פתח את החלון:
תתנהגו יפה. מטוס נוסעים, ארכיון|צילום: יונתן בייסקי, חדשות 2

אוהדי ספורט שהולכים מכות, קללות וצרחות וגם לא מעט מגעים מיניים לא הולמים - את כל אלו רואים צוותי האוויר של חברות התעופה מצד נוסעים שלא יודעים איך להתנהג במטוס. לאור מגמת עלייה בשיעור התפרעויות הנוסעים במטוסים, ארגון התעופה הבינלאומי יערוך השבוע דיון שמטרתו להגדיל את סמכויות האכיפה של הצוותים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

אתר התיירות "טרוולרס טודיי" מפרסם שארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) הודיע כי השבוע יתכנסו במטה במונטריאול גורמים מצד רשויות התעופה, חברות התעופה ונציגי הגירה ומשטרה ממדינות שונות במטרה לאפשר לקברניטי המטוסים להשתמש בכל דרך אפשרית על הסיפון כדי להשתלט על נוסעים משתוללים.

"אי ציות של נוסעים והתנהגות פוגענית כלפי הצוות ונוסעים אחרים נמצאת בעלייה", אמר טים קולהן, נציג יאט"א. "זו בעיה שהצוותים והנוסעים צריכים להתמודד אתה מדי יום. תמיד יש פחד מתביעה אחרי שהצוות נאלץ לרסן נוסע אלים, וזאת בעיה חוקית אחרת איתה אנחנו ניאלץ להתמודד", הוא מוסיף.

דיילות מותקפות, נוסעים גונבים אלכוהול

הוא הביא כמה דוגמאות מהחודשים האחרונים: נוסעת היכתה איש צוות לאחר ויכוח ביניהם, ולאחר מכן קיללה נוסעים במהלך טיסה מאחת ממדינות אירופה לתאילנד. בטיסה פנימית בסין דיילת הותקפה באלימות, בטיסת פנים בארה"ב נוסעת התעקשה לצפות בפורנוגרפיה במחשב הנייד שלה.

בטיסה אחרת זוג דרום אפריקני קיים יחסי מין קולניים במחלקה הראשונה. בטיסה מלוס אנג'לס ללונדון נוסעת ניסתה לנשוך דיילת לאחר שזו סירבה להגיש לה עוד אלכוהול, ובמטוס אחר נוסע לקח בכוח בקבוק יין מעגלת הדיילות וננעל בשירותים כדי לשתות אותו.

מאז 2007 נרשמו מעל 15,000 מקרים של תקיפה באוויר שדווחו ליאט"א, על פי הארגון. "כמובן שיש הרבה מאוד מקרים שלא מגיעים אלינו", הוסיף קולהן שטען כי החוק הבינלאומי היום לא מאפשר התמודדות ראויה עם אתגרי עולם התעופה המודרני. במקרים רבים, כמו במקרה של האישה בטיסה לתאילנד, הנוסעים משוחררים מיד עם הנחיתה בטענה כי לשלטונות אין סמכות לעכב את הנוסעים כי העבירות לא התרחשו בתחום שיפוטם.

בגלל הביטחון: בישראל הבעיה כמעט ולא קיימת

המטרה של יאט"א היא להעביר חקיקה במדינות השונות שתאפשר חופש פעולה לצוותי האוויר לעשות כל מה שהם רואים לנכון כדי להשתלט על נוסעים שלא מתנהגים כראוי. מדובר במשימה מסובכת מאוד, מאחר וכמעט כל חברות התעופה בעולם חברות ביאט"א, משמע יש להעביר חקיקה כזאת ביותר מ-190 מדינות.

בישראל אגב, הבעיה נפוצה הרבה פחות: נוכחותם של אנשי ביטחון על הטיסות שנוחתות וממריאות מנתב"ג מאפשרת השתלטות בקלות יחסית על נוסעי משתוללים, ומאחר וגרימת אי סדר בטיסה סמוך לנחיתה יכולה להוות סיכון ביטחוני החוק מאפשר חופש פעולה כמעט מוחלט לצוותי האוויר, לפחות במטוסים ישראליים הכפופים לחוקי הכנסת. למרות זאת, ישנן מקרים יוצאי דופן: כך למשל מטוס בואינג 747 של אל-על שהגיע מניו יורק לישראל נאלץ לנחות באתונה לאחר שאחד הנוסעים עישן בשירותים, בניגוד להוראות החוק.

>> הפי ניו ייר: הדילים הכי שווים לסילבסטר