נובמבר ודצמבר הם כבר מזמן לא עוד חודשיים אפרורים בלוח השנה ואפילו מזג האוויר החורפי והשקיעה המוקדמת לא ישנו זאת. בעשור האחרון שני אלו הפכו לחודשים חגיגיים במיוחד שכוללים בתוכם את "יום הרווקים" הסיני, ימי הבלאק פריידי, סייבר מאנדיי וכמובן מכירות כריסמס וימי מכירות מיוחדים באתרים ובקניונים. שיאי המכירות מתנפצים בעקביות שנה אחר שנה ונראה שגם בסבב הנוכחי, חרף האינפלציה והמשבר הכלכלי המתהווה, נראה קניות בסכומים אסטרונומיים.
האם קניות בתקופת סיילים באמת כל כך רעות לנו?
גם שגיא ברסלב, עובדת סוציאלית החברה בקהילת המטפלים SomeBuddy לא ממהרת לפסול את הרעין של רכישות בתקופות מוזלות, עם כוכבית. "אפשר להשתמש בכיף באמצעי הזה לשמח את עצמכם, אבל כמו כל דבר בחיים הכל שאלה של כיוונון ומינון. קניות במידה מסבות הנאה והתרגשות ואין שום דבר רע בלבצע רכישות מדי פעם שמעלות לנו את מצב הרוח ואת רמות הדופמין שהוא הורמון שמייצר תחושות נעימות.
"חשוב לזכור לא לחרוג מהתקציב, לבצע רכישות מושכלות ולא אימפולסיביות, לעבוד לפי רשימת משאלות מתוכננת היטב, לרכוש דברים שבאמת צריכים ולתת לעצמכם להתענג מדי פעם על רכישה טובה ושווה. צריך רק לזכור שמדובר בתחושה חולפת שאחריה חוזרים למצב הרגיל. לוודא שלא נשענים בלעדית על קניות כדי להרים את מצב הרוח. יש לשלב אמצעים נוספים כמו ספורט, יציאה לבילוי, מפגש חברים וכד' כששופינג הוא רק אחד ממעצימי מצב הרוח ולא האמצעי הבלעדי".
אז איך קונים חכם?
איך שלא יהיה, הנתונים מעידים שאכן יותר ויותר אנשים ממתינים עם רכישות מרובות לתקופה הזו בשנה. הרכישות האינטנסיביות הללו, כך מסתבר, עלולות להשפיע משמעותית על דירוג האשראי מה שעשוי להכביד הרבה במהלך השנה. ויש גם את שביל הזהב: זה שיאפשר לנו ליהנות ממבצעים והנחות משתלמות מאוד, ובמקביל למנוע ולמזער נזקים בדירוג האשראי שלנו. משה ידגר, מנכ״ל אפליקצית ״קפטן קרדיט״ עם הטיפים איך לעשות את זה נכון:
1. תתפרעו, אבל בתוך המסגרת
המידה שבה אנחנו מנצלים את המסגרת בחשבון העו"ש היא אחד הפרמטרים בעלי ההשפעה הרבה על דירוג האשראי. ניצול נמוך של המסגרת מצביע על "מרווח נשימה פיננסי" ולכן מיטיב עם הדירוג ואילו ניצול גבוה פוגע בו. ניצול גבוה חד פעמי של המסגרת ישפיע עליו לטווח קצר שיתאזן ויתקזז בהמשך (עם החזרה לממוצע ההוצאות הרגיל). עם זאת, חריגה מהמסגרת כבר משפיעה בצורה חדה וארוכת טווח ולכן נמליץ לכם להפעיל לזכור זאת בעת השיטוט המקוון או הפיזי. מבצע עשוי להשתלם לרגע, אך להוביל לחרטה בהמשך.
2. זה הזמן ל"רכישות עוגן"
במהלך חודשים אלו מוצעות הנחות גבוהות במיוחד על מוצרים עם חיי מדף ושימוש ארוכים יותר (מוצרי חשמל למשל). במקביל גופי קמעונאות רבים מתקרבים לסוף השנה ונדרשים להיפטר ממלאי. תנאים אלו עשויים לייצר הזדמנות אטרקטיבית ומשתלמת ל"רכישות עוגן" ארוכות טווח על חשבון רכישה של מוצרים עונתיים (כמו בגדים) שעשויים להימכר בהנחה או מבצעים "רגילים" גם בהמשך.
3. אתם לא עושים הנחות לעצמכם. אין סיבה שתעשו את זה עכשיו
הנחות של עשרות אחוזים הן בהחלט מפתות ומרשימות, אך השאלה מהו המחיר המקורי ומה הסכום שנחסך בפועל. הטריק של ניפוח מחיר המקור כדי להציג הנחה גדולה יותר הוא בין הישנים ביותר בספר וחישוב פשוט מאפשר "להתגבר" אליו. כמו כן, מומלץ מאוד לעשות סקר שוק ולראות היכן ההנחה הגבוהה ביותר בפועל ולאו דווקא באחוזים.
4. ה-wish list שלכם מעולם לא היה שימושי יותר
חגי הקניות כבר הפכו למסורת שנתית ורבים מאתנו כבר מתכוננים אליו, מכניסים פריטים ל-Wish List ומתכננים מראש מה יקנו במהלכו. כבר שמענו מחברים על כאלו שמכוונים שעון מעורר לשעה מסוימת כדי להקדים ולרכוש פריטים מסוימים לפני שיאזלו. התכנון הזה משחק לטובתכם, שכן תוכלו לפנות תקציב ייעודי לתקופה הזו, לוודא שתעמדו בה או לתעדף הוצאות בצורה מושכלת.
5. הכירו את "חוק השלושים"
המבצעים וההנחות בתקופה זו אכן מפתים וייתכן שבאמת אטרקטיביים. יחד עם זאת, כדאי לבחון האם אנחנו באמת זקוקים למוצר שאנחנו רוכשים. "חוק השלושים" יכול לסייע לנו במיוחד בתקופה זו, אך גם בכלל: החוק, שמבוסס על מחקרים פסיכולוגיים-כלכליים, קובע כי ברגע שיש דחף לרכוש משהו מומלץ להמתין כ-30 יום עד רכישתו. במהלך תקופה זו נוכל להבין האם אנחנו זקוקים למוצר או שנמצא חלופה טובה יותר. עכשיו רק השאלה אם יש בכם את הכוח והמשמעת להמתין.