האפשרות שהמטוס הרוסי שהתרסק בסיני הופל, מעלה שורה של שאלות העוסקות בסיכונים הכרוכים בטיסה מעל אזורי לחימה. ברוב המקרים מעדיפות חברות התעופה להימנע מלטוס בשמי אזורים המועדים לפורענות, אלא אם הדבר הוא בלתי נמנע. רשת CNN בדקה עד כמה באמת בטוח לטוס באזורים שכאלו ובאילו מקדמי זהירות נוקטים אנשי הצוות שעל כלי הטיס כדי שלא להעמיד את הנוסעים בסכנה.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
למרות שגורמי מודיעין אמריקנים הבהירו שאין כל ראיות לכך שמטוס הנוסעים הרוסי נפגע מטיל, בעקבות האסון הודיעו חברות התעופה אייר פראנס, KLM, לופטהנזה, חברת התעופה של איחוד האמירויות, קטאר איירווייז, חברת התעופה הסעודית ופליי דובאי, על שינוי מסלולי הטיסות שלהן עד להודעה חדשה - כך שלא יחלפו בשמי סיני.
כבר לפני שנה פרסם האיגוד האירופי לבטיחות בתעופה הודעה שבה הזהיר טייסים אזרחיים מסיכון משמעותי בשל מה שכינה "פעילות שוטפת של מורדים" בצפון סיני. בעקבות האזהרה הונחו צוותי חברות התעופה שלא לטוס מתחת לגובה של 26 אלף רגל. מספר חודשים לאחר מכן פרסם מנהל התעופה הפדרלי האמריקני הנחייה דומה לחברות אמריקניות.
בסוכנות התעופה האירופית נקטו עמדה פחות מחמירה בנושא ולא אסרו על חברות תעופה אירופיות לנוע בנתיבי אוויר מסוימים. כצעד משלים מספקים אנשי הסוכנות הדרכות קפדניות לצוותי הטיסה של החברות, ובהן הם מתודרכים כיצד לנהוג בזמן שהמטוס חולף מעל אזורים שהוגדרו שטחים חמים מבחינה ביטחונית.
בסוכנות מסבירים כי הסיכוי לתקרית של הפלת מטוס הוא נמוך מאוד, זאת בעיקר משום שטילים משוגרים מתחת למרחב האווירי שבו לרוב טסים ספקים מסחריים. עם זאת, המליצו בסוכנות על טיסה בגובה של יותר מ-26 אלף רגל באפגניסטן, תימן, סומליה ופקיסטן. למרות ההמלצות קבעה ממשלת צרפת הנחיות זמניות לטיסות בשמיים הטריטוריאליים של עירק ואירן.
מפת האזורים המסוכנים לטיסה הלכה והתרחבה בשנים האחרונות ככל שהסכסוך במזרח התיכון הסלים וגבר. האיסורים הראשונים שהוטלו על האזור נקבעו כבר בשנת 2014, אז הורו חברות תעופה אמריקניות לצוותיהן שלא לטוס מעל עירק וסוריה. בעקבות הפלת מטוס חברת התעופה המלזית בשנה שעברה מעל אוקראינה, פורסמה אזהרה מצד רשויות תעופה שהמליצו להימנע מטיסה מעל חלקים מסוימים של אוקראינה, וכן מעל צפון קוריאה וחלקים נרחבים מלוב.