עשור לאחר פיגועי 11 בספטמבר, אין תחום שעבר זעזוע גדול יותר מתחום התעופה האזרחית. העובדה שמחבלי אל קאעידה הצליחו להשתמש במטוסים אזרחיים למטרת הרג המוני הכניסה את תעשיית התעופה להלם וגרמה לשינוי של 180 מעלות בחשיבה של רשויות התעופה בעולם. פתאום הסתכלו על נמלי התעופה לא רק כ"תחנה מרכזית" אלא גם כיעד לפיגוע טרור, והאבטחה בנמלים תוגברה מאוד. עשור לאחר הפיגוע, מהם נמלי התעופה המאובטחים ביותר בעולם?
1. בן גוריון, לוד, ישראל
לישראלים ביטחון מוקפד בנמל התעופה נראה טבעי כמו חמסין באוגוסט. בעולם, זה דבר שלא היה מובן עד 11 בספטמבר. אין מומחה תעופה שחולק על כך שנתב"ג הוא הנמל המאובטח ביותר בעולם, כשהעובדות מדברות בעד עצמן: מאז הפיגוע בנמל בשנת 1972 הפך נתב"ג למבצר, ולא התרחש שום אירוע טרור בשטחו או בטיסה שיצאה ממנו. שיטת התשאול המוכרת לנו היא למעשה אבחון פרופיל של כל נוסע, שיטה מאוד שנויה במחלוקת המיושמת למעשה רק בישראל. אין ספק שהיא עובדת - פיגועים נגד מטרות תעופה ישראליות התרחשו רק מחוץ לנתב"ג, כמו הפיגועים נגד מטרות "אל-על" בוינה וברומא בשנות ה-80, וירי טיל כתף על מטוס ארקיע בקניה בשנת 2002, זאת בזמן כששיטת האבטחה בנתב"ג מוכיחה עצמה שנה אחר שנה בהכשלה של כל ניסיון לפגוע בתעופה האזרחית היוצאת מישראל. בנתב"ג גם לא אימצו דברים שאומצו בנמלי תעופה אחרים, כמו האיסור לטוס עם נוזלים, ולא נדמה שזה פגע בביטחון, שממשיך לפעול בשיטה הישראלית.
2. רונלד רייגן (נשיונל), וושינגטון הבירה, ארה"ב
האימרה "לוקיישן, לוקיישן, לוקיישן" לקוחה מעולם הנדל"ן, אך נמל התעופה רונלד רייגן בוושינגטון הבירה הוא אחד המאובטחים בעולם בדיוק מהסיבה הזאת: מסלולי ההמראה שלו קרובים מרחק נגיעה מבית הלבן, גבעת הקפיטול, הפנטגון ושאר מבני הממשל האמריקני בוושינגטון מה שהופך אותו היעד מספר 1 לפיגוע ראווה בתוך ארה"ב. רשות אבטחת התעופה (המושמצת) בארה"ב, TSA, הפכה אותו מסיבה זו בדיוק לנמל התעופה המאובטח ביותר במדינה, והוא ידוע לשמצה בבדיקות הביטחון הקפדניות שלו. לא כל נהליו ידועים, אך פורסם שרק טייסים הרשומים כ"בטוחים" יכולים לנחות ולהמריא ממנו, רק חברות תעופה אמריקניות משרתות אותו והבידוק הבטחוני שלו הוא סיוט לכל נוסע. לא בכדי נפח התנועה בו ירד מאז הפיגועים לטובת נמלי תעופה אחרים באזור, בוויג'יניה ובבולטימור. הוא גם היה הנמל האחרון שנפתח לתנועה אחרי 9/11.
3. לוס אנג'לס, קליפורניה, ארה"ב
את המקום השלישי ברשימה תופס אחד מנמלי התעופה העמוסים בעולם. לא רק שהאבטחה לנוסעים ממנו תוגברה מאוד לאחר הפיגועים, כמו בשאר ארה"ב, אלא ש-10 חודשים לאחריהם התבצע בשטח הנמל פיגוע נוסף - ירי לעבר דלפקי טיסת אל-על לת"א. מאז הפיגוע, רשויות התעופה של לוס אנג'לס בודקות כמעט כל רכב שנכנס לשדה, הכניסה לטרמינלים עצמם אפשרית רק לנוסעים ורק לאחר בדיקה בטחונית, כל המטען האישי נסרק בין אם הוא עולה למטוס ובין אם לא ושוטרים חמושים מאבטחים כל פינה בכל טרמינל, ויש בלוס אנג'לס תשעה כאלו.
