זה רשמי: ביום ראשון הקרוב, החופש הגדול באמת נגמר. עבור רבים, החופש שהתחיל אי שם ביולי נמשך גם לתוך ספטמבר עם החגים שהגיעו השנה מוקדם למדי ולמעשה, מדובר היה בשלושה חודשים (עם מעט מאוד ימי לימודים באמצע) של חופה מתמשכת. אבל אתם יודעים מה אומרים, לפעמים החגיגה נגמרת ושגרה זה ממש לא רע. מצד שני, צריך גם לדעת איך לחזור אליה.
בראשון הקרוב, ישובו למסגרות החינוך בגנים ובבתי הספר כשני מיליון תלמידים החל מגיל 3 ועד 18. תלמידים שהיו בחופשה, מה שבהכרח אומר חופש מהרגלים, משגרה, ובחלקה גם פטור מחובות שגוזלים אנרגיה ומעייפים. חשוב לזכור כי בצד אלו שייחלו לחופשות, להנאה ולכיף בחיק המשפחה, ישנם גם אלה אשר חלמו לחזור לשגרה בטוחה ומוכרת. בין כך ובין כך השגרה טובה לכולנו, וחשוב להיערך אליה.
יש לא מעט כתבות שעוסקות בחזרה לשגרה עבור הילדים וההורים, אבל גם נשות ואנשי החינוך צריכים לעשות זאת נכון. פנינו לדר' מרב מדמוני- אזולאי, דיקנית הסטודנטים, יועצת ומרצה באקדמית גורדון וקרין בר-און, יועצת חינוכית ומרצה באקדמית גורדון שהעניקו מספר טיפים לנשות ולאנשי חינוך בתקופה מיוחדת זו:
צרו אוירה חיובית מקדמת ומזמינה
הפגינו סקרנות לקראת המפגש המחודש, גלו התעניינות, אל תשכחו לשאול לשלום כולם. גם הילד במשחק המחבואים "רוצה שיגלו אותו". כאנשי חינוך לעתים אנו מצפים למעבר מהיר וחלק לשגרה. מה שלא בהכרח נכון. אל תתחילו עם כמויות גדולות של חומרי לימוד, בנו אותם בהדרגה, מעטו בעבודות ובבחינות בחודש הראשון, השאירו זמן לאוורור (משחקי כדור , הפסקות וכד').הקשיבו היטב, לא רק למילים
התבוננו גם בשפת הגוף של התלמידים, בהתנהגויות גלויות, חלקן יכולות לספק אינפורמציה נוספת אודות חווית הילדים. קיימו מפגשים אישיים.גלו גמישות ורגישות
אמנם היצמדות לשגרה חשובה, אולם לכל אחד גם קצב משלו. גלו סבלנות לאיחורים בתחילת השנה, שימחו על בואם.בניית תוכנית הלימוד
בצעו ראשית הערכה ובדקו את "מד הדופק" הקבוצתי. זו תהווה תשתית לבניית המטרות שלכם. צרו שיעורים מגוונים באמצעים חווייתיים. תאמו והבהירו מטרות לתקופה הקרובה באופן ברור ומדויק. הדגישו כי אתם תהיו שם עבורם לתמוך ולסייע. אם מדובר במתבגרים, שהפכו את היום ללילה, הזכירו את מערכת השעות, עמידה בלוחות זמנים וחשיבות ניהול זמן כדי להצליח לעמוד באתגרים. זה הזמן לתזכר נהלים ולתאם ציפיות מחדש. כך גם לגבי ילדים צעירים יותר שהתרגלו לשעות בהייה במסכים, להתארגנות איטית בבקרים ולשעות של בילוי.פתחו את היום ב ״בוקר טוב מסקרן"
לדוגמה ספרו לי על חוויות מהחופשה או מארוחות החג. רק לאחר שיתוף עברו ללמידה. התעניינו בעולמם. עבור הגיל הרך – מומלץ לייצר שיח באמצעים אמנותיים כמו ציור וקולאז'. בססו את השיח על כוחות, מה יכול לסייע לנו כתלמידים לצלוח את השנה? להגשים את ציפיותינו? מי יכול לסייע? מה עזר בעבר? בשנים קודמות? חשבו יחד מה יאפשר להם לחוש בטוחים ושמחים בגן, בכיתה או בבית הספר. הדבר המשמעותי הוא לייצר קשר אותנטי המבוסס על אמון ופתיחות. היו זמינים עבורם גם מעבר לשעורים, וצרו ערוצי תקשורת נוספים – בוואטסאפ או בכל פלטפורמה טכנולוגית אחרת.