האם המנוע פשוט קפא? ארכיון (צילום: רויטרס)
האם המנוע פשוט קפא? ארכיון|צילום: רויטרס

דוח רשמי שהציג היום (ראשון) צוות הבדיקה לחקירת נסיבות התרסקות טיסת אייר אסיה בשבוע שעבר, קובע כי קיפאון שאחז באחד המנועים הוא זה שהביא להפלת כלי הטיס. למרות שממצאי הדוח זוכים לתמיכת המכון המטאורולוגי האינדונזי, מומחים בינלאומיים רבים מביעים ספקנות באשר למסקנותיו.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק

על רקע ההערכות כי התרסקות המטוס נגרמה כתוצאה מטעות אנוש או מתקלה טכנית, מציג המסמך בן 14 העמודים סברה אחרת, ולפיה תנאי מזג האוויר הקשים ששררו במסלול הטיסה גרמו לתקלה חמורה במנועי המטוס.

בדיווח שפרסם היום בנושא עיתון ה"דיילי טלגרף" נטען, כי מזג האוויר הוא הגורם הסביר ביותר שנמצא תואם את הראיות המצויות בידי צוות חקירת האסון. עם זאת, מובהר כי עיקר הקביעה נשען על נתונים מטאורולוגיים רלוונטיים.

מומחי כלי טיס כבר הביעו את הסתייגותם לנוכח הממצאים, ואמרו כי כלי טיס מודרניים כדוגמת מטוס ה-A320 , נושאים מערכות מתקדמות שנועדו להגן עליהם מפגיעת תנאי קור קיצוניים. "במטוסים האלה יש מערכת נוגדת קיפאון על שטח הכנפיים ובחלקיהם המרכזיים של המנועים", הסביר פטר מרוסזקי, מומחה תעופה מאוניברסיטת New South Wales שבאוסטרליה. "אם המנגנון הזה עבד כשורה, אני לא מאמין שזו הייתה הבעיה".

מומחים:
מומחים: "המטוס היה מתגבר על אקלים קיצוני|צילום: איי פי

בתגובה לממצאים, מתח הממשל באינדונזיה ביקורת נגד חברת התעופה אייר-אסיה, בטענה שזו לא פעלה בהתאם להנחיות החירום ובכך שטייסיה לא התעדכנו בתנאי מזג האוויר. בחברת התעופה דחו את הטענות.

במקביל לדיון סביב הנסיבות שגרמו לאסון, נמשכים מאמצי החילוץ והאיתור של גופות נוסעי המטוס, כשעד כה נמצאו רק 34 גופות מתוך 162 הנוסעים שהיו על סיפונו.