בשבוע האחרון (22.4) צוין ברחבי העולם "יום כדור הארץ" ה-52. שמעתם על זה? כנראה שלא. לכולנו יש דברים "בוערים" יותר להתעסק בהם ולא באנו להטיף מוסר, אדרבה, למרות הנתונים המציקים, המודעות הולכת וגדלה וככל שהשנים חולפות וגלי החום גוברים, ברור לכולנו שלא מדובר רק בעניין של "אנחנו מול כדור" אלא בהשקעה שלנו בשבילנו ובשביל ילדינו.

אבל, הרגלים קשה לשנות והחיים מספיק מתישים. לכן אנחנו כאן כדי להראות, להמחיש ולהדגים שגם הטבע נמצא בפרטים הקטנים שכולנו מכירים. איך אמר פעם מישהו בירח? "צעד קטן במטבח צעד גדול לכדור". לא בדיוק ככה אבל אז בשנות ה-60 התחממות האקלים כנראה פחות העסיקה אותנו. מהעבר לעתיד, כדי שלא נצטער עוד 50 שנה, זה הזמן לבדוק אם יש עוד צעדים שאנחנו יכולים ליישם, אצלנו בקרקע.

תמחזרו ותקבלו יותר לייקים

בכל מה שקשור לדור הצעיר, אפשר ומותר להתעודד. על פי סקר של אפליקציית הדייטינג OkCupid, 74% מהרווקים והרווקות בישראל מודאגים משינויי האקלים, מעל 80% ציינו שחשוב להם שבן או בת הזוג ידאגו לכדור הארץ ואיכות הסביבה, ו-56% מהרווקים ורווקות ציינו כי הם נוקטים בפעולות אקטיביות במטרה לצמצם טביעות רגל פחמניות. 

האם החזון מתורגם גם למעשים? 39% העידו כי הם ממחזרים כמעט בכל רגע נתון כאשר 37% מהמשיבים הם גברים ו-46% מהמשיבות הן נשים. כמו כן, 71% מהרווקים והרווקות תומכים באיסור שימוש ומכירה של קשים ושקיות מפלסטיק.

רווקים ורווקות שפועלים למען איכות הסביבה וממחזרים, כנראה יזכו גם ליותר אהבה, לפחות על פי נתוני הסקר. משתמשים ישראלים ב-OkCupid שממחזרים, מקבלים 85% יותר לייקים ו-20% יותר התאמות, מאשר משתמשים שלא ממחזרים. "האם בן/בת הזוג שלי ממחזרים? האם הם נוסעים באופניים ומשתמשים בתחבורה ציבורית? שאלות אלו הפכו להיות יותר שכיחות ככל שהמודעות הסביבתית גבוהה יותר." אומר נחי ברוט, מנכ"ל ומייסד חברת KVS, ייעוץ לקיימות מעשית. "גם רווקים ורווקות, בתחילת הקשר הזוגי שלהם, מודעים לסכנות שכדור הארץ נחשף אליהם, ונוקטים בצעדים משמעותיים שמטרתן לעצור את התחממותו".

האופניים של נספרסו ו-Velosophy (צילום: יחסי ציבור,  יח
צילום: יחסי ציבור, יח"צ

אנחנו ממשיכים להיות פראיירים 

למרות המודעות המתפתחת, ישראל נמצאת במקום לא טוב בטיפול יעיל במזון. מבין מדינות ה-OECD, ישראל נמצאת באחד המקומות הגבוהים והלא מכובדים בכמויות המזון שנשלך מדי שנה לפח. על-פי דו"ח של ארגון "לקט ישראל", אנחנו זורקים לאשפה כ-2.4 מיליוני טונות של מזון מדי שנה, כאשר מחצית הכמות הנה ברת הצלה, ובמילים פשוטות: ראויה למאכל אדם בעת השלכתה.

