מטוס אחד, שתי מעצמות ענק: בלילה שבין שני לשלישי השבוע התרחשה תקרית חריגה בים סין הדרומי, בה טיסה שגרתית במטוס אף 35 התרסקה על נושאת מטוסים מסוג קרל וינטסטון. 7 בני אדם נפצעו עקב מה שהוגדר "תקלה בטיסה". אלא שעכשיו, שתי מעצמות, סין וארצות הברית – מחפשות אחר השברים של אותו מטוס שעלותו מוערכת ב-100 מיליון דולרים. סין כדי להגיע לטכנולוגיה שבשברי המטוס, וארצות הברית – כדי למנוע ממנה לעשות את זה.
למרות שחיל הים האמריקני לא חושף איפה בדיוק התרסק המטוס ברחבי הים הסיני, בייג'ין תחלוש על כמעט כל 1.3 מיליון מטרים מרובעים שבטריטוריה שלה, ומחזקת את שליטתה על ידי בנייה צבאית של איים ושוניות באזור. ארצות הברית לעומתה, חולקת על הטענות הטריטוריאליות האלה ומשתמשת בפריסות מנחתי המטוסים כדוגמת וינטסטון כדי לשמור לדבריה על "אזור הינדו פסיפי חופשי ופתוח".
לדברי אנליסטים, סין תרצה כמעט בוודאות לראות את המטוס האבוד, כדי להגיע לטכנולוגיה שלו. "היא תנסה לחפש אותם באמצעות אחת מצוללות העומק שלה" אמר קארל שוסטר, בכיר בחיל הים האמריקני לשעבר. עוד הוסיף שוסטר כי ייתכן וסין תתבע זכויות על הצלת המטוס על בסיס טענותיה לשליטה טריטוריאלית בים סין הדרומי.
"הצלת המטוס ולקיחת ההריסות תאפשר לסין לטעון שהיא עושה את זה מטעמים של הגנת הסביבה", אומר הבכיר האמריקני.
קולין קה, חוקר יחסים בינלאומיים בסינגפור, אומר שמבצע כזה כרוך בסיכונים פוליטיים. "אם סין תעשה את המבצע באופן גלוי, היא תגביר את המתח מול ארצות הברית", אומר קה, ומוסיף "אני לא מאמין שסין מסוגלת לזה".
קארל שוסטר, הבכיר בחיל הים האמריקני לשעבר, אומר שהצי האמריקני כנראה ישמור על נוכחות מסוימת באזור שבו נמצאות ההריסות במשך כמה חודשים, תלוי עד כמה עמוק נפל המטוס לים.
באשר לשאלה האם ארצות הברית תשמיד את ההריסות עם טורפדו או מטען נפץ, אמרו אנליסטים כי זה תרחיש לא סביר. קולין קה תוהה באשר לשאלה "האם באמת משאירים מאחור שום בוננזה מודיעינית שעלולה להיות בין השברים שפזורים בקרקעית הים, כשכל גורם שיש לו את היכולת יכול לאסוף את כל המידע?"
על פי האתר F-16.net, מטוסי F-35 היו מעורבים בשנים קודמות בלא פחות מ-שמונה תקריות נוספות. בנובמבר האחרון התרסק מטוס F-35 בריטי בים התיכון מול נושאת מטוסים, ובמאי 2020 טייס נפלט בשלום ממטוס F-35 של חיל האוויר האמריקני שהתרסק בנחיתה בבסיס חיל האוויר אגלין בפלורידה. חיל האוויר ייחס את ההתרסקות למגוון גורמים המעורבים את הטייס ומערכות המטוס.