"בספר פורץ הדרך 'חמש שפות לאהבה' של ד"ר גרי צ'פמן הוא מתאר חמש דרכים לתת ולקבל אהבה. תחילה הוא עסק בקשר זוגי ובהמשך הוא הרחיב את התאוריה גם ליחסי הורים וילדים", אומרת שני יעקבי ברמן, יועצת ומדריכת הורים. "הורים רבים באופן אינטואיטיבי מתקשרים עם הילדים והילדות שלהם תוך שימוש בשפת האהבה שלהם עצמם, אך לעתים קרובות מתברר ששפת האהבה של הקרובים שלנו, היא שונה מזו שלנו".
לכולנו ברור שכל אדם, ובמיוחד ילד, זקוק להרגיש אהוב וילד שמרגיש אהוב בהכרח משתדל, מתאמץ ורוצה להצליח – יותר מאשר ילד שלא מרגיש אהוב. "כשהאהבה מובעת בדרך מותאמת לצורך שלנו, היא עוצמתית, מהדהדת ומתבטאת בהתנהגות ובמערכת יחסים", אומרת יעקבי ברמן ומסבירה את חמש שפות האהבה שיעזרו לנו לדבר אותן עם הילדות והילדים שלנו.
שפת המילים
הבעת אהבה באמצעות מלים (כתובות או מדוברות). "ילדות וילדים שמרגישים אהובים כשהם שומעים מילים מעודדות / הערכה / מחמאות וכמובן שגם המשפט 'אני אוהב אותך' נכלל בשפת המילים. כדאי מאוד, לשמור על אותנטיות ולהשתמש במלים בכנות ובכוונה, לא לשכוח להחמיא על הדרך ולא רק על המטרה.
דוגמאות למשפטים: "אני מאוד גאה בך שניסית", "מה הייתי עושה בלעדייך - כל כך עזרת לי!"
חשוב לציין שילד ששפת האהבה שלו היא שפת המלים, יהיה רגיש יותר גם לביקורת מילולית בעוצמה גבוהה יותר. אם הילדה מקבלת וסופגת אהבה באופן הכי עוצמתי באמצעות מילים, אזי גם מילים קשות וביקורת עלולות להותיר בה צלקות.
שפת זמן איכות
מדובר בהבעת אהבה באמצעות הקדשת זמן פרטנית וייחודית לילד או הילדה. ילדים שהשפה המרכזית שלהם היא שפת זמן האיכות, מרגישים אהובים כשמפנים להן זמן לבד שבו הם מקבלים תשומת לב בלעדית בפעילות משותפת (ללא אחים / טלפון נייד וכו').
דוגמאות: הליכה משותפת ושיחה, ליקוט צדפים בים - שטיפתם והכנת צנצנת מזכרת מהפעילות, הכנת עוגיות/עוגה וכדומה.
שפת המגע הפיזי
מבוגרים רבים וגם ילדים רבים מרגישים אהובים כשהם מקבלים מגע גופני, אשר מעניק להם תחושת בטחון, קירבה וחיבור עם מעניק המגע.
דוגמאות: נשיקות, חיבוקים, כשעוברים ליד הילד מניחים לו יד על הכתף/ראש, להזמין את הילד/ה לשבת על הברכיים ליטופים וכו', משחק החיבוקים: חיבוקים בעוצמה לפי בחירת הילד או הילדה (חלש / חזק / בינוני), משחק שבו כל אחד מהמשתתפים צריך לנחש צורה או מילה שכותבים להם על הגב וכדומה.
שפת המתנות
זוהי שפה "טריקית" במיוחד לאור תקופת השפע בה אנו חיים, משום שלעתים קל לנו להעניק מתנה במקום להקדיש זמן, מאמץ או מלים טובות, אולם זו לא תהיה בהכרח השפה שמקבל המתנה מפרש כאהבה. אם זיהיתם ששפת האהבה של הילד שלכם היא שפת המתנות, הקפידו להעניק להם מתנה אישית שמדויקת לו, זה לא חייב להיות גדול, ענק או גרנדיוזי וזו לא חייבת להיות מתנה חומרית, זו יכולה להיות גם חוויה מיוחדת שאתם מזהים שהוא ישמח לקבל.
דוגמאות: אם הילדה אוהבת לצייר, ניתן לקנות לה צבעים מקצועיים, כך, אנו מראים לה אהבה, תמיכה ועידוד בתחביב או בכישרון שלה. מתנה יכולה להיות גם חוויה או פעילות משותפת עם לדוגמה, טיול לאטרקציות, ביקור משותף בפארק מים עם מתקנים או השתתפות בסדנאות יצירתיות, רגעים כאלו יכולים ליצור זיכרונות ילדות מרגשים.
