ודאי נתקלתם בשנים האחרונות בצמד המילים "מיתוג מעסיק" כאשר הכוונה היא למוניטין והתדמית שארגון מקרין כמעסיק. מיתוג מעסיק מתייחס למעשה לתפיסות, הערכים, התרבות והזהות הכוללת שחברה מציגה כדי למשוך ולשמר עובדים מוכשרים. מדובר בכלי חדש וחיוני בשוק העבודה התחרותי של היום, שבו חברות מתחרות על כישרונות מובילים ומבקשות לבדל את עצמן כמקומות עבודה רצויים.

הכל טוב ויפה, אבל איפה ניתן לראות את המיתוג מעסיק למעשה? ובכן, במקום שכולם נמצאים היום: ברשתות החברתיות ובנכסי הדיגיטל השונים כמו למשל אתר החברה, פלטפורמות המדיה החברתית, פרסומי דרושים ועדויות עובדים. כל מה שיגרום לך להציץ למקום שבו תרצה לעבוד, או לחילופין - להמשיך ולשמר את המקום העבודה שלך. ומה לגבינו, האנשים האינדיבדואליים? מסתבר שיש גם מיתוג אישי וזה בגדול משהו שאנחנו עושים מהרגע שנולדנו אבל לא בהכרח נכון.

"אתם בונים כאן פרסונה, זה לוקח זמן"

"בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים פונים לכיוון המיתוג האישי. במיתוג אישי הכוונה היא למכלול הפעולות שאדם עושה בצורה מכוונת ומתוך ראייה אסטרטגית על מנת להגדיר עצמו אישית ומקצועית וכן את הצעת הערך שלו", אומר לנו רוני הרש, יועץ תקשורת ובעלים של "הרש תקשורת ואסטרטגיה". "הידע על תחום המיתוג האישי מגיע מעולמות השיווק שבו אנשים ומשרדי פרסום ממתגים מוצרים וחברות. אחרי הכל, מה שעובד לחברות ענק, בטוח יעבוד גם לבני אדם, למטרות ולמשימות שהם מציבים לעצמם כדי להצליח".
   
"הרעיון במיתוג אישי הוא שאנשים, לקוחות פוטנציאליים ובכלל, יידעו על האדם ועל יכולותיו ומתוך כך ירצו לשכור את שירותיו, לעבוד אצלו, לשמוע אותו, לשתף אתו פעולה ועוד", אומר הירש ומדגיש שמיתוג אישי הוא ריצה למרחקים ארוכים, לא לטווח קצר. "אתם בונים כאן פרסונה, זה לוקח זמן".

איך יוצרים פרסונה וממה מתחילים? הירש עם הטיפים: 

1. מה המטרה?
לפני היציאה לדרך עלינו לשאול למה אנחנו רוצים את זה? מה מטרת העל של התהליך? ברגע שנדע לשרטט את היעד הסופי, יהיה לנו קל יותר לגזור את הדרך לשם. לאחר מכן אנחנו צריכים להבין מה אנחנו רוצים שיחשבו עלינו? אנחנו יכולים להחליט שאנחנו בונים את המיתוג האישי עבור פעילות עסקית, הן בתור עצמאי שרוצה שיגיעו אליו לקוחות והן בתור שכיר בחברה שרוצה שיסתכלו עליו בחברה בצורה מסוימת ובכך (אולי) יקדמו אותו. הן מבחינה חברתית, כדי שאנשים בשכונה או בעיר בה אנו גרים, יכירו אותנו ויגבשו עלינו דעה מסוימת למטרה כזו או אחרת.  

 

 

2. מהו סט תכונות המותג (אתם)
כשאנחנו שואלים את עצמנו מי אנחנו חשוב שנענה על השאלה הזו בצורה ברורה - הוא האם אנחנו מצחיקים? יצירתיים? יודעים לחבר בין אנשים? אולי אנחנו דווקא מביאים חשיבה רעננה לשולחן? או שאנחנו ממש טובים בלדבר עם אנשים ולהבין איך לסייע להם להתקדם בחיים? בהקשר זה התייחסו גם לנושא של המהות שלכם – למה אתם הם אלה שאחרים צריכים לבחור בהם? להעדיף אותם על פני אחרים? במה אתם נבדלים מאחרים בתחום המקצועי שלכם? מה היתרונות בהתנהלות איתכם ולא אחרים? ברגע שנאפיין את עצמנו ונבין במה אנחנו חזקים ומה, מבחינתנו, הקטר שמניע אותנו – זה יהיה המסר המרכזי שנרצה שיידעו לגבינו.

