היעלמות המטוס של חברת "אייר אסיה", שהמריא עם 162 נוסעים ואנשי צוות מאינדונזיה לסינגפור, מציפה מחדש את התחושות הקשות ממקרה ההיעלמות הטראגי של המטוס המלזי בחודש מרס האחרון. אבל, מדובר במקרים שונים לחלוטין - בניגוד לחברת "מלזיה אירליינס", ל"אייר אסיה" יש רקורד בטיחות מושלם וזאת התאונה המשמעותית הראשונה של החברה מאז הקמתה. בנוסף, המטוס שעמו אבד הקשר הוא אחד האמינים והנפוצים בעולם.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
גם תנאי מזג אוויר קשים ביותר לא אמורים להביא להתרסקות מטוס מהדגם שנעלם - איירבאס A-320 - שהוא בעל מערכות מכ"ם מתקדמות ביותר. במקרה של סערה הטייסים אמורים לנווט את כלי הטיס מסביבה או מעליה.
אזור החיפושים הפעם יהיה מצומצם הרבה יותר מזה שבו חיפשו אחר המטוס המלזי שנעלם והוא צפוי להתפרס על פני כמה מאות קילומטרים בלבד - באזור מיושב בצפיפות של קבוצת איים שבו יש תנועה ימית רבה.
בהודעת חברת התעופה נמסר כי על המטוס היו 155 נוסעים, 17 מתוכם ילדים, ועוד שבעה אנשי צוות. 156 מהנוסעים הם אזרחי אינדונזיה, שלושה אזרחי קוריאה הדרומית לצד נוסעים בודדים מצרפת, סינגפור ומלזיה.
"אייר אסיה משתפת פעולה באופן מלא ומסייע לחקירה ככל הניתן. המטוס ביקש לשנות את נתיבו בעקבות תנאי מזג האוויר", נכתב בהודעת החברה, שכבר השחירה את הסמליל ואת תמונת הנושא בעמוד הפייסבוק הפופולארי שלה, שלו יש יותר מ-2.8 מיליון עוקבים.
תאונה ראשונה מאז ייסוד החברה
המטוס שנעלם, מדגם A320-200 של יצרנית המטוסים האירופית אירבאס הוא אחד המטוסים הנפוצים והאמינים ביותר בעולם. מספר מטוסים מדגם זה התרסקו כשהוא נכנס לשירות, בסוף שנות ה-80, מאחר והטכנולוגיה שלו הייתה חדשה וחלק מצוותי האוויר לא התרגלו אליו, אך מאז הוא הפך לאחד המטוסים הפופולאריים ביותר בקרב חברות התעופה.
גם החברה אליה משתייך המטוס, "אייר אסיה", היא אחת החברות הבטוחות בעולם. בניגוד למוניטין ש"מלזיה אירליינס" חסרת המזל הדביקה לחברות התעופה המקומיות, לאייר אסיה יש רקורד בטיחותי מושלם - היעלמות המטוס הלילה היא התאונה הראשונה שעוברת על החברה מאז שנוסדה לפני יותר מ-20 שנים.
מדובר בחברת תעופה מוזלת, שמציעה כרטיסי טיסה במחירים שכמעט בלתי אפשרי להתחרות בהם והיא משרתת מדינות רבות בדרום מזרח אסיה. עם השנים, החברה הביאה מהפכה של ממש לאזור שבו היא פועלת, כשהפכה את הטיסה נגישה לאוכלוסיות שעד כה לא יכלו להרשות לעצמם לטוס והביאה תיירים לאזורים שלא היו נגישים בעבר.
החברה שעשתה מהפכה בתעופה בדרום-מזרח אסיה
בניגוד ל"מלזיה אירליינס", "אייר אסיה" היא חברה המוכרת היטב גם לישראלים. אמנם ישראלים לא יכולים לטוס בחברת האם המלזית, אך חברות הבת שלה בתאילנד, יפן והפיליפינים מטיסות ישראלים מדי יום ליעדים רבים באסיה. החברה שאיבדה הלילה את המטוס היא הסניף האינדונזי של "אייר אסיה", שמפעיל 30 מטוסים ועוד 90 מוזמנים - כולם מדגם A320.
אינדונזיה סבלה בעבר מבעיות בטיחות קשות בתעופה האווירית, אך אחרי מספר אסונות קשים בשנות ה-90 הרשויות החלו לפקח מקרוב אחר נהלי התחזוקה והבטיחות בחברות התעופה והיום רמת הבטיחות שלה לא נופלת מזו של מדינות אחרות באזור. בעקבות כך, אינדונזיה הוצאה מהרשימה השחורה של החברות שלהן נאסר לטוס למדינות האיחוד האירופי, בשנת 2010.