שפת שירותים ועזרה
מבוגרים וילדים כאחד מרגישים אהובים כשעושים עבורם דברים, חולקים איתם בנטל וכדומה. מבוגרים רבים מעריכים במיוחד את השפה הזו, במיוחד כשמגישים להם עזרה עם עומס מטלות היום-יום (לאו דווקא דברים שהם מתקשים לעשות בעצמם) בעוד שילדים מרגישים אהובים כשמציעים או מגישים להם עזרה בפעולות שהם מתקשים לעשות בעצמם, זה גורם להם להרגיש שתומכים בהם בהתמודדות עם אתגרים וקשיים.
דוגמאות: עזרה בהכנת שיעורי בית/סידור התיק, הזמנת חברים לילדים שמתקשים ליזום אינטראקציות חברתיות.
שימו לב שעם ילדים שאוהבים לקבל אהבה בשפת שירותים ועזרה, יש להיות עם האצבע על הדופק ולהימנע ממצב של פינוק יתר ושירותים מיותרים.
שימו לב: גם שפות האהבה משתנות לאורך השנים
זכרו שלעתים שפת האהבה משתנה – למשל תינוקות ופעוטות רגילים ונהנים לקבל אהבה בעיקר בשפת המגע, כי הטיפול בהם כרוך בהרבה מגע פיזי ולאט לאט עם ההתפתחות שלהם השפה יכולה להשתנות. כל אחד מאתנו ישמח לקבל אהבה בכל חמשת השפות, יחד עם זאת, יש שפה אחת שהיא יותר דומיננטית ומשמעותית ואם הילד והילדה שלנו לא יקבל אותה זה עלול להקשות על מערכת היחסים שלו איתנו.
איך נזהה את שפת האהבה של ילדכם?
"לכל אדם וכל ילד יש שפה שהיא מובהקת עבורו שדרכה הוא קולט אהבה וחשוב שנזכור שהשפה שאנחנו אוהבים לקבל בה אהבה היא לאו דווקא השפה של ילדינו", אומרת יעקובי. "כדי לזהות את שפת האהבה של הילדים שלנו, נשים לב איך הם עצמם מביעים חיבה לאנשים שהם אוהבים. לרוב, השפה שבה הם מביעים אהבה היא הדרך שבה הם רוצים שיאהבו אותם, במקביל נבחן את התגובה שלהם לכל אחת משפות האהבה.
שימו לב למשל איך הם מגיבים להבעות מילוליות? האם זה משמח אותם והם חוזרים שוב ושוב על המילים החיוביות שנאמרו להם? האם הם מרבים להגיד שהם אוהבים אתכם? אוהבים לכתוב על ציורים ופתקים מסרי אהבה (שפת המילים) נתבונן כיצד הם מגיבים כשמחבקים אותם? האם הם מתמסרים או נרתעים? האם הם יוזמים מגע וקרבה פיזית לעיתים קרובות? (שפת המגע הפיזי) מה הילדים עושים עם המתנה שעה או יום אחרי שקיבלו אותה? האם הם מתגאים בה, שמחים ממנה ושמים אותה בקרבתם? או שאולי היא מושלכת באחת הפינות בחדר? (שפת המתנות) האם הם מבקשים מכם שתתאמו להם הזמנת חברים/חברות, תעזרו להם לסדר את החדר או את פינת היצירה/לימודים? האם הם אוהבים לעזור לכם? (שפת שירותים ועזרה) או האם הילדים מבקשים מכם זמן ביחידות? מבקשים שתלכו רק אתם והם 1:1 למקום בילוי, מזכירים לכם שמזמן לא יצא לכם לבלות ללא שאר חברי המשפחה? (שפת הזמן איכות).
האם אפשר להסתפק רק בשפת אהבה אחת?
כל ילד וילדה ישמחו לקבל מאיתנו אהבה בכל חמש השפות, יחד עם זאת יש להניח שתמיד תהיה שפה אחת שהיא יותר דומיננטית ומשמעותית ואם הילד והילדה שלנו לא יקבל אותה - זה עלול לפגום ברמה שבה הם מרגישים אהובים. יעקובי מבהירה שכשנדע לזהות את שפת האהבה של ילדינו ולהביע אותה בהתאם מערכת היחסים שלנו איתם צפויה להשתפר משמעותית. חשוב לי לציין – ששפת הזמן איכות ( זמן של הורה וילד 1:1) ללא הסחות דעת הוא זמן אינטימי וקריטי להתפתחות הילדים, זה הזמן שבו נכיר את העדפות ילדינו, נדבר על נושאים שכנראה בשגרה לא יצא לנו ונצבור זמן כייף ביחד שיעזור לנו ליצור מערכת יחסים ותקשורת טובה יותר עם ילדינו".