שנה אחרי שנעלם מתפרסם היום (ראשון) דוח מקיף על תעלומת המטוס המלזי שהתרסק לים ומאז לא נמצא לו כל זכר. מהדוח עולה כי כבר ביום הראשון לחיפושים אחר מטוס הבואינג 777, שעשה את דרכו ממלזיה לסין, התגלה כי הסוללה של מכשיר האיתור, שמהווה חלק מהקופסה השחורה, נגמרה יותר משנה לפני היעלמותה של טיסה 370 על 239 הנוסעים ואנשי הצוות ב-8 במרס 2014.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
הממצאים לגבי הסוללה הגמורה של מכשיר האיתור עשויים לשפוך אור על הקושי הגדול שעמו מתמודדים האנשים והגופים שעדיין מחפשים אחר שרידי המטוס באוקיינוס ההודי. הקופסה השחורה עצמה כן פעלה כראוי על פי הדוח.
הדוח כולל הסברים מפורטים שמתארים עד כמה שגרתית הייתה הטיסה ואין בו כל אזכור בדבר חשד בנוגע למישהו מהנוסעים או אנשי הצוות, קשר לארגוני טרור או תיאוריות קונספירציה אחרות שהועלו בקשר לתעלומה הגדולה ביותר של עולם התעופה בשנים האחרונות.
"המטרה היחידה של החקירה היא מניעת תאונות או תקריות דומות בעתיד ולא להטיל אשמה או אחריות לאסון", נכתב בדוח שאותו חיברה ועדת חקירה עצמאית של מומחי תעופה - לבקשת הממשל המלזי.
על פי הפרסום בסוכנויות הידיעות, הדוח בן 584 העמודים מתייחס בפירוט לחייהם של אנשי הצוות וכולל מסמכים הנוגעים למצבם הרפואי והכלכלי, ולהכשרתם. הדוח מפרט גם את לוח הזמנים של תחזוקת המטוס, מזג האוויר ששרר בזמן הטיסה, מערכות התקשורת והיבטים נוספים שאין בהם, לטענת המחברים, שום דבר יוצא דופן חוץ.
בניגוד לפרסומים שהופיעו בכלי תקשורת שונים לגבי מצבו הרפואי והנפשי של הטייס אחמד שאה זכריה, הדוח קובע כי אין לו היסטוריה של חרדה או עצבנות יתר. "לא היו שינויים משמעותיים באורח החיים שלו, סכסוכים אישיים או לחצים במשפחה", נכתב. "אין גם סימני התנהגות של בידוד חברתי, הזנחה עצמית, שימוש בסמים או באלכוהול".
קלי וון, אשתו של אחד הנוסעים שהיו על המטוס, אמרה הבוקר: "הכאב שלנו עצום. אנחנו כבר מחפשים אותם במשך שנה שלמה ואנחנו מותשים. יש לנו המון בעיות בחיי היום-יום, כל עולמנו נעלם".
אמש אמר שר התחבורה של מלזיה, ליאו טיונג לאיי, בריאיון לבי-בי-סי כי הוא משוכנע שתעלומת טיסה 370 תיפתר בסופו של דבר והבטיח כי החיפושים אחר הנוסעים ואנשי הצוות שנעלמו, שנערכים במרחק של כ-1,600 קילומטרים מחופי מערב אוסטרליה, לא ייפסקו.
למרות דברי השר המלזי, בני משפחותיהם של הנספים בהתרסקות מודאגים, לאחר שראש ממשלת אוסטרליה טוני אבוט אמר בסוף השבוע כי הוא "לא יכול להבטיח" שהחיפושים - שעלו עד עכשיו 93 מיליון דולר - ימשכו לעד.
באפריל האחרון, כחודש אחרי היעלמותו של המטוס, דיווחה ספינת חיפוש אוסטרלית בשם "Ocean Sheild" כי שמעה צלילים מתחת לפני הים באזור מבודד בדרום האוקיינוס ההודי, שבו לפי ההערכות התרסק המטוס. לפי הדיווח, הצלילים תאמו את האותות שמספקת קופסה שחורה סטנדרטית המורכבת במטוסים.