נשיא ארה"ב הנבחר דונלד טראמפ האשים בלילה (בין שבת לראשון) את פנמה בגביית תעריפים מופרזים מאוניות חיל הים וספינות המסחר האמריקניות שעוברות בתעלת פנמה. הנשיא דרש להוריד את גובה העמלות ואיים שאם זה לא יקרה - ידרוש מבעלת הברית של ארה"ב למסור חזרה לידיה את התעלה.
בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו Truth Social, טען טראמפ כי "התעריפים שגובה תעלת פנמה מגוחכים, במיוחד אם מכירים את הנדיבות המופלגת של ארה"ב כלפי פנמה. ההונאה הזו של ארצנו תיפסק מיד".
ארה"ב היא הלקוחה הגדולה ביותר של התעלה ואחראית לכ-75% מהסחורות העוברות בה מדי שנה. עם זאת, בצורת ממושכת שפגעה באזור בשנים האחרונות מקשה על העברתן של ספינות דרך התעלה, בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. היועצת הכלכלית של הנשיא ג'ו ביידן אמרה בשבוע שעבר שהשיבושים שנוצרו פגעו בשרשרת אספקת הסחורות והשפיעו על האצת האינפלציה בארה"ב.
ארה"ב השלימה את הקמת התעלה שאורכה 82 ק"מ ב-1914. ב-1999 היא מסרה את התעלה לידי פנמה במסגרת הסכם שעליו חתם נשיא ארה"ב לשעבר ג'ימי קרטר 22 שנה לפני כן. טראמפ כינה את המהלך "מטופש".
לפי נתונים של הרשות הממשלתית בפנמה המנהלת את התעלה, היא הניבה השנה הכנסות בסך 2.47 מיליארד דולר למדינה. זו השנה השנייה ברציפות של ירידה בהכנסות בעקבות הבצורת.
The Panama Canal is considered a VITAL National Asset for the United States, due to its critical role to America’s Economy and National Security. A secure Panama Canal is crucial for U.S. Commerce, and rapid deployment of the Navy, from the Atlantic to the Pacific, and…
— Donald J. Trump Posts From His Truth Social (@TrumpDailyPosts) December 21, 2024
בפוסט שפרסם, הזהיר טראמפ כי התעלה עלולה ליפול לידיים הלא נכונות - של סין, הלקוחה השנייה בגודלה של התעלה. חברה סינית שבסיסה בהונג קונג שולטת בשניים מתוך חמשת הנמלים הסמוכים לתעלה, אחד בכל צד.
"לא מסרנו אותה כדי שאחרים ייהנו ממנה, אלא כאות לשיתוף הפעולה בינינו לבין פנמה", טען הנשיא הנבחר הלילה. "אם העקרונות המוסריים והחוקיים של המחווה הנדיבה הזו לא יכובדו, אנחנו נדרוש לקבל בחזרה את התעלה באופן מלא וללא שאלות. על הרשויות בפנמה לפעול בהתאם".