האם אסון המעבורת הדרום קוריאנית היה יכול להימנע? דוחות שנחשפו בימים האחרונים מראים כי במהלך השנה האחרונה הועמסה הספינה יתר על המידה ב-246 משטים שונים. בנוסף, הדוחות חושפים כי ככל הנראה בעת מסעה האחרון, בו טבעו למוות יותר מ-260 בני אדם, היה המטען שעל סיפונה הכבד ביותר אי פעם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
האסון הכבד בקוריאה הדרומית חשף כשלים משמעותיים בתחבורה הימית במדינה, כשלאחר טביעת הספינה התברר כי הרשויות הקפידו על נהלי הבטיחות בקרב ספינות משא ולא בספינות הנוסעים. מהבדיקה שנערכה לאחר טביעת המעבורת התברר כי הפקידים שקבעו את מידת העומס בנסיעותיה לא שיתפו את המידע עם הפקידים שקבעו את מגבלת העומס - וכך לא נמנעה הטרגדיה.
בשנה שעברה נערכה בדיקה למעבורת על ידי מפקח של משרד התחבורה הדרום קוריאני, בעקבות שיפוץ שעברה על מנת שתוכל לשאת עוד נוסעים. לאחר הבדיקה קבע המפקח כי יש להוריד את המשקל המקסימלי שיכולה לשאת הספינה ל-987 טון וכי המעבורת צריכה להכיל כ-2,000 טון מים כדי להישאר מאוזנת.
כעת מתברר כי המפקח העביר את חוות דעתו רק להנהלת החברה, שהספינה הייתה בבעלותה, אך לא למשמר החופים או לאיגוד הספנות הדרום קוריאני - המפקח על בטיחותן של ספינות הנוסעים. כשלושה שבועות לאחר האסון עולה כי האיגוד כלל לא ידע על מגבלות ההעמסה על המעבורת.
246 משטים תחת עומס יתר
עוד עולה מהבדיקה כי הנהלת חברת הספנות דיווחה לאיגוד על יכולת נשיאה גדולה בהרבה מהמותר: 3,934 טונות לעומת מגבלת 987 הטונות, שנקבעה על ידי המפקח. על פי גורם במשמר החופים במדינה, שלו הייתה גישה למסמכים הרשמיים, מתוך 394 המשטים שביצעה המעבורת, 246 מהם היו תחת עומס יתר של נוסעים.
המסמכים הרשמיים שמילאה הנהלת חברת הספנות טענו כי בעת שקיעת המעבורת היו עליה 150 מכוניות ו-657 טון של מטען. נתונים אלה של ההנהלה אינם תואמים לממצאים בזירת הטביעה שבים הצהוב, לאחר שמהמים כבר נמשו יותר מ-180 מכוניות.
בשלב זה חקירת טביעת האנייה עדיין נמצאת בעיצומה, אך מומחים טוענים כי אם הספינה הייתה עמוסה יתר על המידה באופן ניכר, אפילו פנייה קלה עלולה הייתה לגרום לה לאבד איזון ושווי משקל. בינתיים, כל 15 אנשי הצוות ששרדו את הטביעה נעצרו בשבועות האחרונים על ידי הרשויות והואשמו בגרימת מוות ברשלנות.