4. דיימודדובו, מוסקווה, רוסיה
כמו בלוס אנג'לס, גם כאן למדו את כשלי האבטחה בדרך הקשה. בפיגוע טרור בנמל התעופה נהרגו 35 בני אדם בינואר השנה, כשטרוריסט פוצץ עצמו באולם מקבלי הפנים וגרם לא רק להרג והרס, אלא גם מבוכה רבה לשלטון שטוען שניצח את הטרור הצ'צ'ני פעם אחר פעם. מאז הפיגוע הפכו רשויות התעופה הרוסיות את נמל התעופה העיקרי של מוסקווה למבצר בלתי חדיר: הנוסעים מתבקשים להגיע לא פחות מארבע שעות לפני מועד ההמראה לנמל התעופה, וכל מי שנכנס עובר בידוק קפדני - כמובן, גם באולם מקבלי הפנים.
5. מקדולנד-קרטייה, אוטווה, קנדה
נמל התעופה של הבירה הקנדית נחשב למאובטח ביותר בקנדה. לעומת שיטת הבידוק האמריקנית המסורבלת בה נבדקים כולם, בחלק מנמלי התעופה של קנדה אימצו את השיטה הישראלית בה הנוסעים מתושאלים לפני הבידוק הבטחוני הפיזי. השיטה מיושמת גם בנמלי התעופה של וונקובר וקלגרי שבמערב קנדה, אך הבידוק המחמיר ביותר הוא זה שבאוטווה.
6. סבינה קוגצ'ן, איסטנבול, טורקיה
טורקיה סובלת מזה שנים ממתקפות טרור של המחתרת הכורדית, ולכן נמלי התעופה שלה נחשבים מאובטחים יותר מאלו שבמדינות האיחוד האירופי. בכל נמלי התעופה בטורקיה (ובצפון קפריסין הכבושה בידי טורקיה) כל אדם שנכנס לטרמינל עובר בידוק בטחוני ומזוודותיו נסרקות, כולל מקבלי הפנים. כל נוסע רשאי להיכנס רק לשער המשרת את הטיסה שלו, שיטוט חופשי בשטח השערים בטרמינל - אסור בטורקיה. נמל התעופה המשני של איסטנבול, שנפתח לתנועה בשנת 2001, תוכנן להתמודד עם האיומים הביטחוניים על טורקיה וכבר עם בנייתו נחשב לאחד המאובטחים בעולם. הנמל מתמודד כל שנה עם כמות נוסעים הדומה לזו שעוברת בנתב"ג, וידוע שהביקורת הבטחונית שלו קפדנית יותר מכל נמל תעופה אחר במדינה.
7. אינצ'ון, סיאול, דרום קוריאה
התעופה האזרחית בדרום קוריאה הייתה ונשארה מטרת פגיעה מועדפת על ידי השכנה הלא ידידותית צפון קוריאה, כשהגבול בין המדינות עובר רק 60 ק"מ מהבירה סיאול. בשנת 1987 פוצץ מטוס של חברת התעופה של דרום קוריאה ע"י מחבלים מהצפון, ומספר פעמים נחטפו מטוסים של הדרום ע"י חוטפים שדרשו לטוס לצפון. לכן, הפכו נמלי התעופה במדינה למאובטחים ביותר באסיה, ובראשם הנמל העמוס של סיאול. מאחר ואי אפשר להבחין בין דרום קוריאני לצפון קוריאני מבחינה חיצונית או לשונית, הבידוק הבטחוני בדרום הוא מהקפדניים בעולם, כשכל נוסע נבדק ונסרק לעומק מחשש למחבלים שנשלחו מהצפון.
8. המלכה עליה, רבת עמון, ירדן
נמל התעופה של רבת עמון (עמאן) נחשב מזה עשורים לנמל התעופה המאובטח ביותר בעולם הערבי. לעומת אבטחה לא מוקפדת יחסית בנמלים כמו דובאי או מוסקט, בירדן האבטחה תמיד הייתה גבוהה. מדוע? בשנת 1970 חטפו אנשי אש"ף מטוסים מרחבי אירופה לירדן ופתחו למעשה את עידן הטרור האווירי המודרני, וגרמו למלך חוסיין לגרש את אש"ף מירדן. מאז, מאוד מקפידים השלטונות הירדניים על הביטחון של התעופה האזרחית כדי למנוע את הקישור של ירדן, שוב, לטרור אווירי. פיגועי אל קעידה בעיר ב-2005, שהוכיחו נוכחות טרוריסטית במדינה, רק גרמו לשלטונות להגביר את האבטחה בשדה העיקרי של הממלכה.
