בשבע בבוקר שעון אינדונזיה חודשו החיפושים אחרי מטוס "אייר אסיה" שנעלם בלילה שבין שבת לראשון כשעליו 162 נוסעים ואנשי צוות. קצין בכיר בחיל האוויר האינדונזי דיווח הבוקר (שני) כי קיבל מידע שלפיו מטוס אוסטרלי שמשתתף בסריקות זיהה עצמים חשודים בים. הרשויות מעריכות, בהתבסס על נתוני המכ"ם והקשר האחרון עם מגדל הפיקוח, שהמטוס התרסק לים ושבריו נמצאים בקרקעית ים ג'אווה.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

סוכנות הידיעות איי פי דיווחה כי מפקד בסיס של חיל האוויר האינדונזי אמר שקיבל עדכון על כך שמטוס אוסטרלי, שלוקח חלק בסריקות אחרי שרידי טיסה QZ 8501, זיהה עצמים חשודים ליד האי נאנגקה, מרחק של כ-1200 קילומטר מהמיקום שבו אבד הקשר עם המטוס.

"אנחנו לא יכולים להיות בטוחים האם מדובר בשרידי המטוס הנעדר", אמר הקצין הבכיר. "אנחנו נעים לעבר האזור הזה שכרגע יש בו עננות".

אוסטרליה עדיין מחפשת, אבל לא לנצח (צילום: רויטרס)
"ההערכה היא שהמטוס במים"|צילום: רויטרס

מוקדם יותר הבוקר אמר ראש הסוכנות האינדונזית לחילוץ והצלה שעומדת מאחורי המבצע כי "בהתבסס על הקואורדינטות, ההערכה הנוכחית שלנו היא שהמטוס במים. אנחנו יכולים להרחיב את החיפושים על פי ההתפתחויות, אבל כעת ההערכה היא שהמטוס על קרקעית הים".

בניגוד למטוס המלזי שנעלם בחודש מרס האחרון ושרידיו טרם אותרו, אזור החיפושים אחרי מטוס "אייר אסיה" מצומצם הרבה יותר. דבר שמעורר סימני שאלה אצל החוקרים הוא שלא שודרו מהמטוס אותות מצוקה. הקופסא השחורה של המטוס תמשיך לשדר במשך חודש, עד שיאזלו הסוללות שלה, אך ההערכה היא כי המחלצים יספיקו להגיע אליה לפני שתפסיק לשדר.

החיפושים אחר המטוס המלזי (צילום: רויטרס)
לא שודרו אותות מצוקה. החיפושים אחר המטוס|צילום: רויטרס

עד 2010: לחברות מאינדונזיה אסור היה לטוס לאירופה

אינדונזיה סבלה במשך שנים מתדמית של מדינה לא בטוחה לתעבורה אווירית, והאסון הזה מגיע דווקא בתקופה בה נדמה שהמדינה הצליחה להתגבר על בעיות הבטיחות המבניות הקשות שהיו בתעשיית התעופה שלה. לאחר אסון בו התרסק מטוס 737 של חברת "אדם אייר" בשנת 2007, בו נהרגו 106 בני אדם, האיחוד האירופי אסר על חברות תעופה אינדונזיות לנחות בשטחו.

רק לאחר מאמץ מצד הרשויות המקומיות שכלל סגירת חברות תעופה שלא עמדו בתקנות ואכיפת תקני הבטיחות על כל האחרות, נמחקו חברות התעופה האינדונזיות מהרשימה השחורה של האיחוד האירופי, ב-2010. למרות זאת, חברת התעופה המוזלת ליאון אייר (שאחד ממטוסיה התרסק ב-2013) עדיין נחשבת עם בעיות בטיחות ואסור לה לטוס לאירופה.

חברת אייר אסיה הייתה אמורה לסמל את העידן החדש של התעופה האינדונזית - חברה חדשה, בינלאומית, עם מטוסים חדשים וסטנדרטים של בטיחות שטרם נראו במדינה, במקומן של החברות הקטנות והמסוכנות שהשלטון סגר. כעת, על רשויות התעופה יש אתגר לא רק לחקור את נסיבות היעלמות הטיסה, אלא גם להוכיח שהמדינה כולה - ארכיפלג מאוכלס בצפיפות המסתמך על טיסות פנים לתחבורה - בטוחה לתעופה.