מנכ
"אני מתנצל". המנכ"ל מוניוז והנוסע דאו|צילום: CNN, רויטרס

על רקע התגברות הסערה הציבורית נגד חברת התעופה "יונייטד איירליינס" ומחיקת כמיליארד דולר משווי החברה בעקבות תיעוד ההורדה האלימה של נוסע מטיסת "יונייטד איירליינס", פרסם אמש (שלישי) מנכ"ל החברה אוסקר מוניוז הודעת התנצלות ראשונה מאז התקרית. "אני מתנצל מעומק ליבי בפני הלקוח שהוצא בכוח ובפני כל הלקוחות שהיו בטיסה", אמר מוניוז.

לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו

"אני ממשיך להיות מוטרד ממה שקרה על הטיסה", המשיך המנכ"ל, שמנסה כעת למזער נזקים מאז פרסום התיעוד בו נראה הנוסע, דיוויד דאו בן ה-69, פצוע ומדמם קלות, כשהוא נגרר על גבו מהטיסה על ידי שוטרי משטרת שיקגו, זאת בשל "אובר בוקינג". "לאף אחד לא מגיע שיפעלו בו כך", הבהיר מוניוז.

התיעוד - שהראה התנהלות אגרסיבית ושימוש מוגזם בכוח - יחד עם התגובה הרפה של חברת התעופה - עורר זעם רב בקרב הציבור וברשתות החברתיות ואף החלו בקריאות להחרמת החברה. בעקבות התקרית הושעה אחד מאנשי האבטחה שסייע להוריד את הנוסע.

מוקדם יותר נרשמו בשל התיעוד ירידות חדות בערך מניית "יונייטד": מאז התקרית, ירד ערך המנייה בכ-3.7 אחוזים, ובכך נמחקו כמיליארד דולרים משווי החברה, שעומד על כ-22.5 מיליארד דולר.

בסרטון נראה האדם, דיוויד דאו בן ה-69, פצוע ומדמם קלות, נגרר על גבו מהטיסה על ידי שוטרי משטרת שיקגו, זאת בשל "אובר בוקינג". התיעוד - שהראה התנהלות אגרסיבית ושימוש מוגזם בכוח - יחד עם התגובה הרפה של חברת התעופה עורר זעם רב בקרב הציבור וברשתות החברתיות ואף החלו בקריאות להחרמת החברה. בעקבות התקרית הושעה אחד מאנשי האבטחה שסייע להוריד את הנוסע.

מבוכה נוספת ליונייטד איירליינס (צילום: רויטרס)
יונייטד איירליינס, ארכיון|צילום: רויטרס

בתיעוד ניתן לראות כיצד דאו נשלף בכוח ממקומו: הנוסע התנגד ואף צעק בזמן שהמאבטחים הוציאו אותו מהמושב תוך ניתוק חגורת הבטיחות, בעוד אחרים שהיו על המטוס זעמו על היחס האלים. "תראו מה עשיתם לו, אלוהים, הוא מדמם", אמרו חלק מהנוסעים בתיעוד.

עד ראייה סיפר כי האיש אמר לצוות שהוא רופא שאמור להתייצב למשימה רפואית, ולכן הוא נדרש להישאר על הטיסה: "אחרי שהוא קיבל מכה זה היה נראה שהוא איבד את הכרתו למספר רגעים, הם גררו אותו כמו בובה". נוסעים נוספים סיפרו לאחר מכן כי חשו "גועל ופחד" בעקבות האירוע, ואחד מהם אף טען כי התקשה לישון בעקבות האירוע וסיפר כי נזכר שוב ושוב בצעקותיו המפוחדות של הנוסע.

התגובה שהפכה לסערה. המנכ"ל אוסקר מוניוז|צילום: רויטרס

בתגובה הקודמת של המנכ"ל הוא טען: "הנוסע התפרע"

דאו נשמע כשהוא אומר שהוא היה נתון ל"פרופיילינג" בשל היותו סיני, כך לפי אחד הנוסעים. יומיים לאחר התקרית, שאירעה ביום ראשון, היא כבר כיכבה בראש רשימת הנושאים המדוברים ביותר ב"וויבו" - הגרסה הסינית לטוויטר - עם יותר מ-100 מיליון צפיות.

רבים מהגולשים קראו להחרים את "יונייטד" והאשימו את חברת התעופה באפליית הנוסע בשל היותו סיני. "מדובר באפליה לשמה", נכתב בפוסט שזכה לשיתופים רבים. גולש אחר כתב שהוא לעולם לא יטוס יותר עם החברה.

ההתנצלות של מוניוז מגיעה לאחר סדרת ניסיונות כושלים של החברה להבהיר את עמדה ואת הסיבה להתנהלות האלימה כלפי הנוסע. על פי דיווח ב-USA TODAY, הדובר של "יונייטד" התנער מהטענה המקורית של החברה לפיה נרשם "אוברבוקינג" בטיסה, והבהיר כי הנוסע תפס את מקומם של אנשי הצוות שלא היו בפעילות.

יממה קודם לכן, במזכר שנשלח לעובדים כתב המנכ"ל מוניוז כי החברה "יכולה ללמוד משהו" מההאירוע, אך הדגיש כי הוא "עומד בנחישות" מאחורי העובדים. "אנחנו ביקשנו מתנדבים ואף הצענו פיצוי של עד אלף דולרים למי שיפנה את מקומו. כשניגשנו לאחד הנוסעים כדי להסביר לו שהוא לא יכול לטוס, הוא הרים את קולו, סירב להיענות לדרישת הצוות ואף התפרע", כתב מוניוז.