3. אמינות
אז סט הערכים שלכם חשוב, אבל האם הוא נשען על משהו? סביר להניח שכשמישהו מציג עצמו כעו"ד – הוא עו"ד ויש לו תעודה שמצביעה על כך. כשזה מקצועי, נורא קל להוכיח ידע וניסיון. אולם מה קורה כשאנחנו רוצים ליצור מצג שאנחנו מקוריים? מצחיקים? בעלי חשיבה אחרת? איך אנחנו ממחישים לאותם אנשים שלא מכירים אותנו – שאנחנו באמת כאלה? במצב כזה תצטרכו לעבוד קצת יותר קשה על מנת להוכיח את הדברים שאתם מעידים על עצמכם.

אפשרות אחת שמציע הירש היא להצטרף ליוזמות שונות שקיימות סביבכם, הן בתשלום והן בהתנדבות. זה יכול להיות אירוע במתנ"ס, הרצאה שתעבירו, ועד שכונה/איזור שתצטרפו אליו ועוד. הרעיון הוא לקבל במה שבה תוכלו להציג את סט היכולות שלכם. הרצאה מעניינת ומרתקת שהעברתם במתנ"ס תעניק לכם ניסיון בעמידה מול קהל, השתתפות בוועד תסייע לכם להוכיח כישורי מנהיגות, עבודת צוות וגם – יכולת לפתור בעיות בצורה מקורית. כך, גם תצברו ניסיון רלוונטי וגם תכירו אנשים נוספים שיהיו עדים לתכונות שלכם. הרעיון כאן הוא לחשוב על פלטפורמות שבהן תוכלו להוכיח את עצמכם. אל תחכו להזדמנויות – קחו אותן.

אם אתם מרגישים שאתם רוצים משהו "גדול" יותר – בדקו אפשרות להתנדב בעמותות שפעילות בכל הארץ, נסו להשתלב בעסקים שרלוונטיים לתחומים שבהם תרצו להתפתח (אצל ח"כים, עו"ד, רו"ח וכד').    

4. שגרירי מותג
אנחנו קוראים מעת לעת על כך שדוגמנית כזו או אחרת הפכה להיות שגרירת מותג קוסמטי כזה או אחר - אז למה לא גם אצלכם? מה שעובד בעולם השיווק יכול לעבוד עבורכם גם כאן. במעגלים שלכם, החברתיים, משפחתיים וכמובן העסקיים – יש אנשים שאתם מתנהלים מולם והם מכירים אתכם. הכוונה כאן היא כמובן רחבה – לקוחות או קולגות, חברים טובים, בני משפחה ועוד. כל אלה יוכלו "להפיץ את הבשורה" לגביכם. לכן, חשוב שקודם כל תפעלו מולם, נסו עליהם את המיתוג החדש שלכם. תראו מה עובד יותר ומה פחות, הם כבר מכירים אתכם, עליהם לא תוכלו להפעיל "שטיקים". לכן מלבד לעדכן אותם שיצאתם לדרך שבה אתם רוצים להיות מזוהים ומוכרים בזכות תכונות או סגנון מסוים - התחילו לעשות את זה בשטח.

אם החלטתם/אתם יודעים שאתם טובים בחיבורים ונטוורקינג, נסו לראות כיצד, באמת, תוכלו לחבר בין אנשים. מספר חיבורים מוצלחים כאלה גם ייתנו לכם ביטחון אבל גם יעניקו לכם את הניסיון והאמינות לדבר על כך אם אלה שלא מכירים אתכם.