9. טאט סון ניהט, הו צ'י מין סיטי (סייגון), וייטנאם
בשנים הארוכות של המלחמה בוייטנאם נמל התעופה של הו צ'י מין סיטי, סייגון לשעבר, היה בסיס חשוב של חיל האוויר האמריקני ולכן מאובטח מאוד. למרות שעברו כבר 36 שנה מאז סיום המלחמה, נמל התעופה של סייגון, העמוס ביותר בוייטנאם, נשאר אחד המאובטחים בעולם. אין כניסה לטרמינל למי שאינם נוסעים, אין אולם נוסעים נכנסים - כל מקבלי הפנים נאלצים לחכות בחוץ בחום ובלחות הדרום וייטנאמית, וגם - כל הכבודה האישית של כל הנוסעים היוצאים וגם הנכנסים נסרקת, דבר שלא נעשה אפילו בנתב"ג. יש בשני הטרמינלים נוכחות צבאית כבדה מחשש לפגיעה מצד מתנגדי משטר (למרות שמלחמת האזרחים היא כבר היסטוריה רחוקה) והעובדה כי הנמל משמש גם כבסיס חיל אוויר בנוסף לנמל תעופה אזרחי רק מוסיפה לאבטחתו. לשם השוואה, נמל התעופה של הבירה, האנוי, מאובטח הרבה פחות.
10. טמבו, יוהנסבורג, דרום אפריקה
בניגוד לנמלי התעופה שנסקרו עד כאן, בנמל התעופה של יוהנסבורג האבטחה היא לא נגד טרוריסטים, אלא כנגד פשיעה קונבנציונלית. העיר הגדולה בדרום אפריקה ידועה לשמצה בהיותה עיר עם אחד משיעורי הפשיעה הגבוהים בעולם. לכן, לא בכדי החליטה הממשלה לשמור על נמל התעופה של יוהנסבורג, אחד העמוסים באפריקה, נקי מכל פשיעה כדי לא להבריח תיירים מהמדינה. לקראת משחקי הגביע העולמי בכדורגל בשנה שעברה השקיעה ממשלת דרום אפריקה משאבים רבים כדי להפוך את המדינה לבטוחה יותר לתיירים, עם דגש מובן על נמלי התעופה - נקודת היציאה והכניסה שלהם מהמדינה. לפי הפירסומים, הממשלה המקומית נעזרה גם במומחי אבטחה ישראלים כדי לשפר את מערך האבטחה בנמלי התעופה.
ההפך הגמור - לואנג פרבנג, לאוס
לאוס היא מדינה ענייה, ירוקה ושלווה בדרום מזרח אסיה. מאז נסתיימה מלחמת האזרחים במדינה בשנת 1975, מתנהלת לאוס על מי מנוחות, אין בה מרדף אחרי העושר כמו בתאילנד וסין השכנות, הערים בה קטנות, האוכלוסייה כפרית וחקלאית והכביש הראשי במדינה הוא שביל חצץ צר שאספלט מפוזר עליו בצורה אקראית. לכן אין זה מקרה שהאבטחה בנמלי התעופה הקטנים של לאוס פשוט לא קיימת - לאוס איננה מטרה להתקפה מצד איש.
נמל התעופה של לואנג פרבנג, השני בגודלו בלאוס, משרת את אחד מיעדי תיירות החשובים בהודו-סין, קטן ושליו כמעט כמו לאוס עצמה. כל אדם יכול להכנס לטרמינל, לשבת בשערי הנוסעים היוצאים ומשם להסתובב ברחבה בה המטוסים חונים בלי שאיש ישאל אותו למעשיו. ה"גדר" שמקיפה את הנמל היא קו בטון בגובה 30 ס"מ שכל ילד בן 5 יכול לעבור בקלות. בעיניים ישראליות חוסר האבטחה זועק לשמיים, אך הלאוטים השלווים לא מנצלים זאת לרעה, ומראה של משפחות שנעמדות מול רחבת המטוסים לראות המראות ונחיתות הוא מחזה נפוץ בנמלי התעופה במדינה.