישורי. "במאגר הזה יהיה את כל המידע בצורה ידידותית למשתמש, כזו שמעודדת לפעולה עבור הקהלים השונים. מי שחיה במערכת יחסים אלימה ולא מודעת לזה – יכולה לקרוא על הסממנים לאלימות על רבדיה השונים: פיזית, רגשית, כלכלית, מינית. גם בחורות צעירות שנמצאות במערכת יחסים בעייתית ומפחדות לבדוק או להגדיר את עצמן. גם עבור הסביבה הקרובה יש מידע איך לפנות ולהציע סיוע, מה לשאול ומה לא, איך להתנהל ברגישות ולכוון לעזרה מקצועית ומנגד לא לעמוד מן הצד ולהיות אדישים. בשביל ליצור קשר של אמון, במיוחד במצבים רגישים כאלה, צריך לתת תחושה של ביטחון ונוחיות".  

לדבריה של מישורי רק אחוז קטן מהנשים משתפות במה שהן עוברות, ורבות מהן סובלות מפחד, בושה והרבה חששות. "כחלק מהניסיון להפיג את החששות, במאגר המידע ניתן לקרוא ולהבין מה התהליך הכרוך בפניה למרכז סיוע או לגורמים שונים כמו רווחה או משטרה, עם דגש על שמירה על דיסקרטיות. המידע שאנחנו מנגישים נותן מזור וסיוע למי שלא יודע, למי שכן יודע – אבל סובל ומפחד או מתבייש ולאנשים שמזהים סימנים אבל לא יודעים איך לעזור. ביחד נוכל לעשות את השינוי הזה".  

 

 "ללמוד ולראות מה כחברה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר"

"זו זכות גדולה עבורנו לקחת את הכוח של סופר-פארם, כאחת המפרסמות הגדולות שפוגשת יותר מ-6 מיליון לקוחות בסניפים, מדי חודש, וזוכה למיליוני כניסות לאפליקציה ולאתר – להשתמש בפלטפורמה הזו ולנצל אותה לעשיית טוב, לטובת ערכים שהרשת מאמינה שחשוב לקדם", אומר עופר לוי, סמנכ"ל השיווק של הרשת. "הנושא של אלימות במשפחה אמנם מאוד מסוקר לאחרונה, אך מדובר פה באיזושהי עליית מדרגה. לא רק לדעת, אלא גם ללמוד ולראות מה כחברה אנחנו יכולים לעשות טוב יותר".

מישורי מסכמת שהקשר שלה עם סופר-פארם היה מאוד טבעי. "זה אולי הקשר הכי אורגני וטבעי כחברה מסחרית שיש לה יכולת להנגיש את המסר הזה בצורה רחבה ולהשתמש באמון שהקהל נותן בה, כגוף מקצועי. יותר קל להיכנס 'על הדרך' באפליקציה, להתעניין וללמוד על הנושא מאשר לחפש באופן אקטיבי, להתגבר על הבושה ולעשות את הצעד. עכשיו כשיצרנו את הפלטפורמה שתנגיש את המידע בצורה מסקרנת, נוחה ונעימה, נשאר רק להודות לכל הגופים, העמותות, ומשרד הרווחה שעושים עבודה מדהימה ומפעילים בכל עיר סניפים שמתמחים בתחום האלימות המשפחה. כל שנותר הוא לנקוט בפעולה ולפנות".