אם החלטתם שאתם מביאים חשיבה מקורית ורעננה לכל מקום שבו תהיו נסו ליזום מהלכים שיצביעו על כך. כמובן שכל פעילות שתעשו קשורה קשר הדוק למטרה הסופית. אם אמרנו שהמטרה שלכם היא להיתפס כמקוריים בקהילה – נסו ליזום אירועים מעניינים, ליצור פעילויות מעניינות.

אם זה במקום העבודה – נסו להציג פתרון לבעיות שקיימות בצורה אחרת, נסו להביא חשיבה אחרת בעבודה ועוד. זכרו – אלה המעגלים שכבר מכירים אתכם, לכן חצי מהדרך כבר עשיתם. כל שנותר הוא לשייף את המותג שלכם מולם, לבחון מה עובד לכם יותר ומה לא ואז לצאת לקהל הקשה יותר – זה שלא מכיר אתכם כלל.

5. הקהל שלא מכיר אתכם
אז סיימנו לעדכן ולדבר עם הקהלים שמכירים אותנו. אין מה לעשות – ההזדמנויות מחכות בחוץ אבל הם לא יגיעו אם לא יכירו וירצו אתכם. לכן, השלב הראשון והפשוט ביותר (גם הזול ביותר) הוא פתיחת עמוד רשתות חברתיות מתאים.

בעוד שלינקדין מתאים יותר לעולמות ההייטק, כלכלה ועסקים, פייסבוק מתאים לנותני שירותים ואינסטגרם יעביר את המסר של אותם שיש להם מה להראות (בתי מלון, מסעדות, קונדיטורים ועוד...).

מה תעלו בעמוד שלכם?
כל מה שאתם רוצים לשדר לקהל – הביאו ידיעות מעניינות בעולמות התוכן שאיתם אתם רוצים להיות מזוהים, הציגו מחקרים ומאמרים ותנו את הזווית שלכם לעניין וכמובן – אם עשיתם דברים שרלוונטיים למה שאתם רוצים להציג, העלו אותם והסבירו מה אתם עשיתם. אם אתם עו"ד או רו"ח ופעלתם בצורה מעניינת – הסבירו את הדרך שלכם. אם יזמתם ערב קומזיץ ושירי אירוויזיון בשכונה – העלו תמונה וספרו על הערב הזה ועוד.

בכל תחום עיסוק וגם בעולמות של תחביבים והתנדבות יש כנסים, אירועים ומפגשי נטוורקינג. לכו אליהם, תתחילו ליזום שיחה עם אנשים ממעגלי העיסוק שקרובים אליכם. הם יוכלו לסייע לכם ולחבר אתכם עם אנשים נוספים מאותה ברנז'ה וכך עוד ועוד אנשים ישמעו עליכם ויכירו אתכם.   

 

 

 

6. האם ניתן לשנות מיתוג אישי?

האם באמת אפשר לשנות מיתוג אישי? האם אדם רציני מאוד יכול להיות פתאום מצחיקן? האם מישהו משעמם יכול להיות מעניין ולסחוף את שומעיו? התשובה היא מורכבת והיא גם כן וגם לא, לדברי הרש. "זה כן יכול לקרות אם אותו אדם יעבוד על עצמו, יסגל לעצמו סט התנהגויות שיסייעו לו. כך, למשל, אדם שיש לו חרדת במה אבל מבין שחלק מההתקדמות שלו היא עמידה מול קהל ומתן הרצאות יעבוד על זה ויקבל כלים. אדם שאין לו שום חוש הומור, ינסה לדבר בצורה קלילה וחברמנית יותר ובכך יקליל את האווירה עם שומעיו. כלומר, זה אפשרי אך נדרשת עבודה. 
מצד שני, תדמית שעובדת נשענת על אמת. אי אפשר לזייף את זה. "אל תילחמו במה שאתם חלשים בו, נסו לחזק את מה שאתם טובים בו. לאדם בוגר לוקח זמן לסגל סט התנהגויות חדש ובזמן הזה אתם מפסידים. לכן, קודם כל קחו את התכונות שיש לכם כרגע וראו מה אתם יכולים לעשות איתם, לפני שאתם משנים את מה שאתם חלשים בו. כך, אתם תשנו את עצמכם בצורה מיטיבית, לאורך זמן ותסגלו תכונות מקצועיות שיסייעו לכם להתקדם".