בעוד עלויות מטוס ראש הממשלה הישראלי ממשיכות לזנק, הפולנים מראים ככל הנראה שאפשר גם אחרת: פולין רכשה דגם של בואינג 737 והביאה אותו לישראל, כדי שישראל תתקין עליו מערכות תקשורת ולוחמה אלקטרונית ומערכות הגנה מפני טילים. לפי ההערכות, עלות התקנת המערכות על המטוס הפולני מגיעה לפחות מ-200 מיליון שקלים - כמעט שליש מהסכום של 580 מיליון שקלים שהוקצה למטוסו של ראש הממשלה הישראלי.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
המטוס הגיע בימים האחרונים וההערכות מדברות על כך שייקח חודשים בודדים כדי להתקין את כל המערכות. שלל תעשיות ביטחוניות גויסו למשימה, שכוללת התקנת תקשורת מוצפנת ויכולת לוחמה אלקטרונית להתמודד עם נסיינות לשבש תשדורות של המטוס - וגם להגן מפני טילים בהמראות ונחיתות באמצעות מערכת "מגן רקיע" של אלביט, שמותקנת גם במטוסו של ראש הממשלה נתניהו ומטוסי אל על.
ב-2010 התרסק מטוסו של נשיא פולין לך קצ'ינסקי, כשהיה בדרכו לנחיתה ברוסיה: הנשיא ובכירים רבים נספו באסון. עלה אז חשד שהרוסים הפילו את המטוס, ולכן הפולנים ביקשו מישראל את היכולות להתמודד עם ניסיון נוסף להפיל מטוס.
במקביל לעבודות על המטוס הפולני, מחיר הפרויקט הישראלי ממשיך לזנק. לפני כשלושה חודשים הגיעה לידי החדשות אינדיקציה על כך שהעלויות לפרויקט "מתנפחות" בעשרות מיליוני שקלים. קיבלנו אז הכחשה גורפת: "בניגוד לנטען אין עיכוב במועד סיום הפרויקט ואין חריגה ממסגרת התקציב". אתמול הוגשה ואושרה בקשה להוסיף 60 מיליון שקלים לתקציב.
במשרד ראש הממשלה טענו אמש: "הדיון היום בוועדת הכספים הוא במסגרת מימוש אבן דרך נוספת שנקבעה בפרויקט ולא מדובר בתוספת תקציב. אין חריגה במסגרת התקציב כפי שנקבעה ואושרה על ידי הקבינט". עם זאת, ח"כים בוועדה אומרים שבדיוני עבר אמרו שהפרויקט לא יגיע ל-580 מיליון שקלים - הרף שנחצה היום.
עוד הסבירו במשרד רה"מ: "התקציב כולל את רכישת המטוס, הסבה לצרכים הביטחוניים הנדרשים כולל מערכות ביטחון מתקדמות וכן תפעול שוטף ל- 5 שנים. ההחלטה על רכישת המטוס היא בהמשך לדוח ועדת גולדברג שבחנה את כדאיות המהלך והחליטה שרכישת מטוס תחסוך את מיליוני השקלים המוקצים לטיסות מדיניות".