למה זה קורה? לדברי ד"ר מיכל ביטרמן, מנכ"לית ומייסדת ארגון TNS ישראל (The Natural Step) זה מתחיל בחוסר רגולציה ומסתיים בחוסר מודעות של הצרכן. "לאורך השנים המודעות גוברת לגבי בזבוז מזון אבל הרבה אנשים לא מבינים שזה קורה אצלם בבית. אנחנו רואים פער תפיסתי בין ההבנה שיש בעיה ל-"איך זה נוגע לי".

אחד הפתרונות הפשוטים והיעילים לבזבוז המזון הוא תמחור דינמי למוצרי מזון שתאריך התפוגה שלהם קרב. תמחור דינמי הוא לא דבר חדש, ובאירופה רשתות שיווק וסופרמרקטים רבים כבר משתמשים בשיטה זו, לפיה מוצרים המתקרבים לתאריך התפוגה נמכרים במחירים מוזלים עד 50%. וישראל? אי שם מאחור. "השנה התחלנו לרתום לעניין עסקים בשיתוף פעולה עם איזי", אומרת ד"ר ביטרמן. יש כיום כבר כ-2,000 מקומות שמתמחרים בזול את מה שנשאר בסוף היום, כרגע בעיקר מאפיות והשאיפה שלנו להתרחב למסעדות, סופרים ולכל מקום שמייצר ומוכר מזון".

לא לפחד מתאריכי תפוגה

אז איך אפשר לתרגם את המודעות הסביבתית שכבר קיימת ליום יום? "במחקר שעשינו ראינו שיש 17 סיבות למה אנשים מבזבזים אוכל, רובן עניינים של חוסר שימת לב או תפיסות שהושרשו אך אין להן בסיס. למשל, שמתי לב שישראלים מאוד מפחדים מתאריכי תפוגה, לא תמיד בצדק. יש גם דברים שבכלל אין להם תפוגה כמו יין, חומץ, מלח ודבש. הכי חשוב, להיות צרכנים חכמים. להכיר את הוראות ההפעלה של המזון שלנו ולהשתמש במה שיש לנו ביצירתיות. הנה, 17 סיבות להחלטה להשליך מזון, מתוך הדו"ח של TNS ישראל:

משלוחים זה אקולוגי?

לא רק אוכל. לדברי ד"ר ביטרמן יש לא מעט תפיסות מושרשות שגורמות לנו לחשוב ש"נרוויח" משהו אם לא נהיה ירוקים יותר ומחושבים יותר. הנה 4 כיווני מחשבה מעשיים מאוד שאולי יפתיעו אתכם:

  • אופנה. לחשוב על איכות ולא רק כמות. המחיר לפעמים יקר יותר בבגדים זולים שלא מחזיקים מספר עונות או נהרסים מהר יותר בכביסה.
  • משלוחים. יש מחשבה שמשלוח זה אקולוגי כי אין חנות פיזית. זה לא מדויק. ברגע שכל פריט יוצא במשלוח (כולל החזרות), הזיהום אוויר חוגג.
  • אריזות. באופנה ובכלל. פלסטיק לא מתכלה. לצמצם כמה שאפשר ולעשות שימוש חוזר.
  • מוצרי חשמל. דירוג אנרגטי הוא עניין משמעותי. דירוג גבוה יותר חוסך חשמל וצורך פחות משאבים.

להצביע בארנק

אחד הגורמים העיקריים לכך שהעסקים הירוקים עדיין לא פופולריים או לפחות לא פופולריים מספיק הוא עניין התמחור. יש כבר לא מעט מקומות עם אסטרטגיה אקולוגית אבל הדרך לגרום לכך שהם יהיו הנורמה, גם היא בידינו. "חשוב לזכור שככל שאנחנו נצרוך יותר ירוק כך גם העסקים הירוקים יוכלו להיות יותר זולים", מזכירה ד"ר ביטרמן ומציינת שוב כי בטווח הרחוק, התרבות הרווחת שמקדשת כמות על איכות לא מוכיחה את עצמה ומובילה לכך שגם נבזבז יותר וגם נשפיע לרעה על כדור הארץ.

לא מעט עסקים כבר לקחו את הכדור לידיים ומשלבים את הקיימות בדרכים יצירתיות. כך חברת מוצרי החשמל Beko הוציאה ליין מוצרים ממוחזרים בהם ניתן למצוא מכונת ומייבש כביסה שכוללים חלקי פלסטיק ממוחזר, מקרר שמכיל מגשי ביצים שעשויים מעודפי קליפות ביצים וטכנולוגיה לצמצום משמעותי של כמויות המים במדיח הכלים. עוד דוגמה מעניינת היא חברת הקרוזים MSC cruises (שמצבעת הפלגות מחיפה) שמנהלת מדיניות ירוקה שכוללת בין היתר מחזור ושימוש חוזר בפסולת, ייצור מי השתייה על הסיפון ישירות מהים ומשקים חקלאיים שמשמשים כחוות גידול לצמחי תבלין על חלק מהספינות

שינויים קטנים שמייצרים מהפכה - במלון מטיילים אילון בגליל הלכו עוד כמה צעדים קדימה וממחישים שאפשר להיות ירוקים על מלא מבלי לפגום בשום חלק בחוויה הכוללת. בין השאר, הפעולות האקולוגיות של המלון כוללות חסכמים חכמים וחסכוניים, המפיות בחדר האוכל ממוחזרות, האוכל הנותר מארוחת הבוקר נתרם לפינת החי בקיבוץ, אין מוצרים חד פעמיים בכלל, לא מדפיסים ניירות בתהליך הצ'ק אין, יש מערכת חכמה לניהול חימום הדודים במלון כדי לחסוך חשמל וכל התאורה של המלון הוחלפה לתאורה צהובה שחוסכת באנרגיה. עבודות העץ גם הן ממוחזרות – הנה כמה מהן, של האמן עומרי פלמאי:

מלון מטיילים איילון (צילום: איה בן עזרי)
מלון מטיילים איילון|צילום: איה בן עזרי
מלון מטיילים איילון (צילום: איה בן עזרי)
מלון מטיילים איילון|צילום: איה בן עזרי

לא בא לי לחבק עצים

ולסיום, במהלך השנים ד"ר ביטרמן הספיקה לשמוע אינספור טענות ומענות שמתייחסות לנושא הקיימות קצת פחות בדרמטיות, ומעלות שאלות נכונות שחשוב לשאול אך גם לא פחות חשוב לבחון - האם ועד כמה הן רלוונטיות. אלו 5 הסטיגמות המובילות, והתשובות שלה:

  • למה לדאוג לדובי הקוטב. נכון, "קיימות" גם דואגת ליצורים נוספים בכדור הארץ אבל קודם כל זה להציל את ה-כאן ועכשיו. את הכדור של כולנו. 
  • למה לדאוג לעתיד הרחוק. לא, זה לדאוג לדור הזה. כבר עכשיו אנחנו נתקלים בלא מעט בעיות וחסמים שמשפיעים בין היתר על אספקת המזון ועלותו הגבוהה ועוד ועוד.
  • אבל זה עולה יותר. ראשית, צריכה לא מחושבת של מזון היא זו שמובילה להוצאות גדולות. בנוסף, לפעמים רכישה ראשונית של מוצרים תעלה לנו מעט יותר כמו מוצרי חשמל שלא זוללים אנרגיה, אבל בטווח הרחוק מדובר דווקא במוצרים חסכוניים יותר וההשקעה מחזירה את עצמה.
  • מה לי ולמחבקי עצים. עדיין יש תפיסה שמי שאכפת לו מסביבה הוא מחבק עצים. נכון, יש גם מחבקי עצים אבל ביסודו עולם הקיימות הוא עולם אסטרטגי כלכלי של ניהול נכון של סיכונים.
  • מה אני יכול להשפיע. כל צעד אופרטיבי שלנו משפיע על החברות הגדולות שקשובות כל העת למה שמעניין את הצרכנים